Search This Blog

Monday, August 14, 2017

Makan Steamboat di Tempat Baru....

Kisah minggu lepas ni...di hari Isnin minggu lepas....
Selalunya makcik kamu ni hari Isnin kan dating dengan uncle kan?...
Tapi disebabkan hari Ahad tu kitaorang dah pun dating (gi Shah Alam bertiga dengan Sara pergi melawat Mak OT kat Shah Alam...), jadinya Isnin tak payahlah jumpa lagi...
Eh iya la tu tak payah jumpa lagik hihihi......
Sebenarnya bukan tak payah jumpa punnnnnn..kitaorang kan memang gedik, kalau hari free-free tu mana retinya tak jumpa kan?(sendiri tanya sendiri jawab boleh?hehe)....tak jumpa tu sebab OT gi PD...dia gi memancing dengan geng-geng kerja dia dan dengan family mertua kepada Abang OT tu haa...diaorang tu memang kaki memancing...kalau boleh tetiap Isnin nak gi ke PD nun okeh...sehari suntuk kat laut tu pun tahan jek...iolls yang tengok dari kejauhan ni pun seriau okeh....
Lupakan kejab pasal OT...
So disebabkan petang tu dah takde nak kemana tu biasalah Iolls kan kegatalan nak berjalan (jiwa kaco pun iya hehehehe..stress makcik ko ni ha...taktaulah stress pasal apa...) so ajaklah Mijon....
So petang tu terus ke sekolah Mijon...tunggu punya tunggu (biasalah dia, 5 minit dia tu umpama 5 minit kelajuan ke langit..lamaaa kemahin....)..last-last pukul 6 barulah kami bergerak....
Dah bergerak tu tetap macam biasa....taktau nak gi mana hahahaha....teruk okeh....kereta dah gerak ni, tapi tetap tak tau nak gi mana....kejab kang kesitu, kejab kang kesini..(kesian la kereta belakang oiii....dah banyak kali hujung jalan barulah kitaorang nak decided..nasib baik jugaklah kebanyakkan kali tu kat belakang takde kereta..kalau tak makian berbakullah tetiap kali kitaorang keluar hihi...)....
So last-last Mijon ajak gi makan steamboat kat tempat baru kat Kota Damansara tu....





Dua-dua lapar giler okeh...
Ni mula-mula sampai tu Mijon yang pergi tanya dulu..me tunggu dalam kereta je.....
Sebab me ingatkan takmaulah....gi tanya je dulu...esok-esoklah kita pergi makan kat sini....kiranya ingatkan nak pergi kat tempat biasa tu jek...
Tapi sekali Mijon kata jomlah kita try...lain kali kalau tak ok tak payah dah.....
Oo ok....OK tu pun 3 kali Mijon gi balik gi balik kereta ke kedai hahahaha..hampunn Mijonn.....
Okeh...fyi makanan-makanan yang me amik yang dah masak tu tawar-tawar semuanya okeh....Mijon pun rasa camtu huhu.....










Kitaorang amik kuah Tomyam..kuah dia mula-mula rasa manis..pastu makin lama eh eh sedap pulak hehe......
Yang bahan-bahan yang dah marinated tu semuanya agak masin (bagi me lah)....mungkin sebab dah lama sangat kot diaorang marinated....
Ikan tu lagilah....nak naik hancur huhuhu....nasib baik amik sekor jek....
Pastu segala udang, ketam dan sotong tu nanti diaorang bagi...dia takde hidang kat tempat bufet tu....










Air pulak Iolls suka..rasa macam air kenduri hihi...memang sesedap rasa..tak manis tak tawar....








Overall...bolehlah kalau korang teringin sangat hihihi....
Kalau ditanya...Iolls tak berapa berkenan sebab pinggan mangkuk sudu garfu diaorang tu masa me amik tu still basah lagi...(diaorang tak lap ke camne?)...pastu sudu-sudu garfu dan senduk hidang dia macam berkerak-kerak...macam tak basuh bersih okeh...kesan makanan ada lagi...pastu tisu pulak kena amik kat kaunter (macam kat kedai mamak hahaha)...eh tahlah...ikutlah korang...tu yang me nampak sendiri......korang nak makan dipersilakan.....







Ni hari Rabu...pekat semacam kan?(ko jangan bubuh tisu blend sudah ye..hehehe)....
Ni me beli kat stall Abang Kekwat (yang dulu me pernah citer tu).....tapi yang ni cawangan yang kat tepi sekolah kat KD tu pulak....
Sedap ooii..me memang suka betull.....cendol kurang manis dia pun sedapnya haiiii.....
Ni sebungkus dah RM4....tapi memang puas makan sebab semangkuk rak...eh tak puas sebenarnya..sebabnya kejab kang sorang mintak, kejab kang sorang nak rasa....padahal ada lagi sebungkus tu...nak gi sana!....dahlah tu dia punya rasa 5-6 sudu pun tak rasa-rasa lagi huhuhu......







Pastu hari apatah me bawak bekal cekodok hangit hihihi...
Pagi-pagi dok lenyek pisang..pastu goreng...pastu tau-tau dah rentung kikiki...nasib baik rentung-rentung yang tahap me suka nak makan lagi....
Me memang suka cekodok pisang yang rentung-rentung macamni....lagi-lagi kalau yang kurang tepung...biarlah lonyet-lonyet pun takpe....sedap ooo......








Friday, August 11, 2017

Merayap Malam Minggu!....

Kisahnya petang Sabtu lepas...
Ana tetiba ajak kitaorang keluar...katanya jomlah jalan-jalan KL....
Iolls haruslah suka...tapi dengan syarat kalau pusing-pusing area KLCC jalan P. Ramlee tu bolehla...
Kalau ke tempat lain memang tak lepas....makcik ko ni kan rabun hayam..mana maunya drive memalam jalan tah apa-apa tu..tak cam jalan jadiknya...
Tapi kata Ana..Syafiq la bawakkan...ooooo....haruslah laju je nak hihihi....
So malam tu lepas Isya lebih kurang terus kitaorang gerak....
Niat mula-mula nak pusing-pusing KL jek..pastu kalau rajin mehlah bawak me gi makan Nasi Lemak City Garden tu...Iolls kan suka makan kat situ.....
So berpusing-pusinglah kitaorang malam tu takde punca....habis segala jalan kat KL tu kitaorang lalu hahahaha....tau-tau jelah Syafiq..segala jalan dia pusing okeh....patut boleh jalan lurus-lurus tapi habis semua dia lalu masuk...I loike lah kan...Iolls ni jenis ko bawak pusing-pusing naik kereta tengok view or tengok jalan pun dah terhibur dah...jenis senang terhibur kan hihi......
Dah pusing-pusing KL tu sekali masuklah ke Kampung Baru....terus ke Nasi Lemak City Garden..tapi malangnya full...parking full okeh...so tak jadik...
Syafiq kata nak bawak ke tempat lain...mamak best katanya....
Ooo okeh..lantaklah korang nak bawak kitaorang ke mana pun...suka jek hihihi....





Akhirnya sampai sini....
Ni kat mana me tak tauu...yang me tau ni kat kawasan kilang-kilang kat PJ....ni foodcourt tak silap...dekat depan kilang The Store.....
Jauh okeh Syafiq bawak kitaorang....berpusing-pusing habis segala jalan kat KL tu..pastu segala simpang masuk...segala jalan rumah orang...last-last masuk area kilang tau-tau dah kat sini....
Masa on the way tu Ana cakap "macam nak balik kampung...bila nak sampai nih?"...hahahaha..tapi memang iya pun...jauh giler rasa okeh....tapi kitaorang okeh jek....janji makan kan....







Ramai giler orang okeh..punyalah meriah....
Ni kitaorang makan kat outdoor nih...diaorang bukak meja..banyakkk....
Masa sampai ni memang penuh giler....Ana cakap kat Syafiq "ni penuh ni tak jadi jugak ke?"...hahahaha...ko dah kenapa Ana...??Nasib baik Syafiq tabah....terus dia carik parking....pastu terus kitaorang masuk ke dalam nih....dalam hati doklah berdoa..adalah tempat huhu.....
Alhamdullilah ada meja kosong lagi okeh...rezeki kitaorang......
Ana ni kan badan je kecik okeh...tapi dia selamba je boleh pangku anak dia all the way dari dalam kereta sampailah habis makan.........kalau makcik mau sado sebelah lengan....
Syafiq pulak pangku Syaqeer...Syaqeer tu boleh tahan sado jugak tu....bertabah je duaorang suami isteri nih....bagus giler kan?hebat...hebattt!







Makcik dan Anim....
Ngantuk sebenarnya...tapi bila nampak makanan terus segar hehehe........







Keow Teow Kerang....Ni makcik yang order....
Tau tak kat sini duduk-duduk je terus kena serbu...sorang tanya nak makan apa, ada bla bla bla bla...sorang pulak tanya nak air apa bla bla bla..sorang lagi pun tanya nak makan apa bla bla bla...
Dalam diorang dok list bla bla bla me terdengar orang tu sebut Keow Teow Kerang. tinggg..terus me order....Mentol makcik terus menyala bila dengar Keow Teow Kerang okeh hahahaha.....









Masa duduk tunggu makanan siap tu nampak ramai sangat yang makan Nasi Lemak bungkus camni...
So terus mintak jugak....
Dioarang bagi dua dulang Nasi Lemak...satu dulang sambal pedas...satu lagi sambal kurang pedas....
Me macam biasa haruslah makan yang pedas....sedap jugak nih....baru masak kan...
Ni kan katanya pedas, tapi me makan takdelah pedas mana pun...kira okeh lagilah....
Ni me makan dua bungkus ye....dalam kata mengantuk tadi tu hihi........







Duaorang ni tengah makan apa nak tau?
Diaorang dok serbu Keow Teow Kerang yang me order tu hahahaha....sabar jelah....
Masa Keow Teow ni sampai me tengah makan Nasi Lemak tu...so me bagi jelah diaorang makan dulu...
Banyak okeh...makan 3 orang pun puas giler.....
Tu nampak Ana..sambil pangku Syabeel sambil makan...
Anim pulak dia order Nasi Goreng USA...sedap gilerrrr...
Dahlah banyak..nasi dia jenis nasik goreng yang rasa hangit-hangit tu...sedapp ooo..pastu daging dengan sayur giler banyak...tak kedekut langsung ye....puas hati sebab sedap dan banyak....
Syafiq pulak order Sup Daging...ni pun me jeling kemain banyak lagi isi dia okeh...(me tak larat nak makan...dah bedal dua bungkus Nasi Lemak dengan suku Keow Teow Goreng dengan Teh Ais segelas panjang)......
Emak pulak dia just makan Nasi Lemak sebungkus...Emak kan jenis tak berapa makan malam...so makan nasi camtu pun dia dah kenyang terlampau dah...(korang nampak kan napa Emak dengan anak saiz berbeza?? hahaha....)....
Gambar ada sebenarnya..tapi tak nampak apa...puas dah terangkan...tak mau-mau jugak....
Tempat kitaorang duduk ni gelap ooo...lagi-lagi yang belah me duduk ni...masa makan tu me tak nampak apa ye...main suap je...nasib la kalau benda lain yang masuk kahkahkah....











Ni beli kat tepi foodcourt yang kitaorang makan tadi tu...
Anim dengan Ana la nak..so diaorang beli sebox....
Masa dapat tu kemain happy je memasing sebab Takoyaki dia gemuk-gemuk pastu topping dia penuh tak kedekut....
Tapiiii....yang ni bukanlah nak cakap apa ye...tapi serius rasa dia macam makan cekodok tepung tapi kurang masak dengan Mayonis dan rumpai laut....rasa dia camtulah...dengan kenyal dia tu...memang fail okeh...
Kalau owner stall tu baca huhuhu me mintak ampun ye....jangan marah ye (eh bukan me ke yang patut marah?)......ni jujur apa yang me rasa (Anim yang cakap mula-mula masa dia makan tu..pastu bila me makan pun itulah yang me rasa....)...so memang dua ketul lagi tu terbuang je huhu..sayang duit okeh.......
Patutlah mula-mula tu Anim dengan Ana cakap "dia masak macam kuih cara je Mak..."....(masa tu tak makan lagi, baru je masuk kereta..pastu cepat betul siapnya..baru je me masuk kereta tau-tau diaorang dah sampai)...rupa-rupanya..ayoyo..kuih cara tu kita makan kan sedap je lembut...ni tak kenyal tepung tak masak okeh....sabar jelah....
Lepas tu kitaorang balik....sampai rumah pukul 12.30 a.m. hihihihi....
Tapi okehlah..Iolls suka jugak dapat jalan-jalan camni...jalan-jalan cuci mata sambil-sambil cari makan reramai...seronok.........






Thursday, August 03, 2017

Masak-masak Hari Sabtu....

Ni pic petang Jumaat, masa balik kerja....
Jem panjanggg giler di hujung DUKE tu tau...selalunya jem tapi takdelah panjang sangat macam haritu...so agak berjanguitlah beratur......
Bila beratur lama tu biasalah..gatal tangan nak selfie...sekali bila tengok ehh ada cahaya la..cantik...eh yang cantik tu cahaya tu ye..bukanlah me...me tetaplah muka tak mandi hahaha.....









Ni kan hari Sabtu tu pagi-pagi lagi me dah berkobar-kobar keluarkan Sotong tau......
Ni OT yang bagi (pagi-pagi jumaat tu)...OT bagi tu ada 6 ekor..besar 4 ekor, kecik 2 ekor....
Mula-mula OT suruh me masakkan kari...tapi Iolls tak bolehlah pulak...kalau sotong kan sedap buat sambal?So naklah buat sambal..tak kiraaaa....hehe durhaka khen??...
Serius sejak air dah besar ni berkobar-kobar giler makcik kau ni nak ke dapur..rasa macam sehari 4 kali nak masak (hahaha menipu naw)......
Ni kan sebab dah lama sangat tak menyambal boleh tak masak dia ni je dah berejam adoila...
Ntah kenapa tah sambal tu taknak naik minyak okeh....me rasa dah nak setengah tong minyak me bubuh nak bagi dia garing..tapi tak garing-garing jugak..adoilah.....
Nasib baik last-last mau jugak okeh...syukurrr......







First time me masak Kari Ikan hehehe....
Puaslah 14 kali tanya Emak camne nak masak...rupa-rupanya Emak kata sama je macam masak Kari Ayam/Daging...oooo....
Ni pun kari kosong je...me letak tomato je...sayur memang takde...
Ni pun sebab kesian...kan dah derhaka nak masak sambal kan?so sebab rasa bersalah so kita masakkanlah jugak kari sikit....
Tapi sikit tak sikitlah..banyak jugaklah ni....
Me memang suka kari pekat....masa masak tu memang me letak rempah tu lebih-lebih....baru puas hati hihi......
Ni sambil jadi nanny me masak okeh...tapi nasib baiklah anak-anak buah tak meragam....legaaa...





Ikan goreng pun ado.....baru sedap makan dengan lauk kari dan sambal kan?
Ni dua ekor me dah karikan...tiga ekor me gorengkan jek.....
Ni still fail...adoila..haritu me goreng cantik je luar garing dalam lembut..ni kering sikitlah pulak..cisss.....
Ni kan pukul 11 lebih me dah siap masak....
Pastu punyalah nebes..OT ni nak datang ke nak tapau ke apa nih?ayoyooo...dia memang peel gitu....orang beria-ria dia wat lek wat pis jek....nak meletup dada tunggu okeh.....
Nasib baik pukul 3 dia datang...hehehe..kalau tak jangan menyesali atas apa yang terjadi ye.......makcik ko ni kan saiko hihihik......
Nasib baik OT makan sampai tambah 2 pinggan okeh....siap tak percaya lagi me yang masakkan eeehhhh....you nihhh....I loikeee hehe....haruslah fefeeling makcik ko nak memasak lain kali kan?hahahaaha.....









LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...