Search This Blog

Friday, September 30, 2016

Servis Kereta!

Ni kisah Sabtu lepas....
Pepagi dah keluar rumah sebab nak kena servis kereta.....
Biasalah..Iolls kalau servis kereta memang kena pergi pagi-pagi okeh...kalau dah tengah hari lemau okeh badan....
Pastu yang wajibnya kena tunggu dah gaji...baru yakin okeh..hahahaha...
Kalini Anim temankan...tetiba rajin kan dia...?hehehe..rajin ada makna tu......






Sampai-sampai kena hantar buku dulu....
So duduk nanti diaorang panggil untuk register.....
Macam biasa....breakfast disediakan....
Selalunya kalau sesorang Iolls tak makan...rasanya dah berbelas kali servis kat situ...3-4 kali je Iolls tumpang makan kat situ....




Ni kebetulan dapat tempat duduk kat sini....
Kat waiting area tu penuh okeh....padahal baru pukul 8.30 pagi....
Iolls kalau kat situ kalau nak makan haruslah berebut carik Nasi Lemak bungkus dia...sedap okeh......puas hati makan....
Alhamdulillah...rezeki kan......




Berjanguit tunggu ye....
Selalunya mesti lebih dari dua jam huhuhu...
Ni me datang pukul8.30a.m....siap dalam pukul 10.45a.m...haaa amikkk.....
Iolls memang kena tunggu....iyelah..sapalah nak amik kitew kan.....tetiba nak sedih-sedih ni pesal??






Dah habis servis kereta, kitaorang ke AEON AU2 pulak....
Anim nak Takoyaki....tapi biasalah, dah sampai sana banyak jelah idea dia kan....
So katanya jom tengok wayang...ok...Iolls ikut jek.....
So tengok apa yang ada, terus beli tiket...
Kitaorang tengok citer The Storks....kaki kartun kan...hehehe...tapi best ooo...best dari Pets tu.....






Tetiba makcik ko nak entreprem hehehe...
Bagi chancelah ye.....






Tetiba dah part makan hahaha.....
Ni kat pizza hut....
Anim kata teringin nak pizza...so kita layankan jek....
So aritu sakanlah Iolls order...tah sapa yang teringin sebenarnya tah kikiki.....
Ni udang ni add on RM6 je...jimat okeh..kalau beli makan kat kedai Siam udang dahle kecik...pastu sepinggan RM10 camtu kan...ke lebih??
Yang ni pun puas Iolls makan sesorang..Anim makan sekor je pulak, katanya dia kureng sikit...takpelah..kakak ko suka jek, meh kak Lily yang habiskan meh hehe......






Kitaorang order pizza set for two tu jek...senang.....tak payah pening-pening....
Macam biasa..kalau dah Sue dan keluarga Sue, kalau order haruslah taknak kurang..mesti nak add on jadi lebih jugak huhuhu...baju kurang takpe..makan kurang tak boleh ye....






Ni ada dalam set tu..cuma pilih nak roti yang macam mana....
So me pilih roti celup cheese nih...alamak...tetiba lupa nama dia ye....ooo....Cheese fondue.....
Serius lemak berkrim..sedap okeh....
Tapi tulah..katanya starter..tapi sampai lambat pulop...Iolls dah kenyang telan pizza ye....





Tu Anim selera betul makan....i loikeee....
Haritu dua-dua pun berselera okeh....nak kata lapar, pagi tu dah makan nasi lemak sebungkus sorang.....






Dah kenyang makan pizza kan...datang pulak yang lain-lain...
Takpe..kita makan jek...kembung perut suka hati khen...hehe








Yang ni namanya gedix okeh...tapi yang bagusnya habis....good....
Lain kali boleh makan lagik hehehe......
Syok oo makan berselera macam nih....seronok je rasa....
Ni kalau tak aku tolak ko, ko tolak aku.....haram tapau lebih dari yang makan kat situ...
Kalini tak ye.....tapau pun pizza dua slices jek, pastu roti dengan cheese fondue tu jek....kurang membazir......
Dah habis makan, apa lagi balik rumah la hehehe...macam biasa, ending memang Iolls tak reti.....sowiiii.....








Thursday, September 29, 2016

Gulai Salai De Hilir, Paya Jaras Hilir...

Hari Jumaat datang lagi yeayyyyy!!!
Haruslah Iolls suka kan...lagi-lagi kalau dapat datim khen.....
Mula-mula tunjuk air dulu.....
Sedap okeh....first time dapat rasa soda apatah namanya nih...adoilahhhhh......
Ala..air yang ada serai ketuk, buah lemon dengan daun pudina tulah pun.....
Nak buat-buat tak terbuat-buat....kebetulan disuggest oleh my partner in crime n tuan kedai air nih...teruslah Iolls order....
My patner in crime pulak order ice blended apatah namanya tu....air strawbery campur pisang okeh...pelik je kan...?tapi percayalah sedapppp.....
Mula-mula rasa macam uiii apanih....??tapi bila dah telan eh eh eh...sedaplah pulak....nasib baik sedar diri bukan air sendirik okeh...kalau tak hahahaha.....





Jengjengjeng.....jumaat datim dengan Nurul la kan....rehat lama...sambil jumpa, sambil makan, sambil-sambil sesi hilangkan stresslah sangat hehehe.....
Nurul kan sebenarnya dah lama dah ajak me makan kat sini...tapi Iolls macam kureng sikit sebab takut panas...(tengah hari Jumaat kan....kalau kedai open haruslah tak sanggup)....
Tapi haritu disebabkan me pun macam tak tau nak makan apa, bila Nurul suggest ajak pekena makan gulai cili padi terus je Iolls laju je nak....tetiba teringin Uolls hehehe.........
Bila sampai tu eh eh eh...ingatkan kedai open camnelah kan....sekali rupa-rupanya open lapang ye...so syok jelah...
Kan kalau kedai open nih selalunya bahang panas kan....?sekali tidak ye...nyaman jek okeh.....
Syok oooo.......suasana kampung tu ada kan...angin sepoi-sepoi bahasa je dok situ....(walaupun angin tu datang dari kipas besar tu kikiki)...tapi percayalah..tak panas ye.......rasa macam nak lepak berejam-jam lagi  ada hahaha......




Sebab time solat jumaat, so orang tak ramai sangat....
Tak crowded sangat...kebanyakkan pun orang perempuan je masa tu....






Order kita serahkan kat Nurul ye.......
Nurul kan dah macam co-owner dah kat situ yek....
Abang tokei tu pun dah kenal dia ye (siap abang tokei yang layan okeh)....dahlah tu, Nurul siap hapal dah menu semua...hahahaha...giler betul.....
Amacam, menariks takkk??






Gulai Cili Padi Daging Salai....
Ni me yang order....tetiba teringin nak try test daging salai kan....padahal selama ni pandang sepi jek...hehehe....







Keli Goreng...
Ni fresh ye....dahlah tu kita order baru dia masak.....sedapp ooooo...
Yang ni Nurul lah yang order....ni kalau dia tak order sampai sudah me order apa yang dalam set menu tu jek......







Gulai Cili Padi Telur Itik....
Yang ni Nurul order....
Yang ni pun takde dalam set dalam menu tu....
Nampak tak?kalau tak biasa memang tak tau...hehehe...nasib baiklah pergi dengan orang dah biasa......








Nasi....
Ni set dengan lauk tadi tu ye....
Kalau korang beli set akan dapat satu gulai/Asam Pedas blablabla dengan set nasik nih...pastu air sirap free......
Range harga me tengok dalam RM6-7 perset..kira berpatutan kan.....









Sebab terkesima dengan lauk pauk yang ada, so kita amik lagi pic sekeping hehehehe.....
Syok ooo makan hidang gini kan....?feel kat rumah sangat.......






Nasi Iolls...nomnomnom..sedapnya haiiii....
Paling sedap adalah gulai Telur Itik tu...uiiiiii...sedapnya.....puas hati gilerrrrrrr.....
Iolls ni makan pun tak tentu arah sebab tak tau nak makan yang mana satu..sebab semuanya sedap-sedap okeh....
Daging Salai kuah dia rasa lain....yang telur Itik pun rasa lain....haa mana tak pening....??






Lichinnn kikikiki...
Alhamdullilah....kenyang......
Puas hati okeh makan kat sini....memang nak repeat banyak-banyak kali je rasa....
Tapi kan...tulah...apakan daya..kedai dia tutup pukul 5pm ye.....mana nak sempat kalau balik kerja pun dah pukul 5....
Tapiiii..Nurul kata kadang-kadang dia pergi lambat pun still boleh lagi makan...kiranya last call lah tu.....
Tapi tulah...Nurul takpelah...dia tetiap hari pun boleh lalu situ...
Iolls kalau lalu situ namanya carik penyakitlah kan hahahaha..kejadah nak ke sana pulak tetiba......







Tuesday, September 27, 2016

Kari Daging..

Resepi Kari Daging Iolls ni ringkas je okeh.....
Camnilah yang me mother buat..so me tiru....percayalah simple tapi sedap je okeh.....

Kari Daging
2-3 Bawang Putih*
4-5 Bawang Kecil/1 Bawang Besar*
Sedikit Halia*
(*ketiga-tiga bahan ni ditumbuk)
Sebatang Kayu Manis
2 Bunga Lawang
2-3 Biji Kentang (potong 4)
350-500 gram Daging
2-3 Sudu Besar Serbuk Kari
1 Santan Kotak
Minyak, Garam dan Air..

Caranya:
1-Tumis Bawang bahan-bahan kisar* dan Kayu Manis dan Bunga Lawang sampai naik bau.
2-Masukkan serbuk Kari, gaul rata, masukkan air sedikit..kacau hingga terbit minyak....
3-Masukkan daging, masak sampai air daging kering...kalau daging tak lembut boleh masukkan air lagi..tenggek sampai air kering dan terbit minyak...
4-Masukkan kentang, gaul sekejab dan masukkan santan cair (carikan suku santan kotak tadi dengan air)...
5-Dah mengelegak dan masukkan santan pekat...kacau selalu supaya minyak tak pecah banyak sangat....(kang pecah minyak sangat kang muntah okeh nak makan..tak berapa sedap)....
6-Masukkan garam...kacau dan tunggu hingga kuah pekat....



Cara-cara bergambar pulak ye......
Bahan-bahan tumis tu kena tumbuk macam gini...kasi halus lagi sikit tau....




Daging potong tebal sikit..saja..kang tak rasa pulak daging tu......
Ni daging part lembut ye...tak payah masak lama sangat pun takpe....
Kalau korang beli part liat, nanti bila dah masuk daging tu kena masukkan air dulu...bagi daging tu lembut dulu.....




Nak senang, guna santan kotak je sudah........




Kentang potong 4, Kayu Manis dengan Bunga Lawang.....





Cairkan santan dulu...letak separuh or suku kotak, campurkan dengan air.....





Tumis bahan-bahan tumbuk, Kayu Manis dengan Bunga Lawang tadi...sampai naik wangi.....minyak tu letak lebih sikit pun takpe....





Letak serbuk kari....tumis kejab pastu baru letak air sikit.....kacau rata sampai naik minyak.....




Masukkan daging....tunggu air daging kering, kari berminyak balik baru masukkan air untuk lembutkan daging ye.....
Rebus sampai berminyak balik, lepas tu letak kentang..then barulah letak santan.......masukkan jugak garam secukup rasa....





Siap!!
Iolls tak suka kari Iolls pecah minyak sangat...nanti rasa maung santan pulak....kang makan rasa nak muntah huhuhu......





Tu dia...kalau ada sambal belacan dengan timun lagi sedap nih....
tapi orang malas kan..so makan ni je dah bersyukur sedap sangat dah.....





Sorrylah Iolls puji masakan sendirik...tapi serius tak tipu..memang sedappp.....
Percayalah, simple macam ni pun kalau tak control boleh tambah nasik jadi 3-4 pinggan hokey.....
Selamat memasak...ewahhhhhhh hahahaha








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...