Showing posts with label Makaroni Goreng Express. Show all posts
Showing posts with label Makaroni Goreng Express. Show all posts

Thursday, April 07, 2011

Makaroni Goreng Express

Kelmarin balik je keje terajin bebeno nak membuat Makaroni goreng...
Anim punya pasal, asik sebut nak makan *cocok-cocok..nak makan *cocok-cocok je..jadi, layan kan je...
*Anim dari kecik panggil Makaroni goreng ni cocok-cocok kemungkinan sebabnya bila nak makan guna garfu tu dia kena cocok-cocok makaroni tu dengan bersungguh-sungguh, so, baru dapat makan dengan laju dan senang kan, tu yang kecik-kecik dulu kalau nak makan Makaroni goreng je dia akan sebut cocok-cocok dan automatic me dan orang lain akan faham (cocok-cocok=Makaroni Goreng)....dan sampai sekarang jugak walaupun badan dah tinggi macam tiang lampu gemuk pun dia tetap panggil Makaroni goreng ni cocok-cocok tau, macam hape je kan, tapi lantaklah dia kan, ada akak ko kisahh???....kuikuikui


Yang me masak ni Makaroni Goreng Express namanya...
Bahan pun senang je...mana yang ada je...

Bahannya:
  • 1/4 paket Pasta/Makaroni (tak kiralah bentuk apa, rasanya tetap sama..ni me gatai tangan dok beli small shell, comel jer...)-direbus dengan sedikit minyak dan secubit garam..
  • Bawang Putih-3-4 Biji (ketuk je janji hancur)
  • Bawang Besar-1/2 Biji (potong ikut suka korang da...)
  • Cili Boh-2 sudu besar
  • 2 Sudu Besar Sos Tiram
  • 1/4 tiub Daging Kisar (Ramli punya sudah)
  • Telur-1 Biji
  • Kicap (apa-apa kicap pun boleh, janji kicap)
  • Minyak-sikit je untuk tumis
  • Garam (ejas ikut kemasinan) dan gula (sikit je, janji letak)
  • Cili Padi-1 Biji (potong-potong)
Caranya:
  • Tumis Bawang Putih, Bawang Besar dengan Cili Padi sampai naik bau.
  • Masukkan Cili Boh, tumis sampai Garing.
  • Masukkan Daging Kisar tumis lagi sampai masak (takut tak masak boleh tambah sikit giler air dan tunggu sampai kering balik).
  • Masuk Sos Tiram, kacau rata, masukkan telur tunggu sampai telur separuh masak baru kacau kasi bergentel.
  • Masukkan Makaroni yang dah direbus, kacau rata.
  • Garamkan, gulakan dan kicapkan.
  • Kacau lagi dan lagi sampai berasap, tutup dan makan..

Tada...resepi orang malas...sampai sayur pun takde...
Tapi bila tanya Anim, sedap tak??kata dia...ummm..sedapp..hahahahahar...sedap terpaksa ker???
Lantakk..janji masakkkk, boleh?...hehehheheheh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...