Search This Blog

Tuesday, October 11, 2016

Makan Makan Makan....

Homemade Tuna Sandwish...
Tengok rupa pun tau homemade kan...sememeh je hehe....
Sebulan sekali or dua bulan sekali haruslah bawak bekal sandwish tuna macam ginih.....
Haritu nasib baiklah bawak sandwish ni hokeh....sebabnya kantin tutup....
Nak gi kedai kat mesjid tu macam tobat lagi kan...so makanlah sandwish ni saja..nasib baiklah tahan jugak perut nih sampai ke petang...(ajaib sangat okeh hahaha tapi percayalah memang bertahan....).......







Bila siang tu makan macam orang diet sakan, so haruslah petang habis kerja tu mencari makan sakan jugak.....
Konon orang tu nak bawak me gi ke Gulai Salai De Hilir....tapi hagak-hagaklah
...mananya kedai tu bukak pepetang sangat camtu....
Tapi disebabkan degil taknak dengar orang cakap..last-last memang saja-saja makan angin jelah petang tu ke Jeram Hilir kuikuikui....
Memang kedai tu dah tutup daaa...mana tak tutupnya..dah pukul 6.30 petang dah pun...melampau-lampau petangnyapunnn.....
So terus Orang Tu bawak gi kedai Siam kat area depan sebelum masuk ke Jeram Hilir tu pulak...
Sebab teringin nak makan Siakap..so me orderlah Siakap Masak Pedas.....pastu telur dadar..pastu sup kosong sudah..
Dah hambik ikan so kenalah jimat sikit ye hehe.......






Lichinnn....
Tu me yang lichinkan tau hehehe....dah lama tak makan siakap okeh..puas hati kikiki...
Sebenarnya Orang Tu kalau gi memancing, pastu dia dapat dia akan bagi me sekor (besar okeh)...tapi selalunya simpan je dalam freezer tu...nak sebulan dah kena sound barulah gi hantar masak kihkikih.......
Besar sangat okeh...nak hantar pun takut kena charged mahal....tapi tulah...orang dah bagi mana boleh komplen...amik tetap amik...tapi tulah, tersimpan jelah...kang dah kena sound baru ikan tu bergerak....
Rumah Iolls tu gedix..kalau hantar kedai beria-ria makan..kalau masak sendiri rentikanlah....huhuhu......ngada-ngada kan.....
Kadang-kadang Atie pun dapat...tapi Atie good...nanti dia potong-potong then dia masak sikit-sikit ikan tu sampailah ikan tu habis..memang eloklah camtu pun patutnya kan.......






Ada leftover, so Iolls bawaklah gi ofis....
Eloklah pun....kantin kan kejab bukak kejab tutup...so stress je bila fikir apa nak makan kan....
So daripada selalu sangat stress, so baiklah bawak jelah sendiri siap-siap....habis cerita.....








Gulam Mee lagilah pun kikikiki...
Ni memang tak boleh cakap apalah pun....
Kalau seminggu tak pergi sekali memang tak sah....
Macam biasa kalau dah gi sana memang layankan Nasi Lemak bungkus tu jelah pun....
Tu pun kalini kitaorang makan nasi lemak tu satu bungkus sorang jek.....
Me memang sebab dah bosan...Orang Tu pulak sebab dia sakit kepala huhuhu....
Menetap lama okeh kat situ...sebabnya Orang Tu tetiba sakit kepala melampau-lampau....kesian..........






Me kan mana boleh makan sikit...so dah tunggu lama tu amik jugak pau nih.....
Amik yang inti Kacang Merah (terfav nih).....ni pun sebab teringin tengok citer apatah kat TV masa cuti tu.....nasib baik jumpa okeh........patutnya kalau teringin tu senang ok, teringin je boleh tapau dari kantin...ni kalau kantin bukak pun dah lama dah diaorang tak jual pulak.....nasib baik jumpa jugak kan......







Ni nak tau...ni me makan kat rumah masa balik dari minum kopi tu okeh.....(ada dalam entri sebelum nih)......
Minum kopi yeye jek kan..cara macam kenyang sangat hehehe.......tapi nipu beno okeh kihkihkih.......
Balik-balik tu la....bila tu tengok aitt sedapnya laukkkk...haruslah Iolls terus makan tak pandang kiri kanan hehe...







Ni rezeki sangat-sangat.....
Dahlah memang sebelum-sebelum ni dok teringat sangat nak makan Lontong huwaaa.....
Dok fikir-fikir..kalau buat weekend ada tak yang nak makan?
Pastu kan...elok gi kantin (yang asyiklah tutup bukak tutup bukak sokmo tu), sekali nampak ada Nasi Impit dalam mangkuk....wahhhhhhh....
Tanya adik tu, dia cakap ada Lontong.....dua kali wahhhhh...terus suruh dia tapaukan sebungkus hehehe....senyum sampai telinga okeh...bersyukur sangat-sangat.......






Harga RM4 sebungkus....
Mula-mula rasa apasal mahal sangat nih??
Sekali bila makan tu...Ooooo.....patutlah..dia letak fish balls tu banyak.....so memang kenyang okeh..berbaloi pun RM4 tu.....
Alhamdullilah..memang sedap.....masa makan tu rasa macam nak ajak semua orang join makan sekali okeh....
Tapi apakan daya...Iolls kan kerja sesorang hahahaha.........







Jengjengjeng.....
Kalau nampak hidang macam nih..pastu dalam bilik gelap korang rasa-rasa kat mana?huwahahahaha.....
Betulllllllll....kat tempat karoklah pun....
Kebetulan kitaroang gi tu dah time pakej dinner..so dah jimat dinner haritu kan hehehe.....
Tu Iolls punya Fish apatah...Mijon punya Chicken apatah...hahahaha...serius tak ingat tajuk....
Dua-dua pun sodap...takde komplen langsung.....
Tapi tulah...dah makan tu tinggallah sorang secebis tu (motif tinggalkan sikit tu taktaulah kenapa pun)...elok pulak budak air tu hantar air dia boleh amik je pinggan tu okeh....
Elok je dia keluar dah memekak dah dua-dua hahahaha...tadi jual mahal sangat kan...padanlah muka...lain kali makan tu bagi habis betul-betul ye....tak memasal dah jadi teringat-ingat pulak dah dua-dua.....






Air pulak bottomless....
Korang mintakle banyak mana pun....janji habislah kan....ko jangan ngada-ngada mentang-mentanglah boleh mintak banyak-banyak kali pastu ko tak habiskan..hagak-hagakla....
Tu kegemaran me tetaplah Fizzie Plum tu....
Ala..air soda kosong tu dia letak Asam Boi...haruslah sedap kan...
Ni me gi berdua je dengan Mijon....mana boleh pergi reramai...berebut mic okeh....
Kalau dengan Mijon je kurang-kurangnya Iolls boleh jadi back-up singer....
Mijon tu suara sedap....Iolls ni kalau nyanyi sorang-sorang mau pecah speaker (suara high pic tahap cair taik telinga korang okeh), so kalau dapat guna suara Iolls sipi-sipi pun jadilah....buat feel sok sok sendiri kan.....






Gulam Mee lagi....
Tapi tak makan Nasi Lemak bungkus...bosan hehehe....tapi percayalah...seminggu jelah bosannya nih..kang mencarik balik...
So me order Laksa....mintak kuah extra....nomnomnom sedapppp....
Orang Tu pulak teringin Mihun Sup kat Senawang...tapi tak koser nak layan sangat hehehe....so dia order Mihun Sup......






Dah makan Laksa...tapi macam biasa...kalau bukan makan nasik mana nak kenyang kan hahaha...so amik pulak pau kelapa nih....
Pastu menyesal...sebab kureng pulak pau kali nih...inti dia rasa semacam sikit pulak....so tak habis okeh...tapau bawak balik rumah, tapi rasa-rasanya memang takdelah sapa-sapa makan tu pun kan....huhuhuh.....







Sabtu...
Pagi-pagi me mother ketung ketang kat dapur....
Bila tanya....Emak me kata nak masak Nasi Lemak...wahhhhh...banyak syiok wooo.....
So Iolls offerlah nak masakkan Sambal Tumis Ikan Bilis tu jek...
Sambal tumis tu pulak haruslah kena buat banyak-banyak sampai semangkuk besar tu ye....
Tu Nasi Lemak kalau Emak me yang masak lemak sesajo...padahal dah tiru sebijik sebijon dah resepi dengan cara okeh..haram tak jadik...why?sila jawab dalam hati hehehe.....






Tujuan masak Sambal Tumis banyak-banyak pun pasal nilah haaa....
Dah petang tu duduk reramai pastu buatlah cucur tepung...pastu bolehlah kita cicah dengan Sambal kan....pandai tak makcik?hehe







Pagi semalam..kantin tutup lagi ye...adoila....
So gi kedai kat masjid...
So try test tapau Nescafe Ais...nasib baik boleh hehehe....
Pastu beli kuih 3 ketul..pastu amik jugak Kew Teow Goreng.....niat nak makan untuk pagi dan tengah hari nanti....tapi kan...Keow Teow tu kureng sangat lah huhuhu..so tak boleh nak habiskan (bukan cerewet, tapi memang tak tertelan dah).....so makan kuih sikit...
So tengah hari habiskan kuih yang ada.....lapar ooiiii sebab makan sikit......





So malam tu bila dah melawat orang sakit terus roger-roger Mijon...kalau free mehlah gi makan....
Alhamudullilah....dia free okeh...pastu ada jugak Kak Gee....haa boleh sembang-sembang lagi sakan kan....
Tu nampak tak....??akibat tamak sangat ye....
Mula-mula mamak tu dah banjirkan nasik me...pastu Iolls tamak ye..me mintak lagi tambah nasik...so bila dah tambah..dia dok banjirkan lagi sekali nasi tu....
Pastu bila dapat..ooiii ni banjir sangat dah nih...meladong kuah dia okeh.....
Iolls dahla perut dah kosong kan...tapi makanlah...lapar sangat dah kaedahnya....
So makan tu...sudahhhhh...masin serba serbilah pulak.....adoiiiiiiii
Nasi dah jadi masin...Ayam Goreng pun masin...amik pulak telur masin dah sudahhhhh......last-last tak habis....half je me boleh telan (nasib baik half....kira still lagi boleh telan la tu...)....
Ni kuah banjir punya pasal...tangan kanan me ni sampai sekarang ni ada bau kari lagi ye...hahahaha....punyala power mamak tu......





Monday, October 10, 2016

Gulai Salai De Hilir, Paya Jaras Hilir Lagik....Hehe...

Ni kisah dua minggu lepas ni...
Tapi dah terskip daa hehehe...mungkin sebab dah terexcited sangat jumpa kengkawan baik gitchew....
Ni nak dijadikan ceritanya....satu petang tu Iolls terpaksa SL (short leave) sejam lebih gittew, sebabnya nak carik bank punya pasalllll....banyak bank dah tutup khen....tu takpe lagi...pastu kalau nak guna bank tau jelah...sah-sahlah time lunch hour tu tak cukup time..so kalau dah agak urgent nak taknak kenalah keluar dari ofis awal...kalau tak memang tak setel-setellah hal tu kan....







Ke bank berdua la pun....sampai ke Ara Damansara nun okeh....
So dah setel hal bank (Alhamdulillah), terus gi cari makan.....
Iolls ni selalunya redha jek orang nak bawak kat mana pun..janji sedap kenyang.....
Ni kan bila Iolls tanya Orang Tu nak makan kat mana?...senyap je Orang Tu ye.....eh eh eh...dah kenapa....??rupa-rupanya ada orang teringin daaa hahahaha...tapi malew nak bagitau terigin kihkihkih....
Petang tu Orang Tu bawak Iolls ke Gulai Salai De Hilir kat Paya Jaras Hilir tu.....
Tapi elok pun gi sana sebelum petang..sebabnya kalau gi petang sangat nanti, kedai dah tutup pulak....
Nak tau..sampai-sampai sana hujan start turun lebat okeh.....tapi lebat-lebat pun ada kitaorang kisah??
Terus je duduk, terus order..memang tak kira apa dah....
Iolls try Apple Asam Boi...Orang Tu Order Tembikai Ais....hujan tu tau...bukan kira sejuk ke tak...hehe







Ni yang Iolls order....Iolls dah ketagihan Gulai Telur Itik dia oiiii....
Sedap nak matikkk.....dua kali makan pun tetap sedap.....
Gambar tah napa tah tak terang....tempias hujan kot haha.........





Orang Tu dah berkurun teringin nak makan Asam Pedas Ikan Pari....
Kebetulan memang ada dalam menu set tu....kebetulan pulak haritu memang ada....alhamdulillah sangat...rezeki dapat makan.....
Yang ni pun lezatttt....takde komplen...puas hati makan......






Amik sorang satu set....
Yang set Asam Pedas Ikan Pari tu RM6....dapat 4 keping kecik Ikan Pari tu....ok sangat-sangat tau......
Iolls punya tu telur Itik dapat 2 bijik....harga tak tau...ni takde dalam menu set..ni mintak camtu jek....








Wajib order Ikan Keli Goreng.....
Sedap nih...keli baru goreng kan...so sedap ya ampun la kan........





Sila..sila....
Tu nampak tak....?Orang tu tak makan Telur Itik..so telur masin dia bagi Iolls....syok ooo..dahlah yang kuning tu penuh kikiki....
Ni masa ni hujan lebat sebab tengah azan...angin tau la kan kalau tengah azan tu kuat sejuk macamana....
Mengigil-gigil kesejukkan Iolls yang gumuts nih okeh.....
Time ni tempias boleh tahan.....tapi pedulikkk..makan jek hahaha.....





Lichinnnnn.....
Telur Itik tu Iolls makan separuh biji jek...yang lebih tu tapau....(tah makan ke tak kat rumah tu..ke tong sampah yang makan hukhukhuk)....
Sedap...tapi Iolls lagi menghargai kuah dia tu...marbeles sangat......
Kalau kat rumah pun kalau Emak buat, Iolls sakan tang kuah jek...isinya selalunya amik buat syarat rasa jek....
Asam Pedas tu memang licin habis ye....sedapp....
Ikan Keli Goreng pun lichinn ye...tinggal tulang jek (nasib baik tulang tu tak boleh blend bagi hancur kikikih)........
Ni kena dalam RM23....
Alhamdullilah...puas hati sangat-sangat....haruslah lain kali nak serbu lagi...tapi tulah..mana nak carik masa tu kan...takkan setiap bulan nak kena short leave sekali sebab nak makan kat situ?huwaaaaa...








Friday, October 07, 2016

Lepaking...



Kisahnya....
Ni petang-petang lepas balik kerja hari Selasa haritu......
Tengah dok decide nak makan kat mana..pastu sambil tu berSMS dengan Mijon...sekali Mijon tanya..."nak minum Starbucks?"....ehhhhh ehh ehhhhh....jangan ditanya yeaa...haruslah me jawab ok sgtttt hahaha....(jawapan tak mengikut soalan kan hahaha)...
Pastu dah confirm itu ini teruslah pergi.....amik Mijon kejab...terus sampai kedai....sampai kedai kena cari Syed dulu okeh...kang sapa nak bayar?? hahahaha....
Sampai sana teruslah order kan....laparrrrr.......
Ni kitaorang pergi bertiga ye......






Malew lew tew hehehe.....
Ni sakan menyembang ye kitaorang berdua....sorang lagi tengah bawak diri main HP kikiki sebab nak menyampuk macam tak kena je tajuk diskusinya hahaha.....
Nasiblah...nak buek camno....kami ni mana boleh jumpa....macam-macam kisah keluar...ulang 40 kali cerita yang sama pun takde hal...tetaplah gelak macam first time dengar hahahaha....






Ko tengok...punyalah besar mug dia nih....
First time Iolls tengok orang order mug yang paling besar hahaha....terkezutttt....
Ni Mijon minum hot Choco...sedapnyerrr....tapi tak boleh minum bebanyak la kan...rasa je takpe......





Iolls order air macam biasa jelah pun, kena ikut resepi Iolls jek.....kalau tak memang tak boleh minum..eh boleh je minum...tapi tak sanggup okeh....
Tu ada amik Cheese Cake..boleh tak Mijon cakap "eee apa ko ni order Cheese Cake...geli aku..." hahaha venggong Mijon.....dah Orang Tu teringin nak makan...lantokle dia...kang dia carik batu belah bertangkup camne?
Tapi seriously....cheese cake kat situ memang terbaik okeh....sedap dari kedai kek tettttt....serius tak tipu....Iolls kalau makan yang kat tettt tu macam tak puas hati jek...tapi kalau kat SB nih memang makan sambil dalam hati dok cakap "emm sedapppp"....walaupun Iolls ni bukanlah pengemar cheese cake pun.....
Kitaorang memang menyembang sakan sangat ye..kalau boleh tak nak berhenti okeh....tapi kena jugak stop...sebab me nak kena amik Anim...dia buat study group lepas balik tusyen....







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...