Showing posts with label Homemade Sushi Rolls. Show all posts
Showing posts with label Homemade Sushi Rolls. Show all posts

Wednesday, May 17, 2017

First Time Buat Sushi....

Ni me lah ni...
Haritu gatal tekak asyik nak makan Sushi....pastu beli manalah cukup oiii...kos kan....
Pastu gatal pulak gi google cara-cara nak buat sushi..eh eh eh...rupa-rupanya simple je ekk??
So belilah barang sikit-sikit...sikit-sikit tu sebab me main sebat je beli mana-mana yang me nampak dulu....
Pastu ingat tak yang  me gi Hero nak cari barang-barang nak masak Nasi Ayam tu?
Time tulah me terjumpa beras gambar orang Sumo tu..apa lagi belilah sekampit tu....beli jugak seaweed snack tu sepaket..dah terus cukup bahan....so apalagi hehehe.....
So hari Sabtu tu me buat Nasi Ayam..Ahad pulak me try buat sushi pulak....
Bayangkan badan antara kebah tak kebah demam tu membuatnya...habis lencun oiii satu badan me nih..peluh menitik tik tik tik (nasib baik tak masuk dalam sushi hahaha) dah macam duduk dalam oven dah kaedahnya.....padahal mengulung Sushi je pun hahahaha.....





Bahan-bahannya simple jek.....
Ada nasik yang dah di masak...(guna beras gambar orang Sumo tu)....
Harga beras tu me beli kat Hero sekampit RM9.90 kalau tak silap.....berapa kg tak ingatlah pulak....
Me masak ni secawan beras je...dengan secawan air...instruction ada kat belakang beras tu...masak pun macam beras biasa tu jek.....
Pastu nasi yang dah dimasak tu me tambahkan dengan cuka makan, gula dan garam.....
Pastu me sediakan timun jepun tu, pastu tuna gaul dengan mayonis...dah.....
Nasi dia tu terlembik pulak dah....adoila...first time buat, tak reti nak bega semua benda (cuka makan, gula garam tu)........






Me lupa giler nak beli buluh untuk gulung Sushi tu okeh....so teringat yang dulu Ana ada beli buluh lapik pinggan nih ha...terus pakai...kahkahkah....jahanam harta orang oiii......
Tapi sebab taknak kotorkan buluh tu me lapik guna plastik sesiap....
Plastik ni me pakai plastik biasa je, potong kiri kanan, then bukak bagi dia besar.........








Dah letak seaweed terus tempek-tempekkan nasik tu....
Me kan masa ni dah berpeluh-peluh sakan sebabnya nasik tu tak mo melekat sangat kat seaweed tu, tapi sibuk nak melekat kat plastik tu pulak adoilaa....
Pastu sebab me pernah baca kalau taknak melekat sapukan air kat plastik tu....so me pun amik air masak me celup plastik tu then me tempek-tempek...alhamdulilahhh tak melekat dah.....





Eh lupa pulak...ada jugak cheddar cheese....
Ni me tak reti nak susun okeh...patutnya timun tu setempat jek..baru nanti bila gulung tu jadi kemas.......
Tu nasi tu patutnya tempek bagi nipis...baru cantik rata je nanti....






Ni hasilanya....
Macam nak meletup okeh kulit tu hahaha....
Dahlah satu kecik satu gemuk kemahin....
Yang sihat sikit tu me habiskan nasik tu....sayang pulak nak tinggalkan sikit.....






Hasilnya hahahaha....
Korang nak gelak silalah gelak sebab memang buruk sangat okeh kahkahkah.....
First time try ginilah jadiknya....
Kesimpulannya....nasi tu terlembik sangat..mungkin sebab me letak air tu ikut sukatan sangat...patutnya kurangkan sikittt...
Pastu kan sebab nasik tu tak mengikut cakap, kan me letak air kat plastik tu kan?so jadi lagilah lembek....
Pastu me tak reti nak gulung dia ketat-ketat....pastu me tak sabar potong pun main belasah...so inilah hasilnya.......
Paling geram inti dia tu....me tersalah beli tuna okeh..me beli tuna in chilli..OMG...tak sedap..maung minyak cili tu tak boleh blah...loya me makan....adoilaaa.....
Pastu nampak tak timun tu jadi merata-rata?tak kemas okeh....
Tapi takpe...namapun first time coba kan....
Pastu me ada cuba buat lagi tau...(kemain tak mo kalah)...Alhamdullilah menjadik okeh....~terus feeling-feeling jadi orang jepun terus haha~........eh nanti me share lagik yang menjadik tu tau...hehe






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...