Search This Blog

Wednesday, October 04, 2023

ITM

Assalamualaikum..hi semua...




Terjumpa balik gambar Me nih masa tengah baca blog sendirik....

Gambar ni gambar kad matrik (kad pelajar Me)...masa nih hujung tahun 1998 nih..umur Me 18 tahun....
Kenangan Uolls..Alhamdulillah Me merasa masuk ITM, Shah Alam (masa tu belum tukar nama lagi jadik UiTM)....
FYI, gambar ni ditangkap masa hari pendaftaran..bukan kita amik sendirik kat kedai pastu hantar kat pengurusan...
Yang Me ingat gambar size passport memang kena bawak jugak (banyak keping jugak tau), tapi tu semua untuk pendaftaran benda lain-lain...cuma hari nak mendafar masa hari ke-2 orentasi (masa tu orentasi panggil Minggu Wawasan Siswa-MWS..seminggu pelajar baru kena duduk beramai-ramai kat kolej dalam ITM Shah Alam tu)..sambung..masa tu kitaorang kena beratur ramai-ramai (ikut kolej masa korang duduk masa minggu orentasi tu), then kita masuk dewan (Dewan Seri Budiman), pastu amik gambar on the spot (then bila masuk belajar nanti diaorang akan distributekan kad matrik nih semua)...
Masa hari mendaftar tu jugaklah kitaorang akan hantar segala mala borang-borang (termasuklah laporan perubatan) ikut kaunter-kaunter yang ada tu (wah ingat lagik okehhh hahaha)....
Ni kan masa amik gambar nih muka taktaulah nak senyum ke nak apa ye..sebab tak selesa..dahlah depan tu ramai orang tengah tengok tu...memang tengok Uolls...sebab dari luar dewan lagi kitaorang kena beratur, pastu dah masuk dewan dapat beratur sambil duduk atas kerusi sepanjang-panjangnya ye..malu oiii...sebab kita tengah amik gambar tu ramai yang tengok hahaha......
Pastu penat pun nombor satu, tak biasa penat pun satu...pastu tak biasa pakai serkop (anak tudung) pun iya😅...serba tak kena...so beginilah hasilnya...

Kad matrik nih kena pakai setiap masa okeh (sepanjang dalam ITM)...wajibbb (jangan main-main ye..ada yang kena saman dengan PakGuard okeh sebab tak pakai kad matrik tau...)....
Yang stiker color marron tu tulis Seksyen 2 tu pulak janganlah dicabut ye..penting tu tau...sebab kalau stiker tu takde, tak dapatlah makannnn....
Dulu kalau duduk kolej memang akan dapat makan free kat dining tau...sekarang takde dah...
Dulu nak makan kat dining room kita tunjuk jek kad matrik tu..so dapatlah makanan....jangan main-main ye (stiker kecik jek, tapi fungsi dia besarrr hihihi)...sekian eh














Tuesday, October 03, 2023

Random Pic. No. 180

Assalamualaikum..hi semua...





Malam hari Jumaat minggu lepas...
Me still tak berapa nak OK lagi (kepala bila petang jek weng macam nak pitam)...
Dah camtu memang tak larat nak masak...pastu taktau jugak nak makan apa...(OT pun taktau nak makan apa, pening dia)...last Me belanja jelah McD.....
Tengoklah gini dia bagi ye😅..janji semua muat dalam satu beg gitu😆...
Ni Me order McDelivery jek...tak berbaloi nak keluar semata-mata nak menapau...baik Me order jek online...senang untuk semua orang....











Ada offer kat apps McD...so jimat banyak...
Me amik set Big Mac yang nih...
Set nih ada 2 Big Mac, 6 ketul chicken nuggets, 1 sundae dan 2 air......









Beli jugak Ayam Goreng McD...amik yang mix...
Kalini kemain besar ayam dia....Alhamdulillah...
Makan seketul sorang dah kenyang Uolls...








Nakhil M makan chicken nuggets dia la...ni 6 ketul sekelip mata jek kalau dengan dia ye....halus sangatlah chicken nugget McD nya ponnnn (harga kemahin dah naik banyak kali..tapi size makanan makin kecik pulak..tak adil ye).....








Tadi dah makan ayam 2 ketul..pastu tak lama lepas tu makan pulak half Big Mac...
Lama betulll tak makan burger McD Uolls (balik-balik makan ayam goreng jek)...bila tengok eh kemahin berkilat roti dia nih😅...
Bila makan frust...kering Uolls...rindu Big Mac zaman dulu-dulu laaa...dulu Big Mac nih kalau simpan pun sedap jek bila makan balik...ni baru beli tak sampai 2 jam dah kejung dah dia huhuhu...











Nakhil M di hari Sabtu...
Hari cuti memang Me bagi chance anak tidur lama Uolls....biarlah dia..nanti karang dah sekolah tak merasa dah...lagipun makin besar nanti tanggungjawab makin banyak kan...(cara memasing berbeza kan...janji tak mudarat kat anak sudah)....











Me ingat taknak masak...sekali macam eh mehlah Me masak jek...
So terjadilah Nasi Ayam 7 ketul nih...
Ayam memang ada 7 ketul kecik jek Uolls..so kita buat jelah....jadilah kan😁....












Malam Me takde selera nak makan nasik...so Me buat cekodok Ikan Bilis nih sikit...
Ni Me makan sesorang jek Uolls..OT n Anak makan Nasi Ayam...diaorang mana layan sangat makanan macam nih....











Ahad nak petang Me masak Ayam Masak Merah...
OT dah beli ayam petang Sabtu tu..so bolehlah Me masak ayam kan.. (ni OT beli ayam besar-besar..dah jenuh pulak nak makan tu)......
Ni Me ikut resepi yang Anim jumpa kat TikTok...sedap okeh...terpaling penting bahan-bahan senang....
Me pulak memang dah ada cili kisar+bawang...so lagik lajuk siapnya....
Cuma satu jelah..cili kering yang OT beli nih pedasssss...letak 4 sudu gula pun pedas lagik Uolls....










Kawankan dengan nasik Tomato guna paste segera brand Imaan...memang sedaplah hehehe....













Ni pagi semalam...sedapnya kuih nih (taktau nama apa)...
Kalau nampak ada kat kantin opis Me memang Me beli...ni pun Me beli 2 ketul jek..pastu menyesal oiiii...rugi tak amik lebih...
Pulut dia lemak masin lembut...pastu inti dia manis lite-lite...sedappp...



Sekian





Monday, October 02, 2023

Random Pic. No. 179

Assalamualaikum..hi semua...





Breakfast kat opis Isnin minggu yang lepas...
Ahad tu boleh pulak kitoarng lupa nak makan bubur yang Me masak tu Uolls....so Isnin Me bawak jelah untuk breakfast...
Sekarang ni Me dah pandai banyakkk..makanan yang Me masak kalau tak habis, malam tu jugak Me masukkan dalam bekas then simpan dalam peti ais...so nanti bila-bila nak makan boleh keluarkan balik, panaskan then makan (don't worry, tak pernah lagik Me or OT sakit perut/cherry berry pasal makan makanan left-over nih..syukur)...jarang dah ada pembaziran😁....
Sejenis tak pandai masak sikit-sikit ginilah Uolls....masak jarang sangatlah boleh habis licin...so kita buat jek gini...
Tu pun nasib baiklah dua-dua orang jenis boleh makan makanan repeat/semalam kan...











Kalau lepas jemput dia dari pengasuh jek kalau Me tanya what do you want to eat?....selain dari jawab chicken nuggets dah reti dah jawab keropokkk hihi....
Fav dia sekarang nih keropok lekor nipis tu Uolls....kalau beli RM2 (dapat 6 kot), tu semua dia yang punya ye....










Rezeki dapat makan buah Duku n rambutan....
Duku tu baru petik n manisss...memang best....
Rambutan jek campur ada yang baru petik ada yang dah lama petik...











Malam tu dinner Me tambah lauk jek..Me masak Baby Bayam masak Lemak....
Ni Me try test guna santan jenis serbuk brand KARA lagi...
Eh kuah dia jadik pekat okehhh...sedap macam pakai santan perah...
Lepas ni rasanya Me kena tukar guna jenis yang nih jelah kan...sebab santan dia jenis lagi lemak dari guna yang kotak punya tu.....











Duku ke Dukong ke Duku Langsat nih?
Sampai sekarang tak reti nak beza....tapi tak kisahlah nama dia apa sebab semua pun Me suka hihihi...
Dua hari jek setengah kg tu Me habiskan sorang-sorang okeh....(terlampau suka buah-buahan kan..kalau bagi Me mengunyah buah-buahan jek sehari suntuk pun Me OK jek hahaha)....










Sambal Udang Petai tu ada half lagik Uolls....so kita tambah lauk bayam tu so jadiklah gini...
Alhamdulillah...sedappppp (hihihi..jangan marah ye)....
Udang tu OT beli 11 ekor jek..tapi kebanyakkan yang OT amik tu saiz sederhana besar...dah camtu lagilah lambat nak habis....jenis sorang makan 2-3 ekor dah cukup dah taknak menambah lagik dah...(macamanalah lauk nak habis kan..cepat betul dah cukup 😅)......









Ni malam Selasa...
Me tak sihat haritu Uolls...berjangkit demam dari Anak...
Anak haritu hari Sabtu Adik is selsema, pastu demam...2 hari dia demam, hari Isnin elok dia baik (Alhamdulillah)..tapi tulah..elok Anak dah baik, eh Me pulak rasa macam nak demam...
Demam pastu makan ubat OK, so Me gi jek kerja hari Isnin tu....ingatkan makin sihat, sekali nak tidur malam hari Isnin tu eh makin panas badan Me nih okehhh...so teruslah esok paginya ke klinik....
Mamai-mamailah pagi tu paksa diri gi klinik pepagi (takut boss bising kan)...sekali gi klinik bagi MC sehari jek (alasan sebab nanti bersambung cuti am nanti..boleh pulak gituuu kan?)....manalah badan nak OK..baru nak sihat dah kena kerja balik....
Siang tu Me tidur jek Uolls.....nak petang dah OK banyak barulah Me masak...
Ni pun Me masak paprik daging jek....tu jek yang paling senang...
Tu pun takde sayur apa..just tumis daging tu janji ada rasa kuah paprik tu sudah...jadiklah kan....









Pukul 7.30pm dah makan nasik dah...tapi tak makan banyak (mungkin sebab badan tak berapa sihat lagik)...tapi tulah..nak pukul 10pm lapar pulak.......
Nak repeat makan nasik lagi tak rasa nak makan nasik...nasib baik OT ada beli Roti Canai (ni pun Me makan half balance Anak tak habis makan tadi tu)..haa nih barulah perut rasa kenyang Uolls...












Masa beli kerepek ubi haritu ada jugak Me beli Kacang Medan nih....
Tepung dia tu sedap..tapi kacang dia tu rasa semacam...tapi nasib baik bila makin makan tu dia rasa OK jek (pelik tapi boleh makan)...
Tulah kadang-kadang Me takut nak beli kerepek or kekacang...kalau nasib tak baik dapat kerepek lamalah, dapat kacang hapak la tak ok la....










Cuti Malidur Rasul pun Me tak berapa nak sihat lagi Uolls...
Malam semalamnya Me sakit kepala yang tiba-tiba okehhhh....dahlah badan dedar-dedar lagi (badan macam demam tak demam jek)..pastu kepala pulak buat hal...
Me makan ubat, pastu OT urut satu kepala barulah legaaa...kalau tak mau tak bangun kot Me pagi tu....
Ni pun pagi tu OT belikan makan..bangun jugaklah sebab nak makan ubat punya pasal...












Serius tak larat okeh...siang tu memang layan tidur jek...bangun untuk yang perlu-perlu jek...nasib baiklah Anak pun tak banyak kira haritu...
Me tak boleh nak bangun berdiri lama-lama Uolls...kepala macam rasa nak blackout okeh...so banyak baring jek...dah petang pun still gitu jugak..cuma bila makan ubat OK sekejab...
Dah gitu so kitoarang just makan lauk left-over jelah....
Ni pun paksa diri masak Telur Dadar (kalau ikut kata OT dia kata tak payah...tapi macam kesiannya..so Me masakkan lah jugak Telur Dadar tu)......










Telur Dadar pun kemahin dalam pada kepala weng tu kan😅...
Dah lama tak buat gini, eh sedap sangat pulak Uolls hihi....
Bila fikir balik, bagus jugaklah ada lauk pauk left-over tu kan..berguna sangat time bila tak sihat macam nih....(lagi-lagi dalam keadaan sorang tak sihat..sorang pulak penat balik kerja)....



Sekian...





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...