Search This Blog

Showing posts with label Nasi Ayam. Show all posts
Showing posts with label Nasi Ayam. Show all posts

Thursday, May 18, 2017

Nasi Ayam Lagi....

Hahaha...gelak dulu...
Me kan perangai memang camni...kalau ituuuu..itulahhhh ulang-ulangnya....
Ni sekarang ni dah dapat "penyakit" kalau boleh tetiap hari Sabtu nak buat Nasi Ayam boleh??
Sebelum ni Ikan Bakar...hari-hari makan or buat pun takpe....
Pastu Sushi pun dalam masa tak sampai sebulan dua kali jugaklah me repeat buat....beli pun rajin jugaklah sebab tengah suka giler....
Memang orang kata selagi tak rasa muak kan......




Okeh..ni Nasi Ayam...minggu sebelum tu hari Sabtu me dah masak Nasi Ayam kan...?
Ni Sabtu yang lepas pun me masak Nasi Ayam lagik okeh hahahaha........
Kalau ikutkan niat dalam hati me nih memang nak masak Nasi Ayam lagi...tapi macam tunggu nanti-nantilah...
Tapi bila Jumaat tu Mijon cakap esoknya dia nak masak Nasi Ayam eh eh eh....tak boleh jadik nih...me pun nak masak jugaklah hahahaha.....dengki kan...??
Ok ni Nasi Ayam Sabtu lepas.... 
Ni kalini nasi dia kurang kuning sebab me terpaksa buang margerin tumisan tu...
Boleh tak dah tumis-tumis sekali bila masuk beras dah timbul pulak bubuk-bubuk beras tu ...adoilaaaa...
Padahal me kan dah basuh beras tu kemain lama lagiikkk..pastu sampai jernih sejernihnya air beras tu okeh....tadi ko taknak timbul..ni tetiba timbul pulak dia...ishhh geram betul!
Dah tak memasal kena belek-belek betul-betul nak kuarkan...pastu dok cedok-cedok bubuk dah tercedoklah sekali margerin tumisan tu...rogi betul...
Pastu taulah..kita kodak beras yang dah letak air....dok godak-godak sampai nak hancur beras jadiknya....
Nak buang air stok tu sayang oiiii..nak taknak asingkan jelah camtu....
So hasilnya..nasik kurang berperisa la kan..pastu nasi tu jadi patah-patah...huwaaa....geramnya......






Ayam Goreng Rentung namanya hahaha.....
Ayam untuk masak ni me memang beli yang potong 4...sebabnya me pernah try macam Mijon buat belah dua jek tapi periuk tak muat oiiii...dahlah tu bila nak mengoreng tu rogi minyak Iolls hahaha....
Ni dah masak me potong-potong pulak bagi kecik....tapi tulah, skill memotong ayam me tak betul lagik....janji potong jek gitchew.....ni pun nasib baik tak hancur haha........









Jeng jenggggg!....
Setting untuk makan taknak kalah okeh......
Nampak sedap kan?soalan mintak penumbuk nih kahkahkah.......









Gitchew.....
Nak bagi korang semangat sikit masak Nasi Ayam hahaha poyooo......










Lagi sekalikkk hehe......jangan marah ye....namapun Su memang kaki syok sendirik......









Kau kau...
Ni menapau untuk OT....
Ni pun dah midnite baru dia amik....tak sempat nak awal lagi kan....
OT kijam okeh....dah dapat ni dia WA cakap terima kasih pastu krik krik krik..cisss..tak sedap lettew huhuuuuuu......








Thursday, May 04, 2017

Masak Nasi Ayam....

Ni citer hari Sabtu yang lalu ni....
Dalam pada badan yang kebah tak kebah haritu Iolls masak okeh.....
Meletup pompompon kan kalau Su yang masak hahahahah.....
Nak masak untuk tengah hari kan?tapi pagi-pagi lepas subuh Iolls dah standby keluarkan ayam dari petiais okeh....
Pastu bila dah lepas breakfast pulak me standby kuarkan barang-barang nak masak pulak....
Keluarkan iya-iya ingatkan complete semua ada..sekali ada jugak barang-barang yang tak cukup..lahaiiii....
Dah kenalah me kuar cari barang.....
So keluar dengan Imraan gi ke Hero....
Bayangkan badan nak kebah demam tu camne?memang habis berpeluh-peluh lencun Iolls okeh haritu....
Kononnya pergi Hero tu memang semata-mata nak beli apa yang takde untuk masak Nasi Ayam tu je yek...takde de nak beli barang-barang lain...
Tapiiii...tapi tifuuu..me beli jugak barang-barang lain hahahaha....gatal betul tangan kan...?
So dah beli tu balik laju-lajulah masak.....
Tapi laju-laju tu pun nak pukul 12 baru siap semua hahahaha....
Laju lah sangat kannnn??






Tadaaa....
Inilah dia Nasi Ayam Acik Su Engkau hahahahaha....
Kalini lepas masak rehat kejab pastu terus makan...takde dah tunggu-tunggu...
Selalunya kalau lepas masak apa-apa Iolls macam dah tak kuasa nak makan dulu (korang nak makan, makanlah gittchew)...tapi ni takde ye....memang me makan terus...kepunan Nasi Ayam dah kaedahnya kan hhihihi.....






Ni complete set dia ye.....cea cea ceaaa.....
Iolls buat Nasi Ayam simple-simple jek tau.....
Ikut resepi Emak and Mijon.....kiranya campur-campur sikitla (adalah terderhaka jugak hahaha)....
Stok untuk Nasi dan Sup:
First Iolls ikut cara Mijon buat stok ayam untuk nasik tu dulu....
Rebus dulu Ayam dengan Bawang Putih, Bawang Besar dengan Halia yang diketuk......me letak sup bunjut tu siap-siap tau.....dah masak ayam tu  boleh tutup api dan keluarkanlah ayam tu...ayam tu pulak terus perap je dengan kicap dan madu.....
Untuk Cili:
Blend Cili Merah, Cili Padi dengan seketul Bawang Putih sampai hancur...
Masukkan dalam periuk, letak cuka, gula, garam, sos cili...biar sampai cili tu masak.....
Untuk Nasi:
Nak buat nasik pulak me ikut cara Emak me...panaskan margerin Planta tu dulu (ni me guna rice cooker je yek), pastu tumis Bawang Putih ketuk (yang ni kena lebih baru sedappp), pastu masukkan beras, kacau-kacau pastu masukkan Daun Pandan, air stok ayam dari rebusan tadi tu dan garam secukup rasa....kacau-kacau bagi rata pastu biarkanlah dia masak sendirik..siapp.....
Untuk Sup:
Sup pulak me tumis bawang putih, bawang kecik (yang dah ditumbuk lumat) pastu dah wangi transfer semuanya ke dalam stok ayam yang lebih tu....pastikan masa masak stok ayam awal-awal tu tadi tinggalkan jugak untuk sup tau......
Letak garam bagi rasa..pastu kalau ada daun bawang daun sup tu hiris-hiris masukkan siap-siap..taknak masukkan nanti-nanti nak makan tabur pun ok......kalau takde tak payah..hahahaha....
Ayam pulak:
Goreng jelah ayam yang dah siap perap tu (tinggalkan air perapan tu untuk kicap pulak)...kalau rajin nak bakar pun boleh.....
Kicap pul
Kicap tu me me tumis bawang putih cincang halus, masukkan air perapan ayam tu, masukkan sos tiram, garam gula sikit..then masukkan air sup tu sikit dah siap.....nak pekat bolelah bancuh tepung jagung dengan air....dah siap....






Sebab sedap syok sendiri sangat maka me makan beria-ria sampai dua kali tambah...
Anim lagi best...dari dia makan dulu, pastu me makan dia tak habis-habis lagik okeh...makin kemvang lagilah makcik kau nih hahahaha......
Ni makan untuk tengah hari membawak ke malam okeh....jimat sangat...
Pastu lagi sedap kalau makan ramai-ramai....
Pastu paling best anak-anak buah makcik makan beria-ria....Umaar makan 3 pinggan okeh....haa hebat kan makcikkk...??(tutup mata dengan tangan)....






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...