Search This Blog

Showing posts with label masak. Show all posts
Showing posts with label masak. Show all posts

Wednesday, June 14, 2017

Buat Karipap....

Ni citer hari Ahad haritu....
Pagi-pagi eh takdelah pagi pun...dalam pukul 11 camtu...
Dalam pukul 11 camtu me buat inti karipap okeh hehehe....
Ilham nak buat Karipap nih sebenarnya dah dapat lama...tapi terperuk kat dalam hati je....tak terjemah kat perbuatan gittchew hihi...
So pagi tu bila dah siap buat inti tu, inti tu me simpan dulu....sebabnya petang-petang lepas dah Asar baru me buat semuanya....
Ni me buat sorang-sorang okeh..silalah percaya....eh betulllll.....
Selalunya kena berjemaah buat baru confident kan...?kali ni takde...
Nak tunggu Atie atau Ana macam tak tertunggu..so kita buat jek sendirik habis citer hehe......






Buat kulit dia senang jek.....tak payah nak resepi sangatlah ye....hahaha jangan kecam sis yek....
Macam me kalau buat tu selalunya (wah selalu ke?), me guna minyak jek..senang....
Cara me yang amatur nih....mula-mula tu minyak dalam secawan tu panaskan dalam kuali....panas tak payah sampai mengelegak tau...panaskan bagi panas jek (hahaha macamana nak terangkan, korang paham-paham sendirik la)....
So dah panaskan biar kejab....pastu amik tepung gandum letak dalam besen eh bekas....selalunya bahan-bahan me tak catu tau..main agak-agak jek.......
Dah letak tepung, letak garam sikit...pastu letaklah minyak yang dah dipanaskan tadi tu....
Mula-mula korang kacaulah guna senduk ke apa dulu...sebab kalau tak kang melecur jari oiii...minyak yang dah dipanaskan kan....so gaul lebih kurang....pastu bila rasa macam dah boleh pegang tu baru korang gaul rata dengan tangan...
Nak tau ratio tepung dengan minyak tu senang jek...kalau dia jadi tekstur macam atas ni dah kira betullah tu....kalau tak jadi korang kena tambah minyak lagi sikit....
Pastu dah rata tu kena buat doh pulak....kena campur air sikit-sikit...gaul lagi sampai rata....then uli....
Yang ni payah sikit...sebab kena uli sampailah doh tu lembut dan berkilat (berminyak sikit) okeh......
Korang jangan panik tau...tak lembut tambah je air..sikitttt sikittt tau....kalau terlembik boleh tambah tepung...tu pun sikitttt sikittt....yang penting jangan panik...uli je sampai jadi lembut dan berkilat....In Sha ALLAH jadik....(makcik yang amatur setahun sekali buat pun boleh..apatah lagi korang...~angkat-angkat kening sebelah sikit~ hahaha)........


Huduhnya inti hahahaha.....
Inti ni namanya inti apa yang ada ye....
Nak buat inti pun simple jek....
Mula-mula kupas kentang, pastu dipotong dadu.....
Rebus sampai separa empuk dengan garam (letak garam sikit)....
Pastu bawang putih, bawang merah dengan halia dengan sikit udang kering (udang kering takde pun takpe..kalau ada ayam ke daging ke letaklah..makcik takde eh tak rajin nak kuarkan dari freezer tu hahaha..)....yang ni tumbuk semua dulu sampai halus tau (ayam dengan daging tak payah lerrrr...cincang-cincang or potong kecik-kecik sudah)..........
Panaskan minyak, pastu tumis semua bahan-bahan tumbuk tadi...ada ayam or daging masukkan.....dah wangi or ayam/daging tu dah hilang air tu korang letak rempah kari...(rempah ikut korang, nak bancuh dengan air dulu pun boleh), nak banyak rasa kari letaklah banyakkkk.....pastu tumis sampai rempah kari tu masak....pastu letak kentang yang dah direbus....kacau rata....
Letak garam, letak cili padi dengan daun sup yang dah dipotong halus-halus...masak sampai kering pastu dah siap.....








Ni batch yang pertama....macam-macam rupanya kan?kikikih.........
Nak mencanai tu ada cara tau....kena canai kasik bulat...tak reti gi carik kat Youtube..confirm ada hahahaha...Nak klim pun ada jugak rasanya kan.......?
Ni makcik ko ni berkat selalu tengok orang mengelim karipap tu yang reti....kisahnya kecik-kecik dulu jiran bawah rumah tu jual kuih...tetiap hari memang time me datang nak main dengan anak-anak dia tu time tulah dia tengah mebuat karipapnya...
So tengok punya tengok, ada jugaklah merasa mengelim pastu dah besar try buat sendiri tu yang reti.......
Kalau adik beradik me paling hebat mengelim adalah Atie...dia tu kalau kuih muih memang berseni tangan...me ni nasib-nasib je okeh hahahaha......macam buat karipap ni janji katup je sudah......






Petua nak bagi karipap tahan lama....
Karipap yang dah siap tu korang just goreng sampai tepung tu masak macam atas ni.......
Ni me dapat idea dari orang yang jual karipap frozen tu....TQ Makcik!!
Ada sekali tu kitaorang beli karipap frozen dari makcik ni (sedap nak matik okeh...tapi nak dapatkan tu payah...jauh kat Shah Alam nun..pastu kalau order memang berebut tak cukup...stok tak cukup okeh....sampai yang tukang amik order stop taknak amikkan order lagi sebab frust asyik tak dapat huhuhu).....makcik tu jual karipap frozen tapi dia bagi yang macam gini..jenis yang dah digoreng suku masak....
Pastu me perasan karipap dia memang tahan lama walapun tak simpan dalam bahagian sejuk biasa tu jek (bukan bahagian frozen tu)......tak tipu, memang boleh tahan seminggu lebih okeh........(kalau simpan dalam freezer mau bertahun kan...?).....
Tapi bagus jugak dah goreng camni...sebab kulit tu tak rosak.....tau jelah kalau tepung tak masak tu kan?walaupun kita simpan dalam freezer kalau kena air memang dia jadi rosak......so tu yang bila kitaorang adik beradik kalau buat karipap, memang sengaja buat lebih-lebih...pastu goreng macam ni....so ada stok banyak jadinya.....(tak payahlah asyik nak mengelim je hahahaha, jenuh oiiii).......






Hasilnya.....
Nampak berminyak tapi sebenarnya tak...nanti bila dah sejat tu dia tak berminyak sangat pun....
Ni kan cara kitaorang pulak....bila dah masak suku tu korang angkat dulu karipap-karipap tu..tepikan..bagi dia sejuk kejab baru goreng lagi sekali sampai betul-betul masak ye........baru dapat kulit flaky....








Ni batch akhir.....barulah rupa karipap seragam sikit kan?hehe......
Bila buat sendiri baru boleh letak inti penuh-penuh.....
Ni me dapat dalam nak 50 biji karipap rasanya (sebab buat dapat 3 ke 4 batch macam nih)....
Inti kalini tawar sikit..dan tak pedas...tapi me suka jek (syok sendiri kan hahaha)....
Apapun memang puas hati makan yang buat sendirik okeh...





Thursday, May 18, 2017

Nasi Ayam Lagi....

Hahaha...gelak dulu...
Me kan perangai memang camni...kalau ituuuu..itulahhhh ulang-ulangnya....
Ni sekarang ni dah dapat "penyakit" kalau boleh tetiap hari Sabtu nak buat Nasi Ayam boleh??
Sebelum ni Ikan Bakar...hari-hari makan or buat pun takpe....
Pastu Sushi pun dalam masa tak sampai sebulan dua kali jugaklah me repeat buat....beli pun rajin jugaklah sebab tengah suka giler....
Memang orang kata selagi tak rasa muak kan......




Okeh..ni Nasi Ayam...minggu sebelum tu hari Sabtu me dah masak Nasi Ayam kan...?
Ni Sabtu yang lepas pun me masak Nasi Ayam lagik okeh hahahaha........
Kalau ikutkan niat dalam hati me nih memang nak masak Nasi Ayam lagi...tapi macam tunggu nanti-nantilah...
Tapi bila Jumaat tu Mijon cakap esoknya dia nak masak Nasi Ayam eh eh eh....tak boleh jadik nih...me pun nak masak jugaklah hahahaha.....dengki kan...??
Ok ni Nasi Ayam Sabtu lepas.... 
Ni kalini nasi dia kurang kuning sebab me terpaksa buang margerin tumisan tu...
Boleh tak dah tumis-tumis sekali bila masuk beras dah timbul pulak bubuk-bubuk beras tu ...adoilaaaa...
Padahal me kan dah basuh beras tu kemain lama lagiikkk..pastu sampai jernih sejernihnya air beras tu okeh....tadi ko taknak timbul..ni tetiba timbul pulak dia...ishhh geram betul!
Dah tak memasal kena belek-belek betul-betul nak kuarkan...pastu dok cedok-cedok bubuk dah tercedoklah sekali margerin tumisan tu...rogi betul...
Pastu taulah..kita kodak beras yang dah letak air....dok godak-godak sampai nak hancur beras jadiknya....
Nak buang air stok tu sayang oiiii..nak taknak asingkan jelah camtu....
So hasilnya..nasik kurang berperisa la kan..pastu nasi tu jadi patah-patah...huwaaa....geramnya......






Ayam Goreng Rentung namanya hahaha.....
Ayam untuk masak ni me memang beli yang potong 4...sebabnya me pernah try macam Mijon buat belah dua jek tapi periuk tak muat oiiii...dahlah tu bila nak mengoreng tu rogi minyak Iolls hahaha....
Ni dah masak me potong-potong pulak bagi kecik....tapi tulah, skill memotong ayam me tak betul lagik....janji potong jek gitchew.....ni pun nasib baik tak hancur haha........









Jeng jenggggg!....
Setting untuk makan taknak kalah okeh......
Nampak sedap kan?soalan mintak penumbuk nih kahkahkah.......









Gitchew.....
Nak bagi korang semangat sikit masak Nasi Ayam hahaha poyooo......










Lagi sekalikkk hehe......jangan marah ye....namapun Su memang kaki syok sendirik......









Kau kau...
Ni menapau untuk OT....
Ni pun dah midnite baru dia amik....tak sempat nak awal lagi kan....
OT kijam okeh....dah dapat ni dia WA cakap terima kasih pastu krik krik krik..cisss..tak sedap lettew huhuuuuuu......








Wednesday, May 17, 2017

First Time Buat Sushi....

Ni me lah ni...
Haritu gatal tekak asyik nak makan Sushi....pastu beli manalah cukup oiii...kos kan....
Pastu gatal pulak gi google cara-cara nak buat sushi..eh eh eh...rupa-rupanya simple je ekk??
So belilah barang sikit-sikit...sikit-sikit tu sebab me main sebat je beli mana-mana yang me nampak dulu....
Pastu ingat tak yang  me gi Hero nak cari barang-barang nak masak Nasi Ayam tu?
Time tulah me terjumpa beras gambar orang Sumo tu..apa lagi belilah sekampit tu....beli jugak seaweed snack tu sepaket..dah terus cukup bahan....so apalagi hehehe.....
So hari Sabtu tu me buat Nasi Ayam..Ahad pulak me try buat sushi pulak....
Bayangkan badan antara kebah tak kebah demam tu membuatnya...habis lencun oiii satu badan me nih..peluh menitik tik tik tik (nasib baik tak masuk dalam sushi hahaha) dah macam duduk dalam oven dah kaedahnya.....padahal mengulung Sushi je pun hahahaha.....





Bahan-bahannya simple jek.....
Ada nasik yang dah di masak...(guna beras gambar orang Sumo tu)....
Harga beras tu me beli kat Hero sekampit RM9.90 kalau tak silap.....berapa kg tak ingatlah pulak....
Me masak ni secawan beras je...dengan secawan air...instruction ada kat belakang beras tu...masak pun macam beras biasa tu jek.....
Pastu nasi yang dah dimasak tu me tambahkan dengan cuka makan, gula dan garam.....
Pastu me sediakan timun jepun tu, pastu tuna gaul dengan mayonis...dah.....
Nasi dia tu terlembik pulak dah....adoila...first time buat, tak reti nak bega semua benda (cuka makan, gula garam tu)........






Me lupa giler nak beli buluh untuk gulung Sushi tu okeh....so teringat yang dulu Ana ada beli buluh lapik pinggan nih ha...terus pakai...kahkahkah....jahanam harta orang oiii......
Tapi sebab taknak kotorkan buluh tu me lapik guna plastik sesiap....
Plastik ni me pakai plastik biasa je, potong kiri kanan, then bukak bagi dia besar.........








Dah letak seaweed terus tempek-tempekkan nasik tu....
Me kan masa ni dah berpeluh-peluh sakan sebabnya nasik tu tak mo melekat sangat kat seaweed tu, tapi sibuk nak melekat kat plastik tu pulak adoilaa....
Pastu sebab me pernah baca kalau taknak melekat sapukan air kat plastik tu....so me pun amik air masak me celup plastik tu then me tempek-tempek...alhamdulilahhh tak melekat dah.....





Eh lupa pulak...ada jugak cheddar cheese....
Ni me tak reti nak susun okeh...patutnya timun tu setempat jek..baru nanti bila gulung tu jadi kemas.......
Tu nasi tu patutnya tempek bagi nipis...baru cantik rata je nanti....






Ni hasilanya....
Macam nak meletup okeh kulit tu hahaha....
Dahlah satu kecik satu gemuk kemahin....
Yang sihat sikit tu me habiskan nasik tu....sayang pulak nak tinggalkan sikit.....






Hasilnya hahahaha....
Korang nak gelak silalah gelak sebab memang buruk sangat okeh kahkahkah.....
First time try ginilah jadiknya....
Kesimpulannya....nasi tu terlembik sangat..mungkin sebab me letak air tu ikut sukatan sangat...patutnya kurangkan sikittt...
Pastu kan sebab nasik tu tak mengikut cakap, kan me letak air kat plastik tu kan?so jadi lagilah lembek....
Pastu me tak reti nak gulung dia ketat-ketat....pastu me tak sabar potong pun main belasah...so inilah hasilnya.......
Paling geram inti dia tu....me tersalah beli tuna okeh..me beli tuna in chilli..OMG...tak sedap..maung minyak cili tu tak boleh blah...loya me makan....adoilaaa.....
Pastu nampak tak timun tu jadi merata-rata?tak kemas okeh....
Tapi takpe...namapun first time coba kan....
Pastu me ada cuba buat lagi tau...(kemain tak mo kalah)...Alhamdullilah menjadik okeh....~terus feeling-feeling jadi orang jepun terus haha~........eh nanti me share lagik yang menjadik tu tau...hehe






Thursday, May 04, 2017

Masak Nasi Ayam....

Ni citer hari Sabtu yang lalu ni....
Dalam pada badan yang kebah tak kebah haritu Iolls masak okeh.....
Meletup pompompon kan kalau Su yang masak hahahahah.....
Nak masak untuk tengah hari kan?tapi pagi-pagi lepas subuh Iolls dah standby keluarkan ayam dari petiais okeh....
Pastu bila dah lepas breakfast pulak me standby kuarkan barang-barang nak masak pulak....
Keluarkan iya-iya ingatkan complete semua ada..sekali ada jugak barang-barang yang tak cukup..lahaiiii....
Dah kenalah me kuar cari barang.....
So keluar dengan Imraan gi ke Hero....
Bayangkan badan nak kebah demam tu camne?memang habis berpeluh-peluh lencun Iolls okeh haritu....
Kononnya pergi Hero tu memang semata-mata nak beli apa yang takde untuk masak Nasi Ayam tu je yek...takde de nak beli barang-barang lain...
Tapiiii...tapi tifuuu..me beli jugak barang-barang lain hahahaha....gatal betul tangan kan...?
So dah beli tu balik laju-lajulah masak.....
Tapi laju-laju tu pun nak pukul 12 baru siap semua hahahaha....
Laju lah sangat kannnn??






Tadaaa....
Inilah dia Nasi Ayam Acik Su Engkau hahahahaha....
Kalini lepas masak rehat kejab pastu terus makan...takde dah tunggu-tunggu...
Selalunya kalau lepas masak apa-apa Iolls macam dah tak kuasa nak makan dulu (korang nak makan, makanlah gittchew)...tapi ni takde ye....memang me makan terus...kepunan Nasi Ayam dah kaedahnya kan hhihihi.....






Ni complete set dia ye.....cea cea ceaaa.....
Iolls buat Nasi Ayam simple-simple jek tau.....
Ikut resepi Emak and Mijon.....kiranya campur-campur sikitla (adalah terderhaka jugak hahaha)....
Stok untuk Nasi dan Sup:
First Iolls ikut cara Mijon buat stok ayam untuk nasik tu dulu....
Rebus dulu Ayam dengan Bawang Putih, Bawang Besar dengan Halia yang diketuk......me letak sup bunjut tu siap-siap tau.....dah masak ayam tu  boleh tutup api dan keluarkanlah ayam tu...ayam tu pulak terus perap je dengan kicap dan madu.....
Untuk Cili:
Blend Cili Merah, Cili Padi dengan seketul Bawang Putih sampai hancur...
Masukkan dalam periuk, letak cuka, gula, garam, sos cili...biar sampai cili tu masak.....
Untuk Nasi:
Nak buat nasik pulak me ikut cara Emak me...panaskan margerin Planta tu dulu (ni me guna rice cooker je yek), pastu tumis Bawang Putih ketuk (yang ni kena lebih baru sedappp), pastu masukkan beras, kacau-kacau pastu masukkan Daun Pandan, air stok ayam dari rebusan tadi tu dan garam secukup rasa....kacau-kacau bagi rata pastu biarkanlah dia masak sendirik..siapp.....
Untuk Sup:
Sup pulak me tumis bawang putih, bawang kecik (yang dah ditumbuk lumat) pastu dah wangi transfer semuanya ke dalam stok ayam yang lebih tu....pastikan masa masak stok ayam awal-awal tu tadi tinggalkan jugak untuk sup tau......
Letak garam bagi rasa..pastu kalau ada daun bawang daun sup tu hiris-hiris masukkan siap-siap..taknak masukkan nanti-nanti nak makan tabur pun ok......kalau takde tak payah..hahahaha....
Ayam pulak:
Goreng jelah ayam yang dah siap perap tu (tinggalkan air perapan tu untuk kicap pulak)...kalau rajin nak bakar pun boleh.....
Kicap pul
Kicap tu me me tumis bawang putih cincang halus, masukkan air perapan ayam tu, masukkan sos tiram, garam gula sikit..then masukkan air sup tu sikit dah siap.....nak pekat bolelah bancuh tepung jagung dengan air....dah siap....






Sebab sedap syok sendiri sangat maka me makan beria-ria sampai dua kali tambah...
Anim lagi best...dari dia makan dulu, pastu me makan dia tak habis-habis lagik okeh...makin kemvang lagilah makcik kau nih hahahaha......
Ni makan untuk tengah hari membawak ke malam okeh....jimat sangat...
Pastu lagi sedap kalau makan ramai-ramai....
Pastu paling best anak-anak buah makcik makan beria-ria....Umaar makan 3 pinggan okeh....haa hebat kan makcikkk...??(tutup mata dengan tangan)....






Monday, April 17, 2017

Ikan Bakar Sambal Chef Mijon...

Iolls kan kalau hari Jumaat adalah hari terisau terlebih..lagi-lagi kalau kena balik rumah awal...
Awal means balik on time lepas balik kerja....
Sebabnya taulah hari Jumaat adalah hari kereta banyak dari hari-hari yang lain....so kalau balik awal maknanya mengundang sangat okeh....sakit jiwa habis minyak menunggu dalam jem tuh......
Jumaat lepas..kebetulan pulak dahlah hari Jumaat pastu petang tu dah ada ciri-ciri nak hujan...huwaaa....
OT dahlah takde nih....Iolls sekarang nih dah sebatang kara balik semula tau...
Time kerja OT dah tak "sedondon" dengan me dah....huwaa lagi sekali....
So nak taknak kena carik Mijon...sian Mijon jadik mangsa...eh....kikiki....
So petang tu try test call Mijon....sebabnya semalamnya tu dia ada cakap nak ajak me harini ke Pasar Malam..so jadi ke idak?tak jadi nak taknak Iolls kena redah jugaklah balik ke rumah......
Nak dijadikan cerita....Mijon cakap jadi gi Pasar Malam..tapi gi pasar malam jelah..lepas tu kena balik rumah...dia takleh keluar lama-lama...alaaaa....
Tapiiii..katanya mehlah ikut aku balik rumah...nanti aku masakkan ko Ikan Bakar....aittttt???!






Dipendekkan cerita....
So me dah pun berada di rumah Mijon hahahaha....teruk kan?dengar Ikan Bakar lajukkk je kan...?
Ni me ingatkan balik je pasar malam macam nak balik je rumah terus...tapi tak sampai hati pulak...orang dah beria-ria ajak...dahlah ajak makan kan...rugilah menolak rezeki.....
Ni me beli Mangga Muda.....dah jadi tabiat kalau gi Pasar Malam ni lah yang me carik pun..benda lain tu me buat-buat pejam-pejam mata je okeh....napsu je semua tu..padahal takut kang duit habis hahahaha....
Ni sambil tunggu Mijon masak, sambil tu me makan mangga cicah...sedap oiiii.....






Mijon dia nak bagi me diam dia gula-gulakan me dengan kicap cicah nih...adusss..merecik airliur Iolls okeh....
Ni dia gi picit-picitnya cili padi tu...memang sedap pedas berapi la jadinya....ni terus balik rumah pun buat style gini kikikih....
Ni tengok ni pun dah menjejes air liur..adoilaaaa....








Jengjengjeng....!!...
Sedap ke tidak?kikikiki...
Ni Mijon buat jenis sira sambal tu....
Serius...sangat-sangat-sangat sedap okeh....
Sedap ya amat!!alhamdulillah...nikmat Allah bagi......





Kuah Asam pun ada...sedap jugak.....hehehe....




Kuah kicap pun hado...siap hidang dalam lesung lagik hahahaha...ni pun sedapppp haiiii....







Me ulang tayang lagik sekali ye...hehehehe...







Ni pulak sampai...ewahhh...sampai gitthew..macam kat kedai kan?siap tunggu makanan sampai hahahaha....
Ni korang jangan tanya ye...lagilah marbeles.....
Tang yang hangit-hangit tu sedap nak matikkk...gitulah punya nak cakap sedap tu......






Aduhhh....
Ni me siap tapau sambal sira tu lagik...kuah asam dengan kuah kicap pun tapau...muka tak malu kan?hahahaha...
Sedap ni okeh....rasa macam nak lagi dan lagi dan lagi.....
Ni me makan kenyang Alhamdullilah....
Mijon...TQVM okeh...nanti boleh tak buatkan sambal tu?nak buat stok bulan puasa nanti hihihih........







Thursday, April 13, 2017

Kari Daging Korban....



Ini adalah daging korban tahun lepas....hehehehe...lama sangat kan simpan?
Ni OT la...dia dapat daging korban dua beg plastik...satu mak OT dah masakkan (tu pun OT paksarela mak dia tu masak...)...
So yang sebungkus lagi dia simpan jek dalam peti...dah simpan lama sangat last last ke me jugak perginya hahahaha.....sian okeh....dah simpan lama sangat (lagi sikit nak sampai raya haji seterusnya nih dah kan hahaha) so meh me masakkan..habis citer....






Yang plastik kalini banyak yang bawah-bawah tu....banyak urat dan lemak....so me kena cari yang elok-elok sikit untuk masak kari nih....
Ke ok je kalau masak yang bahagian bawah tu?entahle..tak retik hahahaha......







Ni me dah tumis Kayu Manis, Bunga Lawang..pastu tumis pulak Bawang Putih, Bawang Merah dengan Halia (yang dah ditumbuk lumat) dulu....then dah wangi masukkan rempah kari kering, kacau rata-rata (api perlahan)...ni me ikut cara Kak Gee...
Korang boleh carik kat dalam blog beliau ye...(Terima Kasih Kak Gee...muahhhx..!!...).....
Dulu kalau buat kari Iolls bancuh serbuk kari tu dengan air dulu...tapi sejak Kak Gee cakap buat rempah kering camni lagi sedap..so sekarang ni memang me buat macam yang Kak Gee suggest tu...jadi lagi lazat  okeh...tryla....






Ni rempah kering tu dah rata dah wangi dah garing sikit me barulah diletakkan air sikit.....biarkan bagi rempah tu masak....
Dah naik bau, dah berminyak barulah letak daging.....
Pastu biarkan air daging tu kering then masukkan air....
Cara Emak me rebus daging tu dengan air kari tu sampailah daging tu empuk...boleh ulang-ulang masukkan air sampailah air tu dah nak kering dan dah berminyak balik then barulah masukkan santan......





Barang-barang standby....
Ada kentang potong dua atau potong empat....
Pastu santan kotak...pastu garam dengan air......






Nak buat kari senang je sebenarnya...menumis pun kejab je nih...tapi nak bagi daging empuk tu memang lama..lagi-lagi kalau dapat part yang liat tu...........tu belum lagi nak bagi santan tu masak elok.....mau dua tiga jam pun tak habis hahahaha..dahlah pantang kalau santan kuah kari tu jadi minyak....nasib baiklah tak pernah jadik lagik....sebab Iolls masak macam guna clayport..slow-mo je masak....kesudahannya masak kari macam masak rendang dah lamanya hahaha.......
Fyi, ni me masak ni kari simple jek....takde letak benda-benda lain...basic giler....nilah cara Emak me masak pun....kalau extra pun letak daun kari tu jelah..tu pun jarang-jarang hahaha....







Regu untuk sebarang kari adalah Ikan Masin/Ikan Kering Goreng kan?
Ni first time me tumis bawang dengan cili nih.....
Caranya senang jek (first time tapi berlagak okeh hahahah).....ok caranya goreng dulu Ikan Masin/Ikan Kering tu dulu...dah masak just keluarkan dari kuali...then guna minyak yang sama just tumis bawang putih, Bawang Besar dengan Cili Padi yang dah dihiris tu sampai garing dan naik bau....pastu sira jelah yang dah tumis tu atas Ikan Masin/Ikan Kering yang dah dimasak....(ko jangan tuang minyak tu pulak..walaupun minyak tu lazat je macam rugi kalau dibuang hahaha).....siap!!..sedap okeh...tryla....
Bila makan dengan sebarang kari memang menangis tak berlagu la sambil makan tu..percayalah......







Tuesday, March 21, 2017

Masak Lauk Kenduri...

Kisahnya....hari Sabtu haritu....
Julung-julung kalinya Su nak masak okeh hahahaha....
Selalunya Su jadi tukang masak Sambal Sardin jekkk....
Tapi hari Sabtu haritu dah terajin...terajin lebihh pulak tu....
Betul tau..kalau dah masak lebih dari satu lauk tu maknanya Su rajin..banyakkkk.....hahahaha.....





Jengjengjeng....
Nampak macam tak berapa lazat kan...?
Tapi percayalah lezattttt....hahahaha...hampunlah sebab Iolls puji diri sendirik okeh......
Ni pinggan Anim..ni jelah yang sempat me amik gambar punnn......
Busy okeh haritu...busy mengasuh anak-anak, pastu busy jugak nak masak bagai-bagai gini....(ni kira dah bagai-bagai bagi me ni tau....kalau orang lain mungkin sapsapsoi jek)......
Tu me masak Nasi Beryani segera..jadilah kan......pastu ada Ayam Masak Merah, pastu Kari Ayam (kalau letak sayur orang kata Dalca ke?tahla), pastu Jelatah Mentah.....
Kira hebat sangat dah ni tau tau tau....ko hingat senang orang yang jenis masak sejenis ni nak masak bagai-bagai gini?? kikiki....eh








Nilah perencah segeranya ha....
Dulu me dah tempek kat sini jugak kalau tak silap..tapi takpe..me tempek lagi sekali ye....
Merata-rata ada jual ni...harga tak silap RM5 lebih kot...tak hingat...tapi macam gitulah.....
Nak masak pun senang...cuci beras macam biasa, pastu letak air macam biasa (ikut sukatan jenis beras korang), pastu letak paste nih kacau rata-rata...pastu kang tenggek jelah kat api...eh me guna rice cooker..so on jelah....pastu tau-tau kang dah jadik....kikiki...
Ni dia tulis beras 600gram...me carik kat internet tulis 200gram bersamaan secawan beras, so patutnya kena guna beras 3 cawan la kan...tapi me ni durhaka kan..so me guna 3 1/2 cawan sekali ko terpekat jugak rempah tu....
Tak silap dulu first time tu me buat 4 cawan (beras basmathi)..salah sukatlah kot kan...tu yang durhaka, dah ikut arahan pun pepandai buat 3 1/2 cawan pulak...sekali pekat pulak dah...
So kiranya just nice kot kalau 4 cawan tu kan....nasik tu tak berempah pekat sangat...tapi tulah, kalau buat 4 cawan nanti satu periuk sedang tu penuh okeh....melambak sangat dapatnya....lagi-lagi kalau guna basmathi....
Ni me guna beras siam biasa tu jek..so dia tak naik sangat la...so just nice kalau nak makan 4-5 orang......







Jelatah Mentah ek nama dia?
Ni senang jek, potong-potong sayur yang korang ada dengan cili (nak pedas letak cili padi)... pastu letak gula pastu letak garam, pastu letak cuka makan....
Gula kena lebih, pastikan rata bersalut kat sayur semua....cuka pulak sesudu dua je cukup....pastu simpan kat petiais kejab..kang gula garam tu dah cair dah boleh makan.....senang kan?








Ingatkan malas nak buat kuah...tapi macam kejam pulak lauk kering macam tu...so amik ayam bahagian tulang-tulangan tu me buat kari....
Ni kira Dalca ke idak nih...?
Me letak kentang dengan lobak merah je nih...jadilah janji berkuah...
Ni pun pekat pulak jadinya...niat nak buat kuah sikit-sikit je cair-cair sekali masa tumis tu terletak rempah kari tu banyak okeh hahahaha....ko dah macam citer P. Ramlee ke apa?nasib baik tak tertumpah garam.....
Pastu santan kotak ada ciput jek (adalah dalam 2 sudu besar jek), dah sudah.....pastu me masukkan jelah balance susu cair dari masak ayam tu...habis citer.....janji jadi gittew kahkahkah..dasarrrr.......
Tapiii jangan tak tau....Ana kata sedappp...kemvang lobang hidum Iolls kahkahkah.....








Ni paling kemvang la kan....?
Semua cakap sedappp...ewahhhh...ni yang nak masak lagi 10 kali nih hahahaha.....
Resepi gi amik kat belah kanan bawah nun....
Simple jek resepi, macam nak buat sambal tu jek...tapi rasa dia bak hanggg sedappp.....menjilat jari okeh......sila muntah pelangi okeh hahahaha......








Tu yang kat atas tu semua menu tengah hari la kan....
Malam pulak kita makan yang beli-beli je sudah.....sebabnya nasik dah licin...
Nak masak nasik lagi macam malas...so alang-alang dah keluar dari rumah tu meh me tapaukan sorang satu burger.....







Wednesday, November 30, 2016

Kerepek Kentang

Jom meh me share camne nak buat kerepek kentang meh....hehe
Cara-cara nak buat ni me tau dari Zai....
Zai la...dia tunjuk pic dia buat kerepek kentang ni kat me....
Terkejut giler me okeh masa tengok pic yang Zai bagi tu...sebabnya punyalah dah lama me mencarik macamanalah caranya nak bagi kentang tu rangup macam beli tu kan....Zai reti okeh....hebatnyerrr!!!....
Ok...fyi, Zai amik cara-cara nak buat kerepek kentang ni dari FB....
Tapi me memang bersifu dengan dia okeh....TQVM Zai!!muaxxx!!!
Paling tak sangka caranya sangatlah senang tapi remeh sikit la sebab nak kena sagat kentang tu halus-halus tu (makinchik lenguh okehhh)......

Kerepek Kentang
4-5 biji kentang Russet (sagat nipis-nipis)
Air sepiriuk (ikut sukatan kentang yang dah disagat tu)
Cuka Makan 2 sudu besar
Minyak untuk mengoreng.....

Cara-caranya:
Panaskan air sehingga mendidih. Masukkan cuka makan.  Masukkan kentang yang dah disagat.
Rebus 3 minit. Angkat kentang dan basuh.  Dan toskan sebentar.
Goreng dalam minyak panas sampai kering dah garing.  Siap!
Boleh tabur garam atau serbuk perasa apa-apa ikut sukati koranglah ye hahaha......





Ni yang dah direbus tau...
Kentang tu jadi macam jernih sikit....(yang me nampak la..kentang korang me tak tau hahaha).....
Ni lepas rebus basuh then terus toskan..bagi kering sikit then boleh goreng.....





Ni yang first batch me goreng....
Amacam, hebat tak?hahahaha....
Jadi kannn??tak sangka okeh....
Lupa pulak, goreng ni kena letak selai-selai tau...takut melekat...tapi boleh je letak selai-selai then pastu letak sampai penuh aras minyak tu ye, don't worry tak melekat pun...cuma masa dia basah lagi  tu korang kena kacau-kacau bagi leraila....baru boleh tinggalkan.....






Ni dah diperisakan....me letak serbuk cheese tu sikit.....
Tapi me suka yang plain jek..lagi rasa kentang tu....sedap okeh.....





Ni last batch...rentung okeh....
Ni masa tinggal tu korang jangan tinggalkan lama ye....Iolls ni terlebih rajin sangat...gi tinggalkan sebab nyibuk nak tengok tivi....teringat tu terus ke dapur...tau-tau kat dapur dah senyap...tengok-tengok hitam terus hahahaha.....






Ni yang awal-awal tu excited sangat..so dah ngap sorang sikit...so tinggallah sebekas kecik ni.......








Santik kan...?sebijik macam beli punya okeh...minus yang rentung tulah ye....
Yang rentung tu pahit....tapi me makan jek...dari membazir kan.....
Iolls kan haritu dah beli kentang 2 guni yang 3kg tu hahahaha..pastu kelmarin siap dah beli pisau pengupas kulit yang besar sikit tu jugak okeh..punyalah semangattttt...tengoklah sabtu ni kalau rajin..nak buat sebekas besar cita-citanya....
Update 15 Dis 2016: Korang kena guna Potatoes jenis Russet ye baru dapat rasa macam kerepek kentang yang kita beli tu....




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...