Showing posts with label Ubi Kayu. Show all posts
Showing posts with label Ubi Kayu. Show all posts

Thursday, February 24, 2011

Ubi Kayu...

Ubi Kayu...sedap sekali dimakan time-time petang, lagi sedap kalau makan time hujan...huuuuuu kauuu...
Ni cara simple untuk menikmati Ubi Kayu...
Bahan utama, haruslah ada Ubi Kayu...
Cara nak pilih?entah...Emak saya kata kena cari yang hujungnya tak dipotong, kalau tak ubi masuk angin susah ubi tu nak empuk...(empuk ok bukan hempuk...)

Dikupas kulit ubi, dipotong dan dibersihkan...
Masuk dalam periuk letak air dan rebus....

Jangan lupa letak garam sedikit..

Dah empuk, toskan...

Potong ubi kayu memanjang macam gambar atas ni (kami suka jenis yang dipotong nipis-nipis), pastu amik bawang kecil diracik halus..gaul rata...
Kadang-kadang ubi macam hancur dan bergumpal-gumpal..abaikan..tu mungkin sebab ubi direbus terlalu empuk...sebenarnya lagi empuk lagi sedap...huhuhuhu

Panaskan minyak dan terus goreng....
Goreng sampai garing-garing yer...

Tadaaaa...!Hasilnya....crispy diluar tapi lembut didalam dan sangat wangi...
Rasa??nak tau sila buat sendiri...(alamak, air liur saya sudah meleleh ni...)

Kalau malas nak digoreng, ubi kayu yang dah direbus tu boleh dimakan dengan Madu..
Uiii..sodap berkrim gitu...mula-mula rasa pelik, tapi kang tak berhenti makan tau...
Kalau takde madu, boleh je cicah dengan gula...still nyummy...
Nyum...nyum...nyummm....

Sue berkata tapi dalam hati:  aduuhhh saleha!!meleleh air liur saya tau...!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...