Search This Blog

Thursday, April 14, 2022

Iftar Day 10& Day11...

Assalamualaikum..hi semua...







Iftar Day 10
Hari puasa ke-10, Me masak Ikan Tengiri Masak Sambal (sambal is my fav..ulang alik masak tu jelah pon hehe)....
Ni Me masak pun sambal dia jimat-jimat jek Uolls...sebabnya Makcik is guna stok cili blend (cili kering yang dah diblend) yang last....
FYI, blender Makcik is tetiba rosak okeh...haritu tengah Makcik buat stok cili blend tetiba dia (blender tu) mati...
Mula-mula ingatkan macam biasa je, memang blender tu jenis kalau mesin dia panas, dia akan auto mati (off sendiri) dan nanti-nanti bila mesin dia tu dah sejuk,  boleh jek Makcik is on balik..
Tapi kali tu takde ye..sampai kesudah (sekarang), kejung taknak hidup....stress sungguh...(ganaih sangat kot Makcik pakai haritu hahahaha).....
Nasib baiklah stok cili blend yang last Me blend tu sedang elok jek cili tu dah lumat okeh...
Dan kebetulan jugaklah cili blend yang last haritu tu, Makcik is siap-siap blend Cili kering tu siap dah letak sekali bawang putih n bawang Merah..so memang jadi senang..bila nak masak, tinggal nak letak bawang besar hiris or halia jek (ikut resepi Uolls..ada yang tak payah letak langsung).....
Tapi tulah..dah kong pulak blender tu..nak beli (online) le pun..haruslah take time pulak kan...so kenalah Makcik seminggu ni berjimat cermat pakai stok cili blend yang last tu.....
Eh lupa...Tengiri Masak Sambal ni masinnn Uolls..adoilaa..kesian semuaorang.....














Haritu selain masak Sambal Ikan, Me masak jugak Cendawan Tiram n Kobis masak Lemak (ni untuk OT n Nakhil)...pastu ada goreng ayam sikit...
Pastu Makcik is panaskan balik leftover Satey yang biras Me bawak hari Ahad haritu...banyak ooo (ada nak 20 cucuk rasanya)...so kita panaskan macam biasa je settle...







Rupa tak semenggah jek, tapi sedap...
Kuah dia sedap pastu pedas....
Cara Makcik panaskan satey macam selalu is panaskan satey dulu dalam periuk/kuali (cabut satey dari lidi sesiap), bila satey dah berminyak baru masukkan kuah...then bagi kuah panas mengelegak baru angkat...bila buat gini satey tak kejung Uolls..elok macam kita makan masa baru beli gitu.....









Petang tu dalam nak pukul 7pm tetiba dingdong...rupa-rupanya Kak Ain datang...
Pastu siap bawak sorang satu set Chicken Folder ko....
Alhamdulillah...syukur...TQVM Kak Ain...semoga bertambah-tambah lagi rezeki Kak Ain....
Ni Kak Ain order dua jenis sos..satu sos istimewa, satu sos Bawang Putih...dan silalah pilih sos istimewa jek ye bila order...sebab tulah rasa original yang kita selalu makan tetiap tahun...bila makan yang sos bawang putih alamakkk...tak serasi betul rasa dia (tetiba tak best)...
Eh tapi ikut memasinglah...lidah Me rasa gitu....korang Me tak tau hehehe.....














Dede datang tapi Adik baru tidur....
Nakhil is tak berapa sihat lagi masa nih....so dia nak tidur bila-bila tu memang kitoarang biarkan jek....














Ni dalam nak pukul 10pm Me masak Waffle....
Adunan Waffle memang Me dah buat petang tu (untuk Nakhil makan)...so ada banyak lagi lebihan..tinggal nak buat jek gitu...
Alhamdulilah sedap hehehe..hampunn korang....








Iftar Day 11
Ni petang semalam...
Balik kerja kena keluar balik sebab nak beli bahan-bahan nak masak (beli bahan-bahan nak masak pun beramai-ramai Uolls).....
Alhamdulilah..Nakhil dah sihat (walapun tak fully, selsema sikit..tapi dah tak demam..syukur).........












Keluar tadi tu Me beli Mee Kuning sebungkus Uolls...
Sanggup kan sebab nak buat Mee Goreng Basah....
Ni OT yang jadik Sous Chef ye...OT tukang gaul-gaul semua gitu....
Alhamdulilah kalini secukup rasa....sedappp....
Pastu yang bagusnya Mee Kuning ni tak kembang okeh....so kalau nak masak jenis berkuah takut Mee jadi kembang silalah guna Mee Kuning Gardenia ye...
Serius tak tipu..selalunya kalau buat Mee Goreng Basah Me adalah sangat takut nak letak air banyak-banyak (sebab takut Mee kuning tu kembang sangat)..sekali yang ini tak...elok pulak camtu je rupa dia dari masukkan sampailah nak makan....










Me Goreng jugak Kobis Cina tumis gini....
Ni nak digengkan dengan Kari Dagign Uolls.....











Bukti sedap sangat hihi...
Tau tak kitaorang masak Mee Kuning tu half bungkus ye....selalunya jenuh nak menghabiskan...tapi kalini tak...licinnnn.....










Kari Daging Me tak hidang pun..sebabnya OT kata takpe..nak makan Mee Goreng Basah jek dulu....
Ni pun kemain OT puji okeh....
Geram pulak kita...bila Me masak Kari ikut resepi gitu gini ginun konon nak bagi sedap, measti ada jek OT kata kurenglah apalah..ni kan Me masak ikut style Mak (Me Mother), style simple jek Uolls (takde letak kayu manis ke apa ke ye), eh elok pulak OT kata sedap yakmatttt (Kari Ayam yang Me masak hari Ahad tu pun OT kemain puji sedap).........
So dah gitu, dah tau dahlah kan...lepas ni Me masak jelah ikut cara Mak Me masak (tak payah susah payah nak letak 3 sekawan lah, 4 sekawan lah).........senang hidup Makcik hehehe.......













Ni malam tadi la pun kan (hari puasa ke 11).....
Kemain dah sihat...berpeluh-peluh main macam-macam haaa.......















Ni Me rebus jagung yang balance haritu...
Kemain dia layan makan sekali Uolls...
Mula-mula Me bagi yang seketul satu-satu yang dah dikopek dari jagung tu...dia makan...satu-satu....pastu tau-tau dia amiknya gini, dia ngap terus dari tongkol tu okeh (hahaha..lambat sangat kot makan seketul kecik satu-satu kan)......
Alhamdulillah..anak Mama dah makin sihat...syukur ya Allah.....













Ni tunggu OT mendobi lama sangat...so Me makan le dulu....
Alhamdulilah sedap (kikiki)...
Pastu tak lama lepas tu OT balik dari mendobi tu OT pulak makan...ha kauuu..bertambah-tambah haaa (kemahin puji-pujian Uolls...makin rajinlah Makcik nak memasak lepas ni khen kikikih).....






Bersambung....





Wednesday, April 13, 2022

Random Pic. No. 63

Assalamualaikum..hi semua...








Ni hari Jumaat minggu lepas...
Aci office sebelah tanya nak beli jagung tak...?eh haruslah nak...
Ada gred A, B & C ....so Me beli yang gred C...RM10 dapat 12 tongkol jagung....
Aci tu kata yang gred C pun OK sangat...dah gitu tu yang beli....
Eh jagung mahal kan sekarang?tu yang kalau ada yang jual murah (or nampak kat mana-mana jual murah) Me beli....











Tengah hari Jumaat balik rumah sekejab...
Lupa..ni kat rooftop parking rumah kitoarang....(tingkat 5)...
Suka betul kalau nampak awan cantik...mesti Makcik nak amik gambar....















Petang balik kerja hari Jumaat tu lepas amik Adik memang ingatkan nak beli je juadah berbuka then balik rumah(dah beli pun sikit Uolls)...sekali bila terpergi kat Subang Perdana (sapa orang Subang Perdana mehlah tinggal komen hehehe), OT cakap jom kita berbuka kat Shaaz nak?
Me OK jek (Nakhil jangan, nampak je Shaaz memang dia excited okeh..tak menyabar nak keluar kereta)...tapi tulah...awal sangat lagi okeh...nak tunggu kat dalam Shaaz memang taklah (meragam anak nanti memang langsung tak dapat tunggu sampai berbukalah Uolls).....last tunggu jelah kat dalam kereta...lama okeh...lebih sejam kauu.....














Belum pukul 7.15 pm pun lagi..tapi OT dah gi beratur amikkan nasik untuk Me....
Dah lama tak makan Nasik Kandaq Uolls...so memang tak carik benda lain dah la ye....












Belum time berbuka pun lagi..tapi air dah kurang...
Ni Nakhil le nih ha....sekarang kalau air dah tak berapa nak boleh kongsi ye...laju jek dia menyedut (lagi kalau air sedap hehe)......
Nasi Me ni kekurang kuah okehhh....OT la nih....kemain kedekut lagi nak mintak tambah kuah....
Dah bila makan terkulat-kulatlah Me nak menghabiskan....(tak habis pun Uolls...rasa macam banyaknya nasikkkk)......











OT punya...
Kemain simple jek ha......tapi kemain lauk satu Telur Mata..satu lagi Telur Rebus....
OT dia memang camni..amik dulu yang simple simple...kang dia rasa OK dia makan jek sampai habis semua nih...kalau tak OK OT gi kat kaunter dia tambah lauk lain....(rajin naw kan).....












Adik kita order Roti Canai kosong jek....
Eh kemain berebut lagi okeh..padahal dalam kereta dah makan benda lain dah....
Memang fav sangat nih kan..kalau tak mesti jenuh kitoarang nak bagi makan kalau sebelum tu Adik dah termakan apa-apa or terminum susu..ni tak ye...laju jek..















Belum time berbuka lagi nih..tapi kita suapkan jelah anak dulu...
Ni mula-mula OT suapkan...pastu dah berbuka Me pulak suapkan...(sambil suap sambil tumpang makan Roti Canai Anak..pandai tak Mama?hahaha)......














Nak bagi diam terpaksalah bukak HP....kalau tak mau bersilat Me dengan OT ye...(anak tak duduk diam...kang nak macam-macam jadiknya)......
















Alhamdulillah...berbuka kat Shaaz tak lama pun...habis makan terus balik....
Balik dah lepas Isya Me rebus jagung beli pagi tu 4 ketul....
Alhamdulillah, walapun Me beli yang gred C tapi sedap n elok jagung dia...
Cuma 3 ketul sedap..yang satu tu macam jelatah (pelik pulak rasa dia)....














Ni petang hari Isnin pulak....
Kat klinik nih....sebab Adik is pagi-pagi Isnin tu tetiba batuk berkahak......
Pastu makin hari dah jadi selsema pulak.....











Berbuka petang Isnin....
Lepas dah bawak Adik gi klinik, OT bawak kitoarang round cari benda untuk berbuka....
So dapatlah kitoarang tapau sorang satu bungkus Nasi Lemak....
OT lauk Paru..sedap giler Uolls...Me pulak lauk kerang..ni kureng..., pastu ada Murtabak 2 keping...
Yang Cucur tu hari Ahad punya...pastu lagi satu tu Rendang Daging (leftover).....air pulak kita minum air kotak Milo je dah.....Alhamdulillah....kenyangggg...
Ni pun tak habis Uolls...Murtabak tak habis..Rendang tu siap buat sahur lagi....cucur tu pun makan seketul dua jek...(memang jenis dah tak larat nak makan banyak-banyak sangat dah Uolls..faktor usia betullll)......









Pagi hari Selasa....badan Adik panas giler Uolls....
Malam tadi tu baru dedar-dedar start nak demam (kitoarang dah bagi makan ubat demam dah Uolls)...ingatkan makin Ok..rupa-rupanya alamakkkk.....














Ni masa lepas sahur ni UOlls....
Dah panas sangat tu, tu yang lekat Cool Fever kat dahi n belakang badan Adik...lepas tu Me lap-lapkan air asam jawa kat satu badan Adik.....
Ni Alhamdulillah Adik dah makin OK..cuma selsema la ada lagi..(kesian dia Uolls).....
Semoga Anak Mama Nakhil cepat-cepat sihat dan sembuh...Aamiin....





TAMAT





Monday, April 11, 2022

Sabtu dan Ahad....

Assalamualaikum..hi semua...

Sabtu-9 April 2022
Hari Sabtu kita berbuka rumah Opah (Me mother)....
Memang dah niat hari Sabtu minggu pertama puasa memang nak berbuka dengan Mak...
Kenapa tak berbuka dengan Mak hari pertama puasa haritu? sebabnya OT taknak...eh jangan kecam Uolls...OT cakap apa-apa hari pertama puasa kena berbuka rumah sendiri dulu (ni memang dari kenal dulu gini...so kita faham)..jangan ye, kalau ikut OT, hari biasa berkerja pun dia nak gi berbuka rumah Mak ye..tapi Iollslah pulak yang taknak..kelam kabut satu hal..jem satu hal...penat oiii kang confirm balik lambat hehe....)....








Kitaorang sampai Ampang elok pukul 5pm...
Awal gitu..sebabnya memang niat nak gi sana awal sikit (dari selalu)....
Sampai sana Ana tengah habiskan goreng Cucur nih....(Ana nak sedekah kat surau rumah Mak).....
Ni cucur Ana buat (sedap okeh..kuah dia pun secukup rasa)...pastu karipap ni frozen jek....












Ada jugak Kangkung Goreng Belacan...
Ni Ana siapkan bahan-bahan, tapi Mak yang masakkan...
Ni pun sodappp...pedas tapi sedap ye hehe.......













Ikan Goreng pun hadoo...
Ni tengok gini je, tapi ikan dia fresh ye....isi dia putih manis lagi.....














Mak n Ana masak Asam Pedas....
Ni tawar giler okeh....(biasalah orang puasa..pastu Mak memang jenis tak pemasin orangnya, sampai tawar tak rasa apa hahaha...).....
Tapi takpe..kita tenggek balik atas api, then tambah garam..setell......













Siakap Masak Sweet Sour....
Ni MakNgah yang masakkan....sedap jugak...Alhamdulillah.....











Meriahhh haaa....syukurrrr
Sambal Sardin masa sahur pun ada....(ni fav Me okeh...banyak-banyak lauk sedap lazat yang lain, nanti Me tetap terjah yang ni dulu hihihi).......












Mee Kari guna paste yang Me beli haritu (ada dalam entri lepas)....
Yang ni bahan-bahan buat Mee Kari nih semua Me bawak, kecuali Taugeh, Telur Rebus n Taufu Kering tu (ni Mak beli sikit, Mak suruh pakai Mak punya)......
Rasanya?agak frust sebab tawarlah pulak....jenuh pekatkan tapi tu jugaklah rasa dia (rasa dia sampai tak sampai jek Uolls huhu....rasanya Me taknak dah repeat beli lagi...buat sendiri macam biasa jelah Uolls, baru puas hati makan kari pekat hehehe).......















Pingan pertama Me....gituuu....macam diet jek kan?hehehe...
Takde maknanya..dah makan nasik Me makan Mee Kari..pastu makan Lompat Tikam pulak....pastu tak kira lagi dah makan cucur tu semua (ha kauu kauuu hehehe)........
Haritu OT makan kemain all out okehhhh...4 pinggan nasik ye dia menambah (kemain okehhh).....











Lompat Tikam by Me Mother (TQ Mak 💓😍😋😘...
Ni Me requested okeh....Alhamdulillah sedappppnyaaaa....
Ni bekas plastik ni Me bawak sesiap..senang tak payah nak keluarkan segala mala mangkuk lagi dah...pastu tak payah susah-susah nak basuh pun kan...senang....











Ahad-10 April 2022
Tengah hari tiba-tiba Kak Ain WA kat group ajak Kak Shima berbuka rumah kitaorang....
Ayoooo....tapi takpe..mehlah datang...
Lagipun memang niat Me nak masak pun petang nanti tu....
Tapi tulah, dah jadi kelam kabut dari tengah hari nak ke petang sebab Kak Shima tak jawab okeh...(dah jadi kitorang serabut nak menunggu jawapan jadi datang ke tak nih?)...
Kena tunggu jawapan Uolls...kang nak hidang makanan apa?banyak mana nak kena masak nih?...
Pastu kalau datang ingat masak tu sikit-sikit je ke Uolls..kena masak banyak ye....sebabnya ramai....
Last minit (nak pukul 4pm), barulah semua confirm datang...siap dengan family Abang Ipar Me pun sama nak datang jugak....(so mehlah kita masak oiiii..tak tunggu lagi dah)......











View pagi ahad tu....ada kabus UOlls...cantikkk....Alhamdulillah....












Dipendekkan cerita....sampai pun semua...
Ni pun Me amik dah tengah-tengah selepas berbuka Uolls (biasalah..bila ramai-ramai nih jadi tak sempat...lagi-lagi kalau dekat rumah sendirik kan)......


















Tengah menyembang Uolls.....
















Macam-macam ada...yang Me masak ada..yang diroagn bawak ada....Alhamdulillah....














Yang Me masak Kari Ayam, Rendang Daging, Ikan Bilis Petai, Telur Dadar n Pulut Kuning....ha kauuuu...(walapun dah nak pitam pitam dah rasanya petang tu sebab masak sesorang tapi memang gigih betullll kan Makcik hihihi)....
Ni semua bahan-bahan memang dah ada Uolls..tulah laju jek membuatnya pon (kalau time tu baru nak beli barang nak masak memang Me suruh OT beli je lauk sudahhh, sebab nanti masa jadi tak cukup okeh).......
Macam pulut n Rendang tu kalau diorang tak datang pun memang Me nak buat...cuma lauk-lauk lain ikut dan jek mana yang sempat Me keluarkan dari peti ais....(Alhamdulillah lauk pun cukup..suspen okeh bab tak cukup tu).....
Alhamdulillah....dua hari dapat berbuka dengan keluarga dua belah pihak...syukur....
Semoga Ukhwah keluarga kami berpanjangan sampai bila-bila...Aaminn.....






TAMAT





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...