Showing posts with label Aiskrim Goreng/Fried Icecream. Show all posts
Showing posts with label Aiskrim Goreng/Fried Icecream. Show all posts

Monday, April 28, 2014

Aiskrim Goreng...

Bila bosan duduk rumah lelama tak buat apa-apa startlah Su gatal nak makan bebukan...
Dari Oreo Goreng yang tah ceruk mana dapat ideanya sampailah yang semalam ni me buat Aiskrim Goreng pulak.....ada je kan...tekak punya pasal....heheheh
Kalini me share cara nak buat aiskrim Goreng pulak yeh...



Bahan-bahannya simple jek...
Kena ada roti buku, Aiskrim perisa ikut suka...tu je...
Alatan pulak kena sediakan papan pemotong ni, mangkuk/mug/gelas, pastu skop aiskrim tu dengan pisau....


Paling penting kena cari mangkuk or mug or gelas yang besar maximum roti tu okeh..kalau tak rugi pulak roti tu nanti....



Caranya senang je...
Amik roti pastu skopkan aiskrim...
Me letak aiskrim tu penuh bulat satu skop tu...rasa macam sikit je kan...rupanya tak ye...korang kena pandai agak..kang penuh sangat kang, roti tu hancur bila kena himpit nanti....


Dah letak aiskrim lebih kurang (macam me cakap..ikut koranglah..janji jangan penuh sampai tak boleh katup sudah...) korang apitlah roti lagi satu...pastu amik mangkuk/mug/gelas tekan kuat-kuat....
Kena tekan untuk rapatkan roti tu..kiranya untuk tutup aiskrim yang kita letak tadi tulah....



Orang tamak letak aiskrim banyak-banyak..kikiki..terus pecah roti tu...
So sebagai pengajaran, silalah letak aiskrim tu secara berpatutan....



Lepas kapit roti guna mangkuk tu ingatkan roti tu boleh putus sendiri (pandai kan Su?)..rupanya tak ye (kalau-kalau korang pun tak tau..kikiki)...
So nak senang, lepas dah kapit, roti dah rapat dua-dua keping...korang kena guna pisau (me guna pisau sapu jem tu jek) untuk pisahkan yang tepi-tepi tu...
Nampak tak roti me tak berapa bulat kan...?sebabnya me guna mangkuk betul-betul cukup saiz roti tu..so kurang rupa sikitlah roti me tu...tapi takpe...tu pun membazir boleh tahan okeh..tengok balance roti tu...membazir je kan...?dahlah me tak reti nak buat apa dengan balance-balance roti tu...huhuhu..so dibuang begitu sahaja...



Dah siap tu kita makan aiskrim sekejab...eh
Taklah..dah sudah tu roti-roti tu korang kena simpan dalam freezer dulu...bagi dia sejuk...ikut petua baca kat internet kena simpan dalam masa 2 jam sebelum goreng....


Ni dia dalam freezer....
Buat 4 ketul je pun...(tak reti penjodoh bilangan da...)...
Disebabkan peti ais penuh..so tak berani nak tunjuk semua..kang pengsan korang...kikiki...
Me simpan dalam plastik je...susun sebelah-sebelah jangan bagi melekat...kalau space freezer korang besar baik guna bekas jek..susun cantik-cantik cun-cun kan....ni darurat..so me belasah janji keras je sudah...




Selepas dua jam simpan dalam freezer atau nanti-nanti nak makan boleh goreng dah.......
Cara nak goreng pun senang jek....panaskan minyak penuh kat dalam kuali...tunggu betul-betul panas pastu baru keluarkan roti then masukkan roti dalam kuali..goreng ni kena cepat-cepat tau..jangan korang goreng slow cook pulak..kang habis keluar isi askrim tu semua..
Kang bila dah agak brown tu boleh terbalikkan ...kang dah brown dua-dua terus angkat....


Inilah rupanya yang dah dipotong....
Me goreng ni pastu terus letak dalam pinggan satu-satu....kiranya, sorang seketul dalam pinggan masing-masing la....senang nak makan gitu...


Rasanya??
Serius mula-mula makan mak aiiiii sedapnya ya ampunn......
Luar garing dalam lemak berkrim..nomnomnom...
Tapiiiii....to be honest bila dah halfway me rasa muak...huhuhuhu....
Tu pun nasib baik tak tamak okeh...masak 2 ketul je dulu..sorang satu...kalau tamak mau me goreng 4-4 ketul semuanya....
Me rasa kalau taknak bagi muak bolehlah sebelum makan tu ditaburkan coklat rice ke apa...baru okeh kot...
Apalagi..selamat mencubaaa.....






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...