Search This Blog

Thursday, June 16, 2016

JM Beryani Gam dan Q' Bistro......

Tahun ni sebenarnya Iolls dah pecahkan rekod sendirik okehhhh.....setelah dua tahun ke dah 3 tahun ke dah lama dah...ntah tak ingat....
Ok setelah sekian lamanya tak berbuka kat luar, tapi tahun ni akhirnyaaaa Iolls pecah rekod berbuka kat luar.........hamboiiii..ingatkan rekod apalah kan.....
Luar kat sini means kat kedai makan lah ye....hehehehe......
Sejak dah berumur lebih ni memang tak suka betul nak berbuka kat luar nih....
Sebabnya belum berbuka lagi serius Iolls dah pening fikir nak parking..pasal sesak bagai.....
Tapi tahun tak pulop..tengah gedixlah katakan eh terkutuk diri sendiri puloppp hahahaaa.....
Lagipun aritu dah try berbuka kat mamak tu kan macam okeh je...so kita try testlah sangat lagi dan lagi heheheheeee.......




Ni isnin lepas....
Mula-mula memasing pening nak berbuka kat mana....
Iolls kata ikut orang tu...orang tu kata ikut Iolls...dah camno tu?(memang sokmo dengan sesapapun camtulah pun kan huhuhu)......
Iolls kan jenis tak kisah sebab Iolls kalau berbuka tu boleh telan je makanan berat ke makanan ringan kan....lagipun Iolls tak boleh puasa pun minggu nih...lagilah tak kisah.....
Dah pening memasing berfikir...sekali orang tu kata kita gi makan kat JM Bryani Gam jelah.....wahhhhhhh...syoknyaaaaaaaa...dah lama tak makan okeh wiiiiiii........
Kebetulan memang nak ke Giant sebab nak ke Maxis tu (ada je Maxis dekat..tapi nak jugak gi yang jauh...dasar sangat kannnn hehehe).......
Kitaorang kan sampai Giant dalam pukul 6 camtu....so booking seats dulu, order nak makan apa siap-siap, then dah time nak berbuka kang baru gi balik kat JM tu......simple gittew....
So dah booking tu kitaorang gerak masuk dalam Giant (hypermarket dia la) kejab.....
Masuk tu ingatkan nak cuci mata....tapi tak ye...dah jadi terbeli jugak hahaha.....nasib tak penuh troli kikiki.....
So sampai-sampai tu diaorang dah siap hidang nih.....




Then tunggu kejab dapat air dengan nasik pulak.....
So duduk kejab then dah azan....alhamdullilah....
Masih sedap lagi ek nasik beryani dia ek.....
Tapiii...ada je tapi kihkihikh...awat makin sikit??
Pastu set kitaorng tak cukup okeh....Acar Buah dengan Papadom sampai sudah tak dapat huhuhu......(tapi Acar Buah tu kitaorang mintak tapau jelah..nak buat camno kan...dah habis makan pun....)......
Ayam dia pulak kalau yang Ayam Goreng besar...tapi Ayam Merah tu kecik....dah kenapa ada diskriminasi pulop tu kikikiki.....
Air me order Teh Ais...marbeles okeh...pekat...lemak..dan sedappp...ha kauuuu......
Kitaorang macam biasa tak order lebih...memang tu jek lah pun.......
Dalam hati Iolls nih ada jugak rasa nak order Tauhu Bakar dia tu...tapi bila mengenangkan nanti sapa nak habiskan??ohh takpelahhh.....
Tu pun Iolls makan tu Ayam Goreng tak habis pun....peel me nih memang kalau makan nasi berperisa nih me lagi suka makan nasik dia kosong gitu jek.....baru syiokk hehe.......






Ni pulak petang semalam.....
Hamboiiii sehari tak jumpa tak boleh ke Su??uwekkkkkk eh nasib baik tak posa.....hehe
Ni sebab nak tengok wayang punya pasal...ha kauuuu.....(bulan posa pun nak tengok wayang okeh.....punyalah buruk perangai huhuhuhu)......
Ni sebab nak tengok sangat citer Teenage Mutant Ninja Turtle punya pasal lah pun.....
Disebabkan jugak nak cari show yang lepas maghrib, then kalau boleh balik awal (awallah sangat kan huhuhu), so decided untuk tengok kat E-Curve je gittew......
So sebab tak tau nak berbuka kat mana lagikkk...so orang tu suggest berbuka nanti kat mamak Q'Bistro kat Tesco Mutiara Damansara jelah.........
Dia suggest kita parking kat E-Curve, then beli tiket sesiap...then turun bawah jalan ke seberang for berbuka.....ooo ok.....(tapi mulut potpetpotpet la lepas tu sebab kena jalan jauh hahahaha).....
Ni pun kat Q'Bistro nih senang jugak....kitaorang kan sampai awal dalam pukul 6 lebih, just booking seats pastu order sesiap....senang citer kan....
Ni masa order pun me pening....rasa macam nak makan Tosei...tapi karang-karang lapar tak cukup pulak.....
Pastu nak order Nasi Beryani...kang kenyang nak meletup pulak...so order je Mee Goreng Mamak...tapi me memang takmo telur tak mo Ayam Goreng......
Pastu orang tu pun order simple jek...Keow Teow Goreng...tapi nak telur mata.....
Masa order tu lagi sikitttt Iolls nak terorder jugak Tosei...nasib baik ku tahan jebat hehehehe..napsu sangatttt......





So sampai-sampai tu (orang kedai tu suruh datang dalam pukul 7.15 pm gittew)....tengok-tengok dah ada Mee dengan Keow Teow tu.....Bila tengok dua-dua tu bisikan hati setan Iolls kata eh eh sikitnyaaaa...hahahaha...dasar perut besar kan.....
Pastu tak lama lepas tu sampai pulak air.....tengok air pun macam cair je atas dia...huwaaaaa.....
So tunggu kejab then azan....alhamdullilah.....
Pastu kan suapan pertama....ohoiiiiiiiiiiiii...sedap sangattttt okehhhhh.....
Yang orang tu lagilah....sesuap masuk mulut, sekali geleng kepala....hahahaha...dah dia dok makan tu sambil tergeleng-geleng okeh...hahaha..sabar jelah......
Tapi tulah...mula-mula tadi kan me rasa macam tak cukup kan....?ohh nasib baiklah tak order lebih-lebih...bila dah tinggal suku dah dua-dua pun dah sengkak...ha kauuuu....ni mesti sebab masing-masing sebelum jumpa tu dah membuang cow cow punya...(hahaha...matiklah ada yang termuntah baca nih...tahan okeh....puasa tu kan..)......perut dah kosong giler kot masa tu....pastu minum pulak Air Teh Ais dengan Nescafe Ais pulak...lagilah kan.....rasa kembung ketat semua ada jadinya........
Kitaorang ni memang tau......ada je yang kebetulan sama je...perangailah....peel lah...perbuatan la....hohooo.......
Cea cea cea...nak cakap berjodoh la tu kan??ehhh...korang doakanlah kitaorang yang thorbaik ye.....mudah-mudahan......amin.....hehehee......  





Ni air yang kononya mula-mula tengok tu cair je kan....
Tapiiii..jangan tertifu ye...sedap nak matik nih oiiiiii..ni pun minum tergeleng-geleng kepala hahahaha.....
Rasa dia sebijik macam air Teh Ais kat Pak John...sedapnya haiiiiiiii.....tak sangka ada jugak yang sama ek dengan yang kat Pak John tu..padahal yang Pak John tu mesin yang buat.......
Lepas ni kalau teringin boleh beli yang kat sini....
Lepas dah setel makan, terus naik atas gi setelkan apa yang patut then masuk panggung......
Habis tu niatnya nak makan Aiskrim McD tu....dah mesin rosak pulak....huwaaaaaa....





Tapiiii...jangan tak tau...on the way balik rumah tu Iolls singgah kejab tapau Aiskrim kihkihkih.....
So sambil drive sambil makan eskremlah kan......syok ooo.....








Wednesday, June 15, 2016

Berbuka....


Ni third day of puasa rasanya....
Me mother dah dapat roh nak masak hehehe....
Balik-balik rumah siap tengok hamboiiii..siap buat kuih sekali tuuuu....i loikee!!!......
Bolehlah lepas-lepas ni me balik kerja just singgah bazar kejab untuk beli murtabak je kan...buat tambah-tambah........
Murtabak tu sedap okehhhhhh...dah lama giler tak rasa yang sedap camni...memang tetiap hari makan pun mampu nih.....
Sekeping dia jual RM3...




Ni kat bazar tu ada jual air Apple Asam Boi.....
So try beli satu....eh bukan beli..Iolls tunjuk je tapi ada orang bayarkan hehehe......(jangan muntah korang...kang batal puasa kikikih)....
Rasanya okehla....manis-manis buah jek...pastu yang best tu ada potongan buah epal hijau tu jugak.....






Ni Twister Kambing...orang yang jual tu yang bagi nama gitu ye...hehehehe...kambing wrap nih sebenarnya.......
Me beli kat area Subang Perdana....yang ni tak habis okeh makan...adoila....
Bila dah kenyang memasing dah tak lalu nak sumbat...so makanlah sorang sikit buat rasa...pastu dah tinggal separuh letak dalam peti ais....akhirnya 2-3 hari kemudian ke tong sampah...huwaaaa...berdosanya membazirrrr......





Tukang teman gi bazar.....
Eh ada lagi kat belakang tu sebenarnya hehehe...kitaorang memang bawak sesapa yang nak ikut (Akim/Ajim/Sara)....macam minggu lepas meriah sikit sebab bebudak cuti sekolah kan....
Iolls ni lagi suka balik lambat sebabnya rumah jauh so lagi elok kalau balik lambat dalam pukul 6 suku camtu..sebabnyaaa...nanti jalan dah clear...confirm sebelum pukul 7 dah sampai.....
Kalau Iolls balik lepas dah solat asar..memang menjawablah....pukul 6 suku baru sampai okehhhh......
Memanglah bunyinya awal lagi...tapiiiiii...tapi tenaga dah habis okeh....penattt....naik rumah nanti confirm menyungap hahahaha.....nanti startlah rasa nak baring jek...huwaaaa.......





Ni forth day of puasa......
Korang tengok kalau roh nak masak me mother merasuk.....ha kauuuu....
Siap buat agar-agar...pastu siap buat kuih lopis lagiii..sampai dua jenis kuih okehhhh...
Pastu masak lauk siap tiga jenis.....punyalah semangattt......
Kalau nak tau, kitaorang  ni jenis makan bukan berjenis-jenis okeh...
Ni kalau berjenis-jenis nih confirm nanti pening memasing tak tau nak makan mana satu kikiki...perut sengkak jangan cakapla......pastu paling tak suka kang jadi membazir...eiiiiii.....




Petang tu me ada beli Roti John Mix Special nih....add on Mozzarella Cheese gittew....
Ni me beli kat tempat yang sama dengan me beli Twister Kambing tu....
Mula-mula ingatkan nak belikan Emak burger (mak nak burger), tapi burger yang me nak order tu dah habis...tinggal burger Ramlie je...oh tidakkk..yang ni boleh goreng sendirikk...so terus order Roti John special nih.......
Berat ni weihhh...pastu besar.....harga RM13 satu nih....(Roti John Special Mix RM7 add mozzarella cheese RM6)....
Kalau makan reramai memang syok......
Tapiiii..yang musykil tu tulih Mozzarella...tapi awat guna Cheddar yang keping tu???tifuuuuuunyerrrrrrr...kiciwa di sini....
Baru ingatkan makan nanti tu feel feel macam makan Pizza...tak dapekkk...mimpi jelahhh.......
Ni pun sama.....makan separuh pun tak sampai....so ke peti aislah dia.....huwaaaaaa.....makan bertiga kan...pastu dahlah sorang makan sikit jek (me mother la pun), Anim dengan me pulak makan basic-basic jek....bila ada yang lain-lain sikit nih memang tak larat jadinya memasing....(jangan tertipu...selalunya walapun basic tapi makan banyak jek....hehehe)....







Ni hari Jumaat lepas....
Berbuka kat luar....kat mamak selalulah pun....
Sebelum berbuka kat sini adalah kitaorang ke bazar..tapau air mangga dengan murtabak sekeping....
Kalini gi bazar lain pulak.....pastu boleh tak murtabak tu tak sedap...dah macam rasa makan roti telur bawang banyak jek..huwaaaa...(nak makan roti telur baik order kat mamak je, lagi lahzatttt kan...).....
So Iolls paksarelakan orang tu habiskan semua terus.....I is cannot go....
So dah pening-pening nak makan apa...so terus je gi amik Nasi Kandaq hehehehe....
Alhamdullilah..kepuasan maximum okeh.....last sebelum puasa tu kuah dia yang hado jek...tapi kalini dapat campur segala jenis kari kan...terus nikmatnyaaaa ya ALLAH........
Eh lupa..orang tu jenis tak makan berat-berat pun....jenis perut kecik...jenis buka makan ringan-ringan dulu...then dah pukul 11 camtu baru cari yang heavy......so kesudahannya Iolls lah ngap sesorang huhuhu... 




Thursday, June 09, 2016

Berbuka Ringkas....

Hi korang....


Mula-mula kita tunjuk lesung batu dulu ye hehehe...
Ni first day of Ramadhan haritu.....
Elok lepas sahur rasa taknak gi kerja boleh??....
Dipendekkan cerita...petang tu me tengok me mother watlekwatpis macam taknak masak..dah sudahhhh...penyakit bulan puasa dah sampai dahhhh....
So bila tanya Mak masak apa nanti?katanya tak tau....pastu Mak suggest me masak Daging Black Pepper....eh eh ehhhhh.....boleh sesangat la kannnn.....
So meh me buatkan...no problem punyooo.......




Ha kauuu..mengelegak gelegak tu Iolls amik gambar hehehehe....
Sekarang ni Iolls jarang-jarang giler masak okeh....so bila nak masak apa-apa tu me macam kena scan habis brain nih baru boleh masak...adoilaaaa........
Pastu dah scan bagai tu....yang ni pulak serius me lupa giler cara nak buat...
Bahan-bahan tu macam ingat semua (kecuali lupa pulak kena ada cili hijau dengan daun bawang tu).....
So dah pening-pening sangat me bukak jelah blog sendiri nih ha....habis citer....
So sambil masak sambil tengok hp la jawabnya......dah gaya macam nak masak lauk raya dah weihhhh......




Tadaaaaaa.....amacam??~sambil angkat-angkat kening~
Ni me buat memang saja lebihkan kuah tu.....
Rumah kitaorang memang tak reti betul kalau makan nasi kering-kering sangat nih....tercekik weihhh......
Korang percaya tak kalau kita masak apa-apa tu walapun bahan-bahan tu sama, tapi cara masak tu berbeza....rasa pun boleh jadi lain??
Me percaya okeh.....
Macam resepi ni me ikut sebijik-sebijik resepi Ema..me pernah buat belasah je tapi tak sedap....bila ikut cara Ema eh eh eh sedapnyaaa....sebijik okeh jadikkkk......
Cumaaa...adalah me terderhaka sikit....tang air daging tu me tak buang (sebab nak bagi berkuah lebih).....lagi satu, Ema masak jenis kering tu...dia akan rentungkan sikit daging tu masa tumis tu...tu lagi sedap okeh.......
Me dulu kalau Ema masak Daging Black Pepper nih sambil makan menangis dalam hati okehhh...nikmat sangattttt.....



Buka puasa hari first.....
Ini je okeh.....hehehe.....
Me tanya Anim nak telur dadar tak...?katanya taknak...so ok.....
Korang jangan tak tau...walapun ini sahajaaaa....tapiiiii memasing macam kenyang ya hamat je lepas berbuka tu ye.....hari first kan......





Nikmat giler dapat makan nasi putih dengan Daging Black Pepper cam ginih.....nomnomnom eh puasa oiiii.....
Tapi betul....
Dah makan ni kenyang giler okeh.....
Ni me buat ni dapat makan sampai sahur...tapi still tak habis....punyalah perut memasing tak boleh adapt lagik gittew.....
Eh betul tau...bukan pasal tak sedap....ada yang nak kena smack-down nih kata tak sedap hahaha.......memang haritu perut memasing kecik je lagilah kot...tak expand lagi kihkihikih....






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...