Search This Blog

Monday, February 14, 2022

Tiles Part II-YiSheng, Kampung Melayu Subang....

Assalamualaikum dan hi semua....
Harini nak share lagi gambar tiles untuk kitchen ye...







Entri lepas pembetulan sangat tau...yang lepas tu Me tunjuk tu segala tiles tu kat Super Ceramic, Kota Damansara Uolls (pelupanya haiiii..sorry)......
Harini Me nak tunjuk pulak apa yang kitaorang jumpa kat Yisheng pulak tau...
FYI, Yisheng ni kedai hardware Uolls..tapi dia besarrrr...so semua benda ada...
Location pulak kat Kampung Melayu Subang (kitoarng tinggal kat tengah-tengah Uolls...Kota Damansara pun dekat, Subang lama pun dekat).....
Disclaimer: atas ni Chin Chun ye..bukan Yisheng..Yisheng kedai dia betul-betul sebelah Chin Chun ni..












Backsplash/Tiles dinding

Ni contoh blacksplash or tiles dinding...atas subway tiles..bawah corak marble...
Yang ni jenis size 2x1 kaki ye...
FYI, Wak tukang n kontraktor yang suggest kitaorang untuk amik size yang 2x1 kaki...
Salah satu sebabnya senang nak tampallah kot..nak beli keping pun senang..kitorang kena beli (kalau nak beli sendiri) 3 boxes jek... 











Kat sini bila masuk untuk blackplash tu lagi macam-macam hado...buat tambah pening lagi Uolls hihihi...
 Contoh yang kitaorang berkenan...macam yang atas tu jenis kosong 2D..yang bawah ni pulak yang bercorak 2D...











Kat Yisheng diaroang buat gini....
So tengoklah puas-puas ye hehe...
Ni semua untuk saiz 2x1 kaki.....









Nampak..subway tiles lagi...
Ni kosong jek..tapi line dia tu dia timbul...ada subway tiles yang line dia tu tak timbul tau..dia color jek konon-konon line...
Korang tengok kat sini nampak menarik kan?korang gi tengok depan-depan...
Ada yang nampak memang cantik..ada yang dalam pic jek cantik kat depan-depan lemah hhihi....








Tiles ni boleh jek korang susun memanjang gini...tak salah pun...
Ikut selera masing-masing ye...janji korang bagitau kat kontraktor or tukang sesiap...senang dia nak kira berapa keping nak guna nanti....











Ni pun cantik....
Mata memang nampak yang putih n kelabu jek yang cantik okeh....











Ni pun cantik oiii...tapi kurang suka sebab corak dia tu macam random sangat...(Sue gitu pun kira ye..vengong sangat khen hihi)......










OK..kat sini jenis yang mahal....
Ada yang sekeping-sekeping kecik..ada jugak yang sekeping tu dia dah cantumkan yang kecik-kecik tu sesiap....
Harga sekeping kecik tu ada jek yang dari RM1.50...tapi korang kiralah pulak berapa keping kena beli tu...pastu upah pulak dah lainlah kot (apa-apa kena tanya tukang or kontraktor la ye)....
Kalau tengok yang kat sini lagi geramlah tau...tapi duitnyalah seram pulak hahaha....













Patah balik ke yang tadi...
Yang beralun tu nampak cantik kan?












See..mata memang nampak yang kelabu n putih jek....









Yang ni OT kata OK...Me pun OK...
So dah mark nak yang nih...
Kat Yisheng ni harga dia murah banyak jugaklah tau...tengok ni..boleh dapat dalam RM5.90 je sekeping (kontraktor kitoarang letak harga dalam quotation tu RM7 sekeping..so kalau kita beli kurang dari harga yang dia letak, kita tolak balik harga yang dia dah bagi tu bila buat final payment nanti)....










Tiles untuk table top


Sini pun macam-macam hadooo....
Pastu choices dia untuk bawah RM20 adalah sangat banyak...
Eh bukan banyak melampau-lampau tak terkira...cuma kat sini kalau cari yang putih eh banyakkk pilihan, pastu kalau carik yang gelap pun banyak pilihan (diaorang memang letak yang paling semua orang nak beli gitu..).....












Nampak tak?
Maksud Me cakap banyak pilihan tu, contohnya la..kalau korang nak cari yang color hitam or gelap tu adalah dalam 10 keping jelah contohnya, tapi yang bestnya tu boleh dikatakan semuanya cantik-cantik...
So bila kita nak carik yang hitam kan walapun ada 10 keping jek gini, tapi macam eh semua cantik okehhh....
Macam kalau kedai sebelum ni yang color hitam ada banyak, tapi yang cantik kat mata Me tu mungkin ada satu or dua jek gitu (jadi macam tak puas memilih gitu)......














Dekat sikit...










Yang putih or terang pun sama ye....
Nak putih betul or nak putih sikit (cream ke camtu) or nak putih ke kelabu pun banyakkk pilihan...cantik-cantik pulak tu.....












Nampak tak?
Ni kan mata n hatilah yang kena terangggg...
Dah jumpa yang putih tu korang nak putih yang macamana?nak putih betul ke, nak putih tak berapa putih (eh putih ada banyak jenis ye)...pastu nak ira marble tu macamana?nak jenis jelas line dia tu ke?nak yang ala-ala sikit jek...seeee...ingat senang?
Ni kan tak kitoarnag tak sempat nak tengok habis betul-betul tau (tapi dah berkenan banyak ooo), sebab kedai dah nak tutup (sempat round dalam 15 minit jek huhuhu).....
Nanti ni Ins sha ALLAH  Me share lagi pic lagi kat Yisheng (mungkin repeated pic la kot pun hahaha)...






Bersambung......





Thursday, February 10, 2022

Tiles kat World of Ceramic, Kota Damansara...

Assalamualaikum..hi semua...
Harini Me nak share pics yang Me amik masa tengah mencarik tiles kat Chin Chun Hardaware World of Ceramic, Kota Damansara...








Tiles untuk dinding

Ni contoh corak subway tiles...







Ni Me amik mana yang mata Me rasa cantik je ye..ada je pilihan lain lagi...










Masa Me n OT kat kedai sangatlah terhad, jadinya bila dah kat kedai tu kita sambil tengok sambillah berbincang n sambil jugaklah amik gambar..
Masa limited tu sebabnya kitaorang memang gi time balik kerja hari weekdays..Bila hari weekdays pulak kedai tutup awal Uolls, tutup pukul 6pm (weekend tak tau sebab memang kitoarang taknak gi sebab takut kang jadik beramai-ramai pulak).....jadiknya bila dah sampai sana memang kena cepat-cepat jek..











Berkenan pesen gini...
Tapi tulah..ni color ke coklatan tau...kalau ada color gray gray memang Me amik dah......
Color kebanyakannya apa yang dioarang display itulah yang ada...so agak frust sebab color idaman takde pulak...












Lupa..ni jenis sekeping yang saiz 2x1kaki (ini jenis yang murah Uolls)....
Harga sekeping tu ada je diorang tulis kat setiap keping tu...
Kalau kita beli sendiri caranya bila dah berkenan tile mana satu tu, silalah amik no code kat sticker tu then boleh minta dengan staff kat situ...nanti diorang akan amikkan berapa keping yang kita nak (berapa keping tu boleh tanya kat kontraktor siap-siap)..kang staff amikkan kat kaunter, kita gi kaunter then bayar (tiles tu kita angkut sendiri jugaklah ye)...
Tapi kalau gi kedai just nak pilih tiles tapi nanti kontraktor yang akan belikan, just amik je no code (amik gambar gini lagi senang), then bagi no code tu kat kontraktor (so pepandailah dia belikan berapa sekian-sekian keping nanti).....
So better gi sana tu amiklah gambar gini..satu sekeping besar full, satu lagi gambar sticker macam nih...













Macam-macam ye...mata memang naik juling..hati pulak excited, tapi kepala memang stress sebabnya mana satulah yang nak pilih nih?gitu hehe....








Tiles untuk Table Top

Ni pun macam-macam adaaaa....
Tiles biasa je ni tau...tapi memang seronok sebab banyak betul choices....(kalau duit banyak lagi banyak boleh pilih okehhh hihi).....









Yang ni untuk table top..tak sure boleh buat untuk letak kat mana jugak....
Harga macam-macam jugak...macam kitaorang kontractor bagi budget dalam RM16 punya...kurang boleh tolak dari harga quotation, lebih kena tambah....









Cantik okeh...geram tengok...
Corak memang macam-macam ada...kalau yang jenis marble punya ishhh gerammm....
Ni pun kalau tengok depan-depan cantik okeh...yang ni tak silap bawah RM16 sekeping....









Banyak pilihan....











Corak pun macam-macam....











Ni diaorang buat contoh....
Contoh pun kemahin cantik-cantik.....










Ni kelabu...nice......










Me suka yang ini...sejenis putih bersih...pastu corak jenis marble gini...












Yang hitam gini pun cantik oiii....
Masa ni kan dah berbelah bahagi..nak hitam ke nak putih nihhh?
Nyaris nak amik yang hitam ye (OT nak hitam  hehe).....











Ke putih lagi...









Cantik...
Ira marble tu macam-macam ada...
Pastu kalau putih tu ada macam-macam putih....
Tulah bila nak pilih tu hati kena bertenang n fokus ye kikiki....









Tengok dalam ni macam ala biasa jek...
Tapi korang gilah kedai tiles...mata julin julin okeh nengok eh ni cantik, ni eh lagi cantik, eh ni cantik jugakkk ha gituuu hahaha....












Tapi seriusla..memang cantik-cantik belaka....









Yang kat dalam frame ni semuanya harga marhain ye....bawah RM25 sekeping lebih kurang....
Kalau takat untuk table top kita tak payah beli banyak pun Uolls sebab sekeping ni besar..so jangan risau kalau harga dia gini..kalau harga bawah RM25 tu kiranya OK sangat lagi....











Eh tak habis lagi okeh hahaha....
Nanti Me share lagi pic kat kedai lain pulak...(ni share nak bagi korang gambaran tau..bukan paid review tau)....



Bersambung...



Wednesday, February 09, 2022

Random Pic. No. 55

Assalamualaikum..hi semua...







High chair Adik dah kembali...
High chair ni kiranya masuk dalam last batch OT angkut barang-barang dari rumah lama....
Ni kan elok OT dah pasang balik kerusi nih, eh kemain dia naik (dia panjat sendirik jek Uolls...janji ada sofa kat sebelah, nanti dia panjat jek ikut sofa tu...kita just tolong jangan bagi dia jatuh jek okeh)....
Tau pulak rindu dengan kerusi dia nih kan hehehe.....
Elok jugak kalau Adik guna kerusi nih, nanti dia tengok kartun dia gini..kalau tak tengok TV tu selagi tak depan muka ye...kalau boleh nak masuk dalam TV tu okeh...(penat dah panggil n larang..camtulah pun..so eloklah ada kerusi nih)......












Tidur gaya gini pun bolehhh....
Bilik kat rumah baru belum beraicond lagi Uolls....
Tukang aircond dah bukak pun dari rumah lama dan servicekan dulu..ni kitaorang tengah tunggu tukang tu nak pasang kat rumah baru...(lambat sikit sebab tukang aircondnya asyik tak sihat..so takpelah).....
Dah gitu jadinya Adik tidur memang pakai baju tangan pendek jelah dulu....
Bilik kat rumah baru ni pun sama pesen dengan rumah lama Uolls, berkuappp...nak bukak tingkap tak boleh, sebab takde grill (risau anak la kalau nak bukak tingkap camtu jek)..so bertabahlah dulu tidur berpeluh-peluh (bila bilik berkuap ni kan, angin kuat mana pun tetaplah jadi berpeluh ye..tak caya meh sini try test tidur...gituuu)....












Breakfast minggu lepas...beli kat Petronas rumah...sedap Alhamdulillah....













Ruang tamu rumah baru kita pasang langsir gini jek dulu...
Konon nak pasang langsir lagi satu tu (yang night curtain), tapi macam eh sayang pulak lah..kita pasang bila raya nanti boleh?hahaha.....
Tapi syok jek bila pasang langsir jarang gini..rasa rumah terang n lapang...
FYI, day curtain ni Me beli kat Shopee..harga dalam RM50.++ sekeping...
Ni Me kena beli saiz langsir tinggi (270cm) Uolls..sebabnya tingkap rumah ni sejenis ada tingkap kecik kat atas lagi (tengok pic atas ni baru korang faham)..so nak pakai langsir yang sedia ada (dari rumah lama) tak berapa elok (boleh je pakai, tapi senteng dia tak boleh bawak bincanglah jadinya)...so terpaksarela beli jugakla...
Tapi ni kita beli yang untuk depan jek dah..yang untuk bilik kita pakai jek apa yang ada (kecuali bilik Adik Me terbeli langsir comel gitu hehe)....









Ni baru lepas muntah...
Sekarang ni sejak kat rumah baru kalau tidur camtulah...batuk-batuk pastu membawak ke muntah...
Kesian sangat..tak sure tapi kemungkinannya sebab pasang kipas laju sangat kot..(sampai tekak Adik jadi kering kot sebab Me pun kadang-kadang gitu...tengah tidur tetiba adoiii gatalnya tekakkk)......












Breakfast tapau dari Petronas jugak...
Sedap macam sebelum sebelum ni jugak..cuma potion dah makin sikit...tapi kenyang Alhamdulillah....













Hari jumaat malamnya...Kak Ain belanja lagi...
Kalini katanya nak belanja Abang sulong dioarng pulak....(Abang Sulong OT singgah rumah kakak OT sekejab)....
Dah camtu merasalah lagi kitoarng makan Ikan Bakar (walapun makan dah balance-balance dah sebab semua orang tak tunggu huhu)......
Alhamdulillah...semoga Allah murahkan lagi rezeki Kak Ain...Aamiinn.....










Breakfast hari Sabtu...syukur...









Petang Sabtu lapar oiii..so kita order Roti Canai Mamak Shaaz...Alhamdulillah..haritu sedapnyaa kuah semua...syukurrr....










Breakfast hari Ahad pulak....









Ahad tu kita rasmikan dapur baru Uolls...
Masak pun guna apa yang ada jek nih....
Dapur ni kan sehari jek guna dah rosak okeh...rosak tang starter dia tu....apa punya cap hayamlah kan...
Jenuh OT siap bukak semua kot-kotlah OK nanti..sekali tak boleh jugak..so dah terpaksa bukak api nanti guna penembak..adoilaaa tak suka betulll.....









Me masak Sup Ayam jek pon...
Eh Alhamdulillah banyak pulak Adik makan okeh (padahal masa nak suap tu dia boleh menjerit taknak okeh..kalah nak bagi makan ubat ye haha).....














Breakfast hari Isnin...
Isnin Iolls terpaksarela cuti Uolls...
Ni ada nasik terlebih, so kita buat Nasi Goreng..
Rasanya?bolehla..janji kenyang jek hahaha...











Selasa (semalam)....
First time Adik datang opis Mama ye....
Dia kan baru je sampai pintu masuk kan dia dah "wowww" hahahaha..kemahinnnn (tak padan dengan tak reti bercakap tu ye hahaha)......
OT malas nak harung jem depan opis Me nih (jem dia lain machiam okeh)...so OT breakfast dulu dengan Me (tu yang Adik pun terjebak ke opis Mama tu hihi).....
Adik kan, dia duduk dalam opis Me tak sampai pun sejam...tapi dia punya haru biruuuuu....(tu baru sekejab Uolls..kalau lamaa??).........












Semalam Me ada kursus online....
Sepatutnya boleh jek buat kat rumah, tapi boss Me suruh Me buat kat opis jugak (sebab Me takde laptop)..so OKlah...lagipun elok pun buat kat opis...kalau kat rumah mau stress ooo....
Kursus ni dari pagi sampai ke petang Uolls..secukup masanya....
Ni next week kan Me ada lagi kursus...dua hari pastu kursus fizikal yek...adoila seram....





TAMAT










LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...