Search This Blog

Wednesday, December 22, 2021

Defect Rumah Baru....

Assalamualaikum....hi semua...
Dah nak sebulan dah dari tarikh kitaorang dapat kunci rumah...dah lama dah kan?
Tapi still tak pindah lagi sebab developer kata diaorang akan baiki defect within 1 month (borang defect kitaorang hantar 26 November 2021, hari Jumaat.. anggaran developer bagitau based on baiki defect rumah orang lain sebelum-sebelum nih)...
So dah kata gitu so takpelah...orang lain boleh tunggu, takkan kita nak paksa-paksa pulak kan?(diaorang baiki based on first come first gitu..jadinya kita tunggu jelah sampai turn kita sampai ye dak).....
Senyap lama jugak kan...so semalam merajinkan diri gi tengok rumah....




Alhamdulillah...dah start dah baiki defects......legaaa.....













Ni OT cakap dia korek balik then plaster balik mana yang macam crack or tak rata.......
Iolls tak retik Uolls...dah OT kata gitu, kita percaya jelah hehe......
















Antaranya lagi....
Yang bersticker tu semuanya defects yang defect inspector yang kitaorang hired tanda....













Banyak kan?
Iya Uolls..banyakkkk...Me kira dalam lebih 50 defects okeh (kira kat attachments yang defect inspector tu bagi le..nak kira sticker satu-satu pitammmss hahahaa).........
Disebabkan banyak (walaupun benda tu sikit or kecik), tapi still lah diaorang kena buat....(kat hall pulak ada satu baris panjang tiles crack dan kosong...so memang lagilah kan)....
Inilah antara sebab taknak pindah dulu sebelum diorang baiki defects tu semua Uolls....
Rumah kan jadi berpasir dan berabuk...kesian kat Anak n Wan (tak sempat Arwah Mak/Wan nak tengok n tinggal kat rumah baru 😭)....
Pastu nak bagi senang kontractor buat kerja jugak pun iya......(kita mudahkan orang, In sha ALLAH kita nanti dipermudahkan...ye dak?).......
















Satu kekurangan duduk unit tepi ginilah..habis dinding rosak sebab hakisan air hujan.....








Habisss....











Ni pun....
Lepas tu ada jiran yang jenis rumah dia masuk air sampai ke dalam pintu rumah ye...siap kena letak kanvas sebagai penghalang air pulak...adoilaaa....
Harap-harapnya takdelah rumah kitaorang nih nanti jadi sampai camtu (sebab rumah unit tu jek yang setahu Me jadi camtu..unit lain paling-paling teruk pun masuk sampai tempat OT pijak tu jek....









Kejab jek gi tengok...pastu balik....
Ni kita tengok progress dia camne perginya kan....mudah-mudahan siap ikut time frame yang dioraang bagi....Aamiin....











Bukan rumah je problem bab leaking tu...parking lot pun sama....tengoklah....
Buat keje tak senonoh sangat kan?
Ni selagi ada waranty dua tahun tu, mehla kita complaints....semoga bangunan yang kitoarang nak duduk ni selamat diduduki lama....Aamiin.....















OT ajak balik..tapi eh mana boleh..mehlah gi beli air....
So tapau air....ha kauu..sampai beli sorang satu okeh....punyalah tamak...pastu masing-masing minum tak habis pun....balik rumah jenuhlah nak mengabihkan pulak haha....












Tak balik pun Uolls...gi makan kat mamak pulak...
Tapi sebelum tu gi farmasi kejab, nak mencarik barang-barang Me nak pakai jugak.....
Nakhil kan bila Me nak amik pic selfie dia buat gini...pandai jek taknak masuk dalam gambar khennn.....kikikiki.....














Nasi Adik...Nasi Lemak dengan Telur Rebus....
Ni nasik mintak half jek Uolls...pastu nak kosong gini jek...sebabnya harini Mama is taknak makan Nasi Lemak....










Me nak bawak air yang beli sebelum tu, tapi OT kata tak payah la Yang...
Dah gitu kita orderlah baru....hmmm....
Sorang minum Nescafe, sorang minum Teh Ais....dah dua-dua pun tak habis..gatal betul kann......












Kalau dah sampai kat mamak kalau tak makan Roti Canai banjir camni rasa bersalahnyaaa ooiiii...so kita order....
OT siap tanya taknak tapau yang lain ke masa nak balik tu (kemahin dia takut Iolls tak kenyang khenn hahahaha)........









Sambil suap anak, sambil tulah ngap sesudu Roti Canai Banjir kat dalam mulut hihi......











OT boleh tak dia makan Nasi tapi lauk Asam Pedas ikan Pari??
Tapi sebab memang kat sini Asam Pedas dia sedap, so kita bolehlah walapun macam tak kena jek makan benda lain tapi kat mamak hahahaha....










Alhamdulilah..semalam agak well-behave gitu....











Makan separuh sekali kuah tak cukup Uolls...so OT mintakkan kuah extra...
Haa baru best okeh....(tak kenyang lagi taktaulaaaaa haha)......












Dia punya syok tu hihihi....Adik kan suka betul makan kat mamak Shaaz nih kan...tu yang kalau kitaoragn gi sana boleh nmpak yang dia punya excited tu lain macam okeh..happy kemain hahaha...
Kitaorang makan sekejab jek Uolls..dah makan takde bersantai-santai dah ye...terus jek balik rumah.....












Ni pagi tadi...





TAMAT




Tuesday, December 21, 2021

Alto, Hatten Hotel

Assalamualaikum..hi semua...
Sambung lagi cerita bercuti haritu....









Ni petang...nak pukul6pm Atie ajak naik atas..katanya ada deck kat Hatten Hotel yang kitaorang boleh gi untuk tengok view Banda Melaka (Atie jumpa kat Google Search, kat hotel Hatten ada deck untuk tengok pemandangan, FOC kalau kita stay situ).......
Tapi tulah...kitaorang naik ke tingkat 21 ke 22 ek?naik sekali jumpa tempat nih....terus masuk dalam...
Dia bar okeh...tapi sebabnya macam cantik so kitaorang selamba je masuk hehe...
Masuk tanyalah kat staff situ..mananya deck yang boleh tengok pemandangan Melaka semua tu ye?
Sekali katanya tu kat bangunan satu lagi (tak ingat nama apa tapi Hatten punya jugak)...tapi dah tutup (taktaulah pasal apa)....
Dah gitu, so mintak izin nak jamu mata kejab kat atas nih je lah gitu......
Dah dapat permission kita lepak sini lebih kurang..jadilah kan.......













Ok jugaklah..sebab dia buat seating gini...kerusi mengadap Banda Melaka......











Ni amik gambar mana yang sempat jek Uolls....
Sebab elok nak tengok dah gerimis pulak....












OT n Nakhil pun hado...(Azrul jek tido haha).....
Eh mommy satu family pun hado...tapi tak sempat nak amik gambar...masing-masing feeling-feeling mana yang sempat jek...
Anak?dia kalau ada Abang Aqim memang takdelah nak dekat Me or OT dah...lupa terus Mama n Abah okeh....













Ni Padang Pahlawan....ada macam mini bazar jek kalau tengok dari sini......
Eh memang nampak habis keliling Banda Melaka tau...
Taming Sari...A Famosa..pastu apatah hahaha..malas nak ingat balik boleh?haha













Makcik n Abang....
Ni masih lagi terfav dengan Makcik okeh...geng Makcik dengan Uncle.....













Amik gambar kat sini pun boleh....
Ni otw nak keluar dari Alto nih.....














Baguih dua-dua nih...sekarang boleh diharap sangat dah....











Ada tukang amik gambar kan..so kita pose le puas-puas....
Kat sini bukan ada sekeping dua gambar jek  ye...ada 20 keping kot kat sini jek, tu belum tengok Boomerang lagik okeh hahaha.....















Kat belah sini ponnn....
Ni sapa tengok galery HP Makcik habislah mesti Makcik kena kecam...hahaha..banyak sangat gambar okeh....












Eh lagikk...
Ni Abang Imraan la jadi photog...
Seronoklah Ibu dia lepas nih hihi...dah ada personal photog ko....








Bersambung.....





Holiday!

Assalamualaikum..hi semua...

First Me nak doakan kepada semua mangsa-mangsa banjir terus diberikan kekuatan, diberikan kesenangan (kelapangan dada dan hati) dan dimurahkan lagi rezeki nanti....semoga Allah gantikan yang lebih baik lagi untuk kalian...Aamiin...
Berat baru memandang, berat lagi bahu yang memikul...hanya kata-kata dan doa sahaja yang mengiringi kalian...😢







Cerita hari Sabtu yang lalu....
Plan nak bercuti dengan Emak tak jadi, so Atie amik insiatif ajak kami semua gi mana-mana janji tidur hotel....
So last minit Me sefamily je yang jadi ikut..Mak taknak (alasan nak gi kendurilah, blablabla la..), so takpe (dah penat mujuk okeh)....Anim pulak katanya ada kerja sekolah, so pening kepala kalau join..so takpe...Ana pulak dia dah terpergi holiday seminggu awal satu family dia (budget dah burst gitu)..so takpe...jadilah dua family sahaja....
Ni OTW ke Melaka lah nih...eh Melaka lagi ke?iya...kalau Atie tak ajak pun memang niat nak gi Melaka lagi Uolls....hujung tahun atau awal tahun biasanya untuk anniversary atau birthday Me (gituu....ala-ala celebrate le kononnya haha)........









Anak kena bangun pagi, so masuk jek highway terus blackout gitu...so takpelah....takdelah Adik bosan nanti kan....















Dah agak dah akan jem..sebabnya haritu kan first day of school holiday...haruslah semua orang pun berpusu-pusu travel....
Ni jem dari ke simpang arah Selatan (arah Seremban) jem...pastu bergerak slow...bila nak sampai Senawang dah jem yang lagi slow ye...jem tu sampailah nak masuk Alor Gajah (lebih kuranglah gitu).....
Ni kitoarang keluar dalam pukul 11am lebih, sampai betul-betul hotel elok sebelum pukul 3pm...ha kauuu...lama betul kan, padahal Melaka je punn....
Selalunya kalau OT drive dari rumah kitaorang Shah Alam AU4 sampai ke Senawang sejam lebih sikit jek dah sampai ye (taktaulah OT yang laju sangat ke, atau memang rumah kitaorang ke Senawang tu dekat jek)....ni kan nak lepaskan ke depan sikit ke Melaka pun kemain lama....
Alhamdulillah sampai jugak...takde kejadian nak terkucil ke apa dalam kereta..syukur....











Dah bangun dah Anak Mama.....
Dalam kereta Alhamdulillah Adik behaved....syukur hihi....
















3 suku camtu dah dalam bilik dah.....Alhamdullilah....
Ingatkan keluar awal dari rumah tu naklah gi jalan-jalan Banda Melaka dulu..sekali tak sempat...
Atie jek sempat ke Taman Buaya dulu...sebabnya dia keluar awal sikit dari kitoarang keluar...lepas tu dia dah amik shortcut ikut LEKAS..so kat situ jek dia dah potong masa banyak (jem kat Lebuhraya Utara arah ke Selatan nun ye..kereta banyak, so tak boleh laju...pastu bila dah nak simpang antara apatah dengan Seremban kat situ dah start jem...lepas tu nak dekat sampai Senawang jem lagikk...ha kau...).....
Dia sampai dulu, so terus dia sefamily masuk Taman Buaya dulu,  bila dia dah habis tour Taman Buaya tu pulak, kitaorng baru sampai area situ...so takpelah (no heart feeling gitu)..next time boleh jek gi lagi In sha ALLAH....












Duduk kat Hatten Hotel, Melaka....
Tempat "wajib" kitaorang khen hehehe...
Ni still lagi mintak higher floor, pastu requested for seaview dan nak babycoat.....
Alhamdulilah betul-betul dapat masuk pukul 3pm (check-in time sekarang pukul 3pm ye).....












Ada sofabed nih...boleh je bawak extra orang kalau nak tidur sini...
Tapi sebab kitaoang pun 3 orang (2 dewasa, sorang todler) so kitaorang tak pakai pun untuk tidur...jadi tempat OT tengok bola gitu......
















Katil semua standard King tak salah....tu kalau untuk double bed gini...tapi kalau untuk single bed pun ada...kena mintak ye..tapi haritu staff tu kata kena request bila check-in nanti (lain machiam pulak polisi dia...tapi Me tak kira..Me cakap sesiap nak double bed gini)......
Katil dia besar giler ye....macam Me pernah citer dulu..tidur dua orang, belah kiri tak jumpa pun belah kanan sebab jauhhhh.....
Pastu katil/tilam dia tebal..jadi tinggi nak turun or naik (terasa macam kerdil gitu)....dan katil dia panjang...
Me rasa kalaulah beli katil size macam ni letak kat rumah, memang tak muat...nanti penuh satu bilik tu katil jek Uolls..benda lain tak boleh letak haha......



















Cubaan amik gambar "signature" WeOlls Uolls...tak menjadi...
Tah apatah Anak dok kelakar sangat...tak dok diam okehhhh (eh Makcik is tak merandung ye...perut Iolls sekarang ni memang beso sangat okeh....ada hari-hari jek yang tak...macam bloated gitu...padahal gemuk melampau hahaha).....
















Cubaan lagi....alahaiii jenuhhhh....ni jelah terpaling OK....


















Dengan Abah pulak....
Bila dah payah sangat dahle Adik...hahaha..malas Mama nak amik gambar lagik dah....














Sibuk nak turun naik katil.....















Bila dapat baring kat bantal tu kemain suka okeh...tapi tulah..bila nak amik je gambar dah dia bangun....geram oiiii......








Kalini view dari tingkat 16...
Awal tahun haritu dari tingkat 18....Alhamdulillah....
















Kebetulan...
Ni nak amik selfie berdua jek (bagilah Mama n Abah nak feeling gitu khenn)..sekali tengok kat belakang eh...so kita selfielah bertiga hihi.....

















Dia boleh buat muka tercengang camni pulak okeh....sabar jelah.....












Cubaan lagi..tapi silau pulak...so amik dua keping dah hahaha...punyalah malas betull....











Ni mommy sefaily dah sampai....
Diaorang lambat..nak pukul 5 pm baru masuk bilik...
Kebetulan masa check-in tadi bilik yang siap ada 2 bilik je..pastu kebetulan jugak mommy sefamily belum sampai lagi (jem punya pasal, pastu diorang berhenti lunch dulu).....so Oklah kan...
Ni elok diaorang nak sampai Me called Front Office...nasib baik bilik dah siap....so tunggu staff dia hantar kad bilik then bolehlah Mommy masuk....
Ni OT lepas solat Zuhur nak tunggu Asar..kebetulan nak tunggu tu diroang dah nak naik...so OTlah yang gi keluar menyambutnya (diaroang first time tidur sini..so sedikit pening gitu)....
Ni OT selamba jek jalan kat koridor hotel tu berkaki ayam pastu pakai kain pelikat Uolls (jalan jauh okeh hahaha...sebab mommy sefamily dah salah jalan).....
Ni mommy last minit nak ikut Uolls...hari Khamis tetiba Mommy kata nak ikut...so rezekilah sebab bila buat booking still ada lagi bilik kosong....
















Nakhil dengan Abang Aqim...fav Abang dia nih....













Ni dengan salah sorang kembar...yang Adik...
Yang ni Adik suka main dengan kakak kembar, tapi dia serabut banyak sebabnya kakak kembar tersangatlah suka peganglah, nak dukunglah hahaha (diaroagn layan macam baby Uolls..mana Nakhil tak serabut hihihi)...

















Lapar..so kita order room service...
Sebenarnya nak bagi Adik makan, so kalau Adik dapat makan kentang tu pun okehlah buat alas perut dia...
Pastu kebetulan pulak ada jual calimari goreng nih so kita orderlah (alang-alang harga sama jek hehe).........
















Abang Imraan pun hado...
Meriah tiga family duduk sederet haa....kang datang si kembar, kang datang pulak Imraan n Umaar...
Alhamdulillah....diberikan rezeki nak berjalan-jalan jauh lagi...syukur....






Bersambung....





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...