Search This Blog

Thursday, March 10, 2022

Random Pic No. 61

Assalamualaikum..hi semua...
Koleksi gambar rawak Me dah yang ke-61 Uolls..wah gituuu....
Banyak betul dah Makcik repekkan kat sini kan...so layannn....










Ni minggu lepaslah rasanya nih...
Konon keluarkan daging naklah masak Kari Daging (OT request..Me pun teringin jugak sebab lama tak masak sendirik Kari Daging)....tapi tulah...carik punya carik rempah kari alamakkk...takdeeee..... (tapi semalam dah jumpa Uolls...kemain sebab tak jumpa Me siap beli rempah kari kedai India dari pasar TTDI Uolls...sekali dah habis masak ha kauuu jumpa sepaket besar Kari Ayam/Daging Babas pulak...masa cari tak jumpa...dah beli lain eh kauu elok pulak dia muncul).......
Dah tak jumpa tu kita masak jelah ikut apa yang ada...
Kebetulan dalam peti ais memang dah ada Cili Kering dah siap blend...ha kau mehlah kita buat Daging Sambal...
Daging Sambal ni senang jek nak buatnya...daging n segala bahan-bahan kita lebur jek dalam kuali...kacau-kacau jek sampai dia garing...ulang-ulang letak air pastu ulang-ulang bagi sampai sambal dia garing..dah nak siap letak gula garam..dah settle....(cuma masa la lama sikit nak buat..biasalah..menyambal kan lama sikit..lagi-lagi kalau jenis suka sambal banyak macam Makcik nih)......















Kalau masak lauk ni memang Me makan gini je dah cukup...
Janji ada kentang tu okeh sesangat dah...tak payah le rajin naw-naw nak tambah lauk lain...
Me jenis makan tak suka campur-campur lauk sangat Uolls...sejenis seregu takpe..kalau pelik-pelik Me tak reti....so kalau lauk satu camni dah habis sedap n puas hati dah untuk Me...














Sapa suka makan kulit ayam??
Ni kebetulan dok browse dalam GrabFood sekali tengok ada orang yang jual...murah pulak tu...so mehlah kita order....
Sebeban ni makan sorang-sorang okeh..ko mampu (adalah tinggal lagi 4 keping kot tak habis hehehe).....
Ni tunjuk kat adik-adik Me semua orang "hangin" okeh hahaha...hampun le..dah ada jual kita beli...nak cari saja-saja memang tak berapa nak rajin......











Gerai tu ada jual Nasi Lemak bungkus...so Me beli satu bungkus....
Gini kemain dia bungkus ye..tinggi nak kemana tuuu?hihihi......















Sedapppp..siap bagi lagi sebungkus kecik extra sambal okeh (Me tak mintak pun..tapi macam tau-tau jek Me suka sambal lebih...TQ👍)....
Alhamdulilah...kenyanggggg....(pastu menyesal sebab sengkak betul perut oiii hihi).......












Ana n Imraan positive Covid19...dah Me pulak yang panik...
Macam paranoid okeh...bila Me gatal-gatal tekak or hidung jek mesti Me buat test...
Ni Alhamdulillah Ana n Imraan dah pun negative...tapi dah Atie pulak yang positive Covid19 pulak sekarang (semoga Atie diberikan kesembuhan yang cepat..Aamiin).....
Jangkitan kalini pelik ye....sebab Ana n Imraan tak berjumpa pun tau...selisih pun tidak....
Yang Atie pulak, elok Imraan dah negative, dah dia pulak yang kena....










Frust okeh..sebabnya teringin sangat nak makan satey fresh (yang baru beli terus makan)..tapi tak dapat jugak...
Nak makan kat kedai memanglah tak dapat (stress nanti Anak meragam)..so kalau boleh nak makan sate yang baru bukak (sampai rumah terus makan gitu)...tapi tulah...tetaplah tak dapat...
Mana nak dapatnya kalau time nak makan on time tapi time tulah nak kena buat itu ini..last-last nak sejam jugaklah baru dapat makan...serius sedihhhh.....(jangan ikut perangai Makcik ye..sebab benda kecik gitu pun nak frust n sedih..but what to do hehehe)....
















Kat kantin ada kuih macam-macam jugak...so nampak gini terus Me beli...
Nasib baik amik satu jek okeh..sebabnya sagu tu keras lagikkk (jelatah)....
Rasa dah sedap tau (rasa kuih sagu tulah)...tapi sebab keras tak masak so takdelah nak makan habis (dapat rasa hujung jek Uolls)......











Ada jugak lepat..so kita amik...
Masa berbungkus tak tau dalam tu lepat apa sebab Makcik main amik jek (tak kisah pun lepat apa...janji lepat Makcik is suka)...
Dah bukak okeh ni Lepat Pisang....tapi tulah...kerassss...banyak sangat tepung Uolls...pastu takde inti kelapa (kelapa letak kat sagu atas tu kemain banyak..nak letak kelapa sikit dalam lepat pun tak boleh ke?)....
Last ni pun makan segigit jek...bukan sebab takde kelapa..sebab keras rasa tepung tawar jek....
Tapi takpe..next time Makcik tetap akan beli lagi..(mana tau dapat yang elok sedap)....sebabnya kuih-muih kat kantin tu memang gitu..harini sedap yakmattt..esok lusa dah lain pulak...ala-ala rasa dia random gitu...macam main teka teki hahaha.....

















Teringin meatball..tapi malas nak gi IKEA...so kita order lagi kat kawan seopis punya hb....
Ni Me order 10 ketul gravy biasa..pastu satu lagi blackpepper....
Alhamdulilah kalini sedap balik dah...elok lembut jek daging dia tu...gravy dengan mash potato (bawah dalam tu ada mash potatoes Uolls) pun sodapp.....














Hari-hari lebih kurang ginilah Me makan untuk breakfast Uolls....
Tapi ni pun terlebih Alhamdulillah....(kadang-kadang sedapnya..kadang-kadang yang hado jugak nih hihi..tapi tak kisah...janji makan gitu).......













Nasi Lemak Royale Kedah...
Ni Kak Ain belanja kitaorang..Alhamdulillah sedap...(TQ Kak Ain....💓😍















Ni pagi Sabtu yang lepas..sebelum tukang dapur datang sambung buat kerja baik kita makan dulu...
Ni Me order dari Shaaz...Alhamdulillah sedappp....














Kak Ain yang rajin...(nampak tak?kecik comel jek kan dapur kitaorang nih?)....
Tapi memang rajin pun...tang mengemop..menyapu bagi kat dia....(Iolls baru niat, tapi Kak Ain dah buat dulu boleh?hahaha Makcik sokaaa)....














Pagi Ahad..kerajinan sangat kan...?
OT haritu takde Uolls...dari pagi Sabtu dia gi trip mancing kat Kelong kat manatah (lupaaaa), Ahad petang baru OT balik.....
Pagi tu kita masak....kebetulan memang dah terbeli Mee Kuning tu (ada nak 3 minggu simpan hahaha)....pastu ada jugak sawi (pun sama lama simpan dengan Mee tu)...
Bahan-bahan lain tu baru keluar dari petiais...tapi kejab jek kita basuh-basuh dia dah difrosted..so okelah...so kita masak.......
Nak buat balik kerja tak terbuat Uolls...sebab Makcik ni macam takde motibasi gitu....(taknak buat sebab nanti OT tak makan bersungguh-sungguh boleh??).....so kita buat time OT takde....biar Makcik syok sendirik masak, syok sendirik makan boleh hehehe.........













Semangat sebab guna dapur baru ke Su?hehehe....
Bahan-bahan apa yang ada jugak ye Uolls...















Nak siap dahh....tak sabarnyaaa.....














Hasilnya..sampai dua pic ko tepek Su??
Alhamdulillah sedappppp....eh haruslah sedap kan?hahaha...
Tu yang kemain cantik tu Sotong Uolls..Makcik beli sotong frozen kat Hero (main beli guna Grab gitu)....
















Malam...tunggu OT lama sangat..so kita panaskan balik balance meatball haritu...













Pastu dah pening nak masak apa..so kita masak Sambal Sardin sudahh.....











Ni lama sangat tunggu OT balik so kita dinner sesorang...
Alhamdulilah kenyangggg....
Anak?anak makanan dia kita beli Nasi Ayam jek...Nasi Ayam jelah yang terpaling Adik makan banyak...kalau beli yang lain kemungkinan besarnya tak makan or makan sesudu jek (dah try banyak-banyak kali ye..itulah dia pun)....
Cuma sekarang ni sekali sekala Makcik is masak Sup Ayam or Sup Sayur or masak lemak gitu...haa tu dia makan....




Sekian...





Tuesday, March 08, 2022

Pasal Kabinet Dapur...(Part Akhir)..

Update (8/3/2022):  
Bai kabinet tu dah datang dah pagi semalam...
FYI, semalam Bai kabinet tu datang untuk bukak n pasang balik peninsula (peninsula tu diaorang pasang senget beberapa darjah Uolls..kalau tengok dengan mata kasar tak nampak ye...tapi perasan sengat tu bila masa kitaorang berdiri kat peninsula tu rasa macam eh apasal macam rumah ni senget jeee...?..gituuu (hahaha..dah rumah pulak yang senget)..
Sekali Kak Ain lah yang perasan (dia kata ni haa diaorang tolak ke dalam kabinet peti ais nih)....iya..tu yang peninsula tu jadi sengettt....
Tapi takpe...dah settle dah yang tu...syukurrr...
Pastu ada lagi finishing yang tak siap...ada yang diaorang terskip...dah dibuat...syukurrr....
Pastu dua pintu kabinet dia pasang tak betul...dah dibetulkan...syukurrr...
Alhamdulillah semua dah settle...syukur....

Kalau tanya khidmat kontraktor mana yang kitaorang guna?memang kitoarang tak suggest (kalau nak jugak atas tanggungan sendirik la tau)...


👉Kontrator tu kita tak jumpa pun...OT deals kat HP jek...
So yang datang buat kerja semua pekerja dia jek...takde masalah sebenarnya..tapi tulah...benda kalau nak bincang or nak communicate dah jadi leceh..lepas tu kadang-kadang dah jadi banyak sangat ways...kang cakap kat tukang dia faham lain, dah dia tak faham...pastu kita cakap kat kontraktor lain pulak dia faham...tak ke pening?
Bab komplen pun sama..macam kalau kita tak puas hati bab hasil kerja selalunya..yang pekerja tak faham..pastu OT bagitau kontraktor...dah nanti kontraktor pulak cakap lain (kontraktor tak tengok pun hasil kerja...tapi mesti dia sidekan tukang dia..walapun benda tu memang tak OK..)...so agak susah jadinya..macam cerita tak sampai gitu...pastu kerja pun jadi takat situ jelah....

👉Pastu tukang wiring dia buat kerja sambil lewa...
Macam kipas bilik tengah....kipas tu bila kita on bilah dia bergoyang-goyang (dah satu kipas tu bergoyang-goyang Uolls..macam kipas tu dah diguna lamaa)...
Tu kipas bilik tengah...yang kipas bilik kitaorang pulak lagi best..kipas tu jenis ada lampu...tapi lampu tu tak boleh off...bayangkan kita bukak kipas masa hari siang lampu kat kipas tu tak boleh tutup/off...tu siang..malam lagilaaaa..kitaorang tidur lampu tu on jugak gitu (selagi tak pasang ekon bayangkanlah..sebab kena guna kipas kan..)...
FYI, kipas tu dua-duanya baru beli ye...takde sapa lagi sentuh....
Lepas tu bila kita bagitau (banyak kali) kat kontrator sampai ke sudah takde sapa-sapa datang untuk betulkan...
FYI..ni kita bayar ikut kiraan dia bagi ye...patutnya adalah tanggungjawab sikit la kan...?
Pastu bab comot tu satu hal jugak...habis segala kipas lampu comot-comot putih...tak cermat kan....so memang tak suggest (kecuali kalau kontraktor hantar orang lain la kan...)....
Lupa..OT suruh buat lubang untuk lubang intai kat pintu tu..dah habis pintu rosak sikit...(tak ke sakit hati kitaorang wak)....

👉Macam kabinet tu pulak cara Bai tu macam sambil lewa jugak (kita bukan jenis cerewet ye..kita jenis nak tau...kalau taktau memang Makcik is tanya)..macam bila nak buat kabinet tu kan kita akan cerita itu ini nak itu ini tanya itu ini...eh Bai tu kemain ok-ok faham (dia punya selamba tu...buat kita macam eh iya ke faham nih?sebab cakap sikit jek semua dia faham)....
Hasilnya OK laaa (untuk orang macam kitaorang ye hahaha)....
Tapi untuk orang yang tersangatlah detail (taknak cakap cerewet..sebab ni cerewet yang baik ye...elok ada benda kita cerewet sebab kita nak yang berkualiti)..so memang Me tak suggest ye..sebabnya ada benda yang diaroagn jenis buat sesuko hati ikut dan dia jek...gitu..

👉Pasal payment...payment mula-mula OK.. kontraktor dah buat kira-kira dan dah bagi harga untuk wiring (tambah plug point n pasang lampu kipas semua tu) dan untuk buat table top kat dapur tu so terus kita bayar deposit RM1k je (berani kan kitaorang, tak jumpa pun tapi kita pakai bagi jek duit)...
Tapi Alhamdulillah takde apa-apalah kan (kecuali yang part selenga, part tak senonoh n part tak datang buatkan balik tu...)..so sebab lurus bendul sikit..so balance kita bayar terus bila dah siap...
Salah OT kitoarang jugaklah sebab dah siap jek kerja tu OT kitoarang terus bayar...haa bila dah bayar tu yang tukang wiring tak datang dah tu bila kita complaint pasal kipas tu kan...(mungkin..)....
Pastu untuk kabinet pulak...mula-mula kita bagi depo RM3k dulu..dah siap baru kita bayar balance semua.......
Tapi tulah...tak sedap hati sebab tiba-tiba hari Ahad haritu OT kena "sound" pulak...kontraktor tetiba macam paksa-paksa OT bayar duit kabinet tu Uolls (kerja tak habis betul lagi kan..takkan OT nak bayar terus..tunggulah sehari dua dulu..bagi kita check dulu apa yang tak kena...taknaklah jadi macam kes lampu kipas tu)........
Tiber ye...kontraktor siap tah apa-apatah dia cakap kat OT (OT dahlah masa tu kat luar..tengah mancing kat kelong..).....
Kemain okeh...dia siap cakap dah beli barang lah bla bla bla bla la..kerja dah siaplah..eh kauuu....
Last OT bahasakan dia..OT bagitau yang OT dah bayar kan RM3k haritu masa sebelum buat kerja kan..dah apa masalahnya nak cakap macam tu kan?.......haaa kauuu barulah senyapp...terus terkedu kontraktor tu okeh......(apa benda tah cakap yang bukan-bukannnn..ko ingat kita suruh buat gitu jek tak bagi duit ke?ko mintak deposit kita bagi, pastu tiba-tiba maacm kita pulak yang menipu??...ingat kita jenis jahat ke apa sampaikan orang dah buat kerja kita taknak bayar..hagak-hagaklaa...macamlah sebelum tu camtu pulak kan..motippp??.)....

Kesimpulannya: Kalau korang nak jugak contact no kontraktor ni Me boleh jek bagi (email le Makcik ye di iloveginola@gmail.com)....manalah tau dengan korang kontraktor tu OK (rezeki masing-masing kan lain-lain)....
Macam harga pulak kalau tanya Me..harga nak kata murah..macam murah..tapi sebenarnya lebih kurang je dengan kontraktor lain (Me dah survey dah..memang kurang lebih jek dari orang lain kat area rumah Me nih)..
Sebab utama kita hired kontraktor ni sebab kontraktor nih boleh hack n buat wiring n buat table top n buat kabinet dapur sekaligus....
Kerja...kontraktor kiranya buat kerja kira cepatla jugak (cuma kabinet diaroang terdelay lama sikit...tapi kita faham...tanya pun kadang-kadang je sebab dioarang senyap sangat kan)....tapi tulah hasilnya OK...cuma adalah yang tak berapa senonoh (kena pejam mata n hati jugaklah sikit hehe)...
Ni kiranya untuk orang yang cerewet in a good way tak sesuai......untuk yang sederhana cerewet macam Me ni kira OKlah...







Monday, March 07, 2022

Kabinet Dapur Dah Siap...Alhamdulilah...

Assalamualaikum...hi semua..
Harini Makcik nak cerita lagi pasal dapur kitaorang (lagi?hahaha)....
FYI, dapur kitaorang dah siap dah Uolls...
Hari Jumaat lepas (4 March 2022), tukang datang pasang, petang Sabtu (5 March 2022) siap semua....Alhamdulillah..
Meh Makcik share tranformation..dari mula-mula rupa dapur asal (kosong), sampailah yang dah siap kelmarin....








Masa mula-mula dapat kunci rumah..(ni bukanlah masa betul-betul  dapat kunci rumah...ni contoh masa dah dapat kunci rumah..ni lah rupa dan keadaannya)....












Keadaan hari pertama/kedua tukang dapur bila tukang buat kerja...














Selang dua hari selepas letak simen semua....dah jadi gini......













Alhamdulillah cukup seminggu dah siap dah kaunter top n backsplash n alih plugpoint...sekejab jek kan....
Pastu ni dah siap part buat kaunter top (ada sink, dapur masak n plug point) je dulu....
Next barulah tukang dapur kabinet pulak datang ukur untuk kabinet...
FYI, tukang buat dapur ni Wak Tukang yang buat...dah siap barulah team buat kabinet dapur pulak start buat....kiranya step by step gitu......
Ni dua team ni dari kontraktor yang sama ye...cuma kontraktor ada team untuk buat kaunter top konkrit gini n untuk buat kabinet dapur...
Ni kan kalau kita taknak konkrit boleh je skip terus untuk buat kabinet...
Maksudnya kalau taknak hack dapur asal boleh je terus tempah kabinet siap-siap....
Macam kitaorang tak tempah terus sebab nak buat table top konkrit (nak body table top konkrit n table top guna tiles jek), pastu hack jugak sebab nak kena alihkan n tambah plugpoint (dah alang-alang alih plug point n piping tu kan kena pecahkan tiles yang ada tu...so dah gitu kita tukar je semua backsplash tu juga)...dah lagi setu sebab nak kena buat piping sikit ..
Macam piping memang kena buat jugak kalau nak tukar sinki lain...sebabnya sinki asal tu piping dia tinggi sangat..tak fix untuk sinki jenis/saiz lain.....gitu...
Ok..sinki, pili/paip tu, dapur n hood tu kitaorang beli sendiri...table top n backsplah kita pilih sendiri...
Cuma backsplash tu kita belikan pastu tolak campur balik harga yang kontraktor bagi....










Tiber dah gini....
Eh takde maknanya tiber hahaha......ni semua kena tunggu nak dua bulan ye barulah jadik gini...(padahal awal nak buat tu dah janji dua minggu dah boleh pasang)..<---------ni kontraktor yang janji masa mula-mula kitaorang tanya..n semasa tengah buat table top tu..n masa sebelum ukur dan masa dah ukur kabinet ye........
Ni kan lama tunggu, barulah tiba-tiba hari Khamis malam haritu tukang kabinet (bai kabinet nama Saiful) cakap esoknya (Jumaat) nak pasang kabinet dapur..boleh?ingatkan kena tunggu lagi dua minggu hahaha..punyalah lantak dah jadiknya kitoarang.....








Masa bai tu cakap esok nak datang pasang tu, eh dah dua-dua kitaorang macam terkesima hahaha (sebab tiba-tiba sangat jek pulak kan)...tapi takpe..pasang jelah...cuma Sabtu nanti dioarang kena buat kerja halfday la ye...sebab rules n regulation kat rumah ni memang gitu...
Tapi tu pun bai tu datang hari Sabtu Jumaat tu lambat okeh....
Hari Jumaat tu nak pukul 12pm baru sampai...
So inilah hasilnya...hasil kerja keras bai-bai tu dari pukul 12pm sampai 6 pm......
Nampak tak lubang hujung kiri kabinet tu patutnya takde..tapi disebabkan bila tebuk direct (kat dinding atas kabinet tu), tak boleh tebuk habis sebab ada beam rumah....so tu yang dah kena lobangkan lagi satu kat bawah....
Pastu nampak tak belah kanan yang petak-petak panjang ada 4 bahagian tu?dia punya senang nak buat kerja, dia buat gitu jek yang lebihnya...
Sepatutnya boleh je lepas Microwave tu diaorang tarik kabinet tu ke belah kiri tu habis tak payah bersegi-segi kecik gitu kan...?ni dah jadik gini nak simpan apalah tu ye hahaha..nanti kita cari benda yang muat kalau-kalau boleh selit.....















Sama sepah je barang-barang kitaorang dengan barang-barang bai tu hahaha....
Ni kan segala benda (pinggan mangkuk barang-barang lain tu), kitaorang kena basuh balik..sebabnya berabuk kayu n abuk simen......
Ni lah jadinya bila kita dah masuk rumah, pastu baru nak install macam-macam...kelam kabut jadiknya Uolls...
Tapi apa boleh buat..nak tunggu semua orang (tukang-tukang sekalian) siapkan, tak datang-datang buat...so kita pindahlah masuk rumah dulu......(takkan nak tunggu lagi sebulan kot..pitamsss).....













Dah ada rupa sikit kan?Alhamdulillah....
Barang-barang memang bai tu tinggalkan jek kat rumah kitaorang sebab esoknya dioarang kena datang lagi nak siapkan the rest.....















Hari Sabtu...time ni dah tengah hari dah....
Diaorang belasah jek buat kerja sampai petang okeh..habis dah kena kecam kat WA group dah kitaorang Uolls hahaha..tapi lantakkk (hampunlah ye..terpaksa biarkan jugaklah sebab nak bagi habiskan jugak kerja-kerja nih).....
Kena kecam tu sebab buat kerja bukan time yang sepatutnya Uolls...(nasib baiklah ada time diaoreang buat tu time hujan lebat giler...memang takdelah dengar bising tu..syukurrr).....
Ni dah nak siap Uolls...tinggal lagi 30% jek masa nih.....
Masa ni diraogn nak habiskan pasang segala bahagian bawah jek...n lepas tu tinggal settlekan furnishing kasi lagi senonoh gitu.....












Dah siap...Alhamdulillah...
OK tak korang?
Ni diaroagn buat sampai jadi gini ye Uolls...tukang akan bersihkan lantai pastu akan lap kabinet tu semua bagi bersih.....(kita tinggal nak mop lantai n bersihkan barang-barang nak pakai jek).....
Ni tak habis kemas pun lagi Uolls...kita basuh segala pinggan mangkuk yang berabuk tu dulu...ni pun banyak lagi nak kena clearkan tu (banyak barang lagi tak masuk dalam kabinet haa).....
Tu yang sebelum lagi teruk bersepah balik, baiklah kita cepat-cepat amik gambar (kahkahkah)..












Alhamdulillah....bila tengok ni memang syukur sangat-sangat....(syukur macam-macam Uolls)....
Macam ni Alhamdulillah siap jugak akhirnya...(tau akan siap, tapi nak tunggu tu uiiiii).......
Untuk kabinet ni, kitoarang amik Formica jenis glossy jek Uolls (nak buat 3g tak mampu...apatah lagik 4g kahkahkah..so kita amik yang kedua termurah gitu iaitu Formica..tu pun Alhamdulillah syukur sangatttt.)....
Ni kan kalau kontraktor/tukang bagi Melamine kitaorang taktau Uolls..sebab kitoarang cakap nak Formica (kontraktor pun bagi harga untuk Formica)...













Ni semua hasil perbincangan dan idea dari OT dan Me....
Nasib baiklah dua-dua jenis sangatlah bertolak ansur okeh....jenis kalau salah sorang suggest in sha Allah kalau logik salah sorang mesti OK....
Nasib baik dua-dua jenis kepala flexible..kalau takkk....
Eh lampu 3 beradik tu tak centre okeh (ke depan sangat dari peninsula tu)...sebabnya masa pasang lampu tu dulu kita tak boleh nak agak mana letakkan peninsula tu (pastu masa cakap kat Bai kabinet nak peninsula table ni nak meja tu letak sekian sekian eh dia angguk kata tau tau..last-last larik jugakkk lampu tu okehhh)...tapi takpe...Iolls tak sakit hati pun hahaha..sebab lampu tu pun just lampu gedik-gedik....kiranya nak guna boleh, tak guna pun takpe....pastu senget pun takde sapa nak belek aikhhh....
Lampu pun kita beli sendiri (of course le kan kikiki)..pastu Ni microvawe oven tu pun kita beli sendiri jugak (cuma terkilan...microwave tu bercalar Uolls..hmm..padahal masa bagi kat bai tu microwave tu elok jek..walapun kitoaang dah pakai 2 3 kali tapi takde terjejas pun lagi...takpelah..takde rezeki tang tu...).........










Color ni nak kata kelabu betul tak ye...ni kalau korang tengok dekat-dekat dia kelabu sama macam color peti ais kitoarang (brand Toshiba)..kebetulan Uolls kahkahkah eh....
Memang kitaorang Me sengaja amik kelabu yang ni (sekarang kan kalau color apa-apa kan banyak tone..memang confused okeh)....sebabnya?iyaa..taknak sama sangat dengan orang lain la poonnn...pohyo khennn (padahal berlambak lagi orang guna color nih kahkah..dasar sok sendirikkk).......
Ni kan amik color gelap sebab fikir masa depan Uolls...nak color yang senang nak maintain satu...pastu taknak color yang harini nampak ok, esok lusa dah jadi lain....so kita pilih color selamat...settle....











Nampak tak sama jek lebih kurang color peti ais kitoarng?
Ni kita pasang jugak Peninsula table (orang kita panggil island table kan)....
Ni pun buat sebab bila kira eh boleh buat sebab still dalam budget...(kalau boleh memang kena buat sebab space kat kaunter top yang ada tu sangatlah limited).....
Untuk peninsula table ni top dia kita guna Quartz stone....pastu kan elok pulak masa nak pilih top yang ni ada pulak yang ala-ala sebijik dengan tiles kat table top tu...so tu yang sedondon elok.....
Ni kalau ikut kontraktor...standard size untuk peninsula ni 2 kaki jek lebarnya..tapi Me nak lebar sikit dari tu Uolls...dalam 2 kaki setengah..(nak tambah kena tambah duit jugak tau)....
Pastu kan..masa cakap nak peninsula table nih, dah pepandai jek Bai tu nak tinggikan pulak meja nih (dia ingat kita nak bar table pulak)..asyik dok cakap tinggi lagi cantik..kalau tinggi lagi cantik...(tapi nasib baiklah Bai tu tak buattt tinggi ye..lega..tak payah nak bergaduh bila dah siap nanti kahkahkah....)....
Cuma terkilan apa pendek (kecik) naw peninsular nih...?(padahal awal tu dah bagitau nak meja tu nanti sampai kat sekian-sekian...tapi sebab malas dah nak layan gaduh, lantak situ lah haiii).....
Ni kan Makcik bukan nak bar table tau..ni Makcik memang nak peninsula table..sebabnya nak buat kerja nanti senang....kang buat jadi bar table kang macamana nak potong sayur potong bawang-bawang tu  semua?takkanlah Me nak buat keje sambil jengket or sambil duduk atas kerusi bar..memang no no no lah kann....
Me dah guna dah dapur ni hari Ahad semalam...Alhamdulillah...berguna betul penisula nih (sebab space nak buat kerja dapur memang takde dah kiranya ye, cukup-cukup je sink dengan dapur masak tu jek)....syukur....
Hod dapur tu pun elok sedut asap....syukur...
Ni kalau tanya Makcik "ni dapur impian ke?"...ya ALLAH...takde...ni semua rezeki ALLAH bagi kat kitoarang Uolls (eh betul....)....berangan memang selalu (kalau tengok orang lain punya kan..tapi takde pulak rasa boleh dapat...bila dapat buat gini Ya ALLAH bersyukurnyaa)....
Just kebetulan ada budget ni sekian-sekian (budget tak banyak untuk dapur tau), ada budget lagi, lepas tu cari apa yang boleh dapat  dengan budget tu...then kita carik idea, pastu tengok boleh tak dapat ikut budget..sekali boleh....Alhamdulillah...
Korang...pesanan Makcik..kalau nak buat dapur ke apa ke kan ada pilihan tau (ada sample materials untuk kayu, untuk tiles, ada macam-macam color n corak kontraktor akan bagi)...n duit dah ada (tak kiralah sikit ke banyak)..so pilihlah betul-betul (ikut selera masing-masing sebenarnya..boleh pilih nak color apa, corak apa janji ikut budget tu)....in sha ALLAH ok...
Kiranya pandai-pandailah reka sendirik benda tu janji masuk budget yang ada n quotation harga yang tukang dah bagi..jangan mintak quotation lain, bayar lain pastu nak yang lain....haa tu memang la perangai sangat (meh Makcik yang katok kamu kahkahkah...)...tak reti takpe..boleh je mintak suggestion dari kontraktor..kalau tak reti sangat pun...cer google tengok contoh...in sha ALLAH ada idea nanti...(percayalah, tak payah duit banyak pun still boleh lagi korang reka ikut apa yang korang suka)....
Macam bab buat dapur nih lah, janganlah bila ada duit sekian-sekian (sikit), pastu lantakkan jek kontraktor buat ikut dia nak buat...rugiiii...korang ada pilihan ye...tak semestinya murah tu tak boleh pilih..boleh...boleh je pilih nak tiles macamana semua (ada jek selection color okeh walapun korang beli tiles yang paling termurah)....so pilih...
Eh dapur ni belum fully betul siap lagik Uolls..kalau tengok betul-betul ada lagi ini itu yang tukang tersalah or tertinggal...
Ni pagi ni diaorang datang betulkan balik..mudah-mudahan elok..berdoa sangat janganlah ko dah baiki kang jadi makin buruk pulak..nauzubillahhhhh...
Jangan bila tempah apa-apa korang lantakkan jek....eh ada ye...bayar buat dapur sampai 10k, tapi disebabkan lantak ikut kontraktor nak buat camne (mungkin jenis takpe kontraktor yang pilihkan kot kan)..last last dapur dah jadi macam tu jek....
Ada ye yang Me kenal camtu..modal banyak keluar...last-last dapur macam tu jek yang dia dapat....memang kena tifu hidup-hidup la Uolls.....







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...