Search This Blog

Thursday, May 18, 2017

Nasi Ayam Lagi....

Hahaha...gelak dulu...
Me kan perangai memang camni...kalau ituuuu..itulahhhh ulang-ulangnya....
Ni sekarang ni dah dapat "penyakit" kalau boleh tetiap hari Sabtu nak buat Nasi Ayam boleh??
Sebelum ni Ikan Bakar...hari-hari makan or buat pun takpe....
Pastu Sushi pun dalam masa tak sampai sebulan dua kali jugaklah me repeat buat....beli pun rajin jugaklah sebab tengah suka giler....
Memang orang kata selagi tak rasa muak kan......




Okeh..ni Nasi Ayam...minggu sebelum tu hari Sabtu me dah masak Nasi Ayam kan...?
Ni Sabtu yang lepas pun me masak Nasi Ayam lagik okeh hahahaha........
Kalau ikutkan niat dalam hati me nih memang nak masak Nasi Ayam lagi...tapi macam tunggu nanti-nantilah...
Tapi bila Jumaat tu Mijon cakap esoknya dia nak masak Nasi Ayam eh eh eh....tak boleh jadik nih...me pun nak masak jugaklah hahahaha.....dengki kan...??
Ok ni Nasi Ayam Sabtu lepas.... 
Ni kalini nasi dia kurang kuning sebab me terpaksa buang margerin tumisan tu...
Boleh tak dah tumis-tumis sekali bila masuk beras dah timbul pulak bubuk-bubuk beras tu ...adoilaaaa...
Padahal me kan dah basuh beras tu kemain lama lagiikkk..pastu sampai jernih sejernihnya air beras tu okeh....tadi ko taknak timbul..ni tetiba timbul pulak dia...ishhh geram betul!
Dah tak memasal kena belek-belek betul-betul nak kuarkan...pastu dok cedok-cedok bubuk dah tercedoklah sekali margerin tumisan tu...rogi betul...
Pastu taulah..kita kodak beras yang dah letak air....dok godak-godak sampai nak hancur beras jadiknya....
Nak buang air stok tu sayang oiiii..nak taknak asingkan jelah camtu....
So hasilnya..nasik kurang berperisa la kan..pastu nasi tu jadi patah-patah...huwaaa....geramnya......






Ayam Goreng Rentung namanya hahaha.....
Ayam untuk masak ni me memang beli yang potong 4...sebabnya me pernah try macam Mijon buat belah dua jek tapi periuk tak muat oiiii...dahlah tu bila nak mengoreng tu rogi minyak Iolls hahaha....
Ni dah masak me potong-potong pulak bagi kecik....tapi tulah, skill memotong ayam me tak betul lagik....janji potong jek gitchew.....ni pun nasib baik tak hancur haha........









Jeng jenggggg!....
Setting untuk makan taknak kalah okeh......
Nampak sedap kan?soalan mintak penumbuk nih kahkahkah.......









Gitchew.....
Nak bagi korang semangat sikit masak Nasi Ayam hahaha poyooo......










Lagi sekalikkk hehe......jangan marah ye....namapun Su memang kaki syok sendirik......









Kau kau...
Ni menapau untuk OT....
Ni pun dah midnite baru dia amik....tak sempat nak awal lagi kan....
OT kijam okeh....dah dapat ni dia WA cakap terima kasih pastu krik krik krik..cisss..tak sedap lettew huhuuuuuu......








Wednesday, May 17, 2017

First Time Buat Sushi....

Ni me lah ni...
Haritu gatal tekak asyik nak makan Sushi....pastu beli manalah cukup oiii...kos kan....
Pastu gatal pulak gi google cara-cara nak buat sushi..eh eh eh...rupa-rupanya simple je ekk??
So belilah barang sikit-sikit...sikit-sikit tu sebab me main sebat je beli mana-mana yang me nampak dulu....
Pastu ingat tak yang  me gi Hero nak cari barang-barang nak masak Nasi Ayam tu?
Time tulah me terjumpa beras gambar orang Sumo tu..apa lagi belilah sekampit tu....beli jugak seaweed snack tu sepaket..dah terus cukup bahan....so apalagi hehehe.....
So hari Sabtu tu me buat Nasi Ayam..Ahad pulak me try buat sushi pulak....
Bayangkan badan antara kebah tak kebah demam tu membuatnya...habis lencun oiii satu badan me nih..peluh menitik tik tik tik (nasib baik tak masuk dalam sushi hahaha) dah macam duduk dalam oven dah kaedahnya.....padahal mengulung Sushi je pun hahahaha.....





Bahan-bahannya simple jek.....
Ada nasik yang dah di masak...(guna beras gambar orang Sumo tu)....
Harga beras tu me beli kat Hero sekampit RM9.90 kalau tak silap.....berapa kg tak ingatlah pulak....
Me masak ni secawan beras je...dengan secawan air...instruction ada kat belakang beras tu...masak pun macam beras biasa tu jek.....
Pastu nasi yang dah dimasak tu me tambahkan dengan cuka makan, gula dan garam.....
Pastu me sediakan timun jepun tu, pastu tuna gaul dengan mayonis...dah.....
Nasi dia tu terlembik pulak dah....adoila...first time buat, tak reti nak bega semua benda (cuka makan, gula garam tu)........






Me lupa giler nak beli buluh untuk gulung Sushi tu okeh....so teringat yang dulu Ana ada beli buluh lapik pinggan nih ha...terus pakai...kahkahkah....jahanam harta orang oiii......
Tapi sebab taknak kotorkan buluh tu me lapik guna plastik sesiap....
Plastik ni me pakai plastik biasa je, potong kiri kanan, then bukak bagi dia besar.........








Dah letak seaweed terus tempek-tempekkan nasik tu....
Me kan masa ni dah berpeluh-peluh sakan sebabnya nasik tu tak mo melekat sangat kat seaweed tu, tapi sibuk nak melekat kat plastik tu pulak adoilaa....
Pastu sebab me pernah baca kalau taknak melekat sapukan air kat plastik tu....so me pun amik air masak me celup plastik tu then me tempek-tempek...alhamdulilahhh tak melekat dah.....





Eh lupa pulak...ada jugak cheddar cheese....
Ni me tak reti nak susun okeh...patutnya timun tu setempat jek..baru nanti bila gulung tu jadi kemas.......
Tu nasi tu patutnya tempek bagi nipis...baru cantik rata je nanti....






Ni hasilanya....
Macam nak meletup okeh kulit tu hahaha....
Dahlah satu kecik satu gemuk kemahin....
Yang sihat sikit tu me habiskan nasik tu....sayang pulak nak tinggalkan sikit.....






Hasilnya hahahaha....
Korang nak gelak silalah gelak sebab memang buruk sangat okeh kahkahkah.....
First time try ginilah jadiknya....
Kesimpulannya....nasi tu terlembik sangat..mungkin sebab me letak air tu ikut sukatan sangat...patutnya kurangkan sikittt...
Pastu kan sebab nasik tu tak mengikut cakap, kan me letak air kat plastik tu kan?so jadi lagilah lembek....
Pastu me tak reti nak gulung dia ketat-ketat....pastu me tak sabar potong pun main belasah...so inilah hasilnya.......
Paling geram inti dia tu....me tersalah beli tuna okeh..me beli tuna in chilli..OMG...tak sedap..maung minyak cili tu tak boleh blah...loya me makan....adoilaaa.....
Pastu nampak tak timun tu jadi merata-rata?tak kemas okeh....
Tapi takpe...namapun first time coba kan....
Pastu me ada cuba buat lagi tau...(kemain tak mo kalah)...Alhamdullilah menjadik okeh....~terus feeling-feeling jadi orang jepun terus haha~........eh nanti me share lagik yang menjadik tu tau...hehe






Tuesday, May 16, 2017

Sedapnya haiii....


Selamat Hari Guru Teacher Mijonn!!...
Selamat Hari Guru jugak untuk Miss Aliaa...(Mother Miss Alia, Prof. Dr. Notts pun "guru" jugak kan...?...Selamat Hari Guru Prof. Dr. Notts...!)....dan jugak Selamat Hari Guru untuk guru-guru yang me kenali.....




Kisahnya...ni dipetang/malam Khamis dua minggu lepas nih....
Dah lama tak datim dengan Mijon kan...?
So petang tu dari plan kejab jadi, kejab nak cancel, pastu plan jadi balik pastu kejab kang nak ke situ, kejab kang nak ke sini, last datim dengan Mijon kat Tesco Mutiara Damansara je hahaha.......budget takde okeh..so tak boleh nak over sangat kahkahkah....tau jelah kalau duaorang ni berjumpa...nak makan yang sedap-sedap banyak-banyak je....tu semua kos hokeyyy..... 
Ni pun sebab dah pening sangat so ke foodcourt Tesco je habis citer kikiki.....habis citer apa, tak tau masa bawak kete tu kejab stereng ke kiri kejab ke kanan sebab on the way tu confused nak makan apa, nyariiisss sangat-sangat nak ke Pak John wokehhhh.....









Niat utama nak ke foodcourt Tesco Mutiara Damansara tu adalah sebab ini ye....
Sizzling Yee Mee Chicken Mushroom....
Sedappppppp sangatttttt.....
Tetiap kali pergi makan ni memang tak pernahlah mengecewakan anak tekak Iolls okeh....








Semangat dua-duanya makan okeh....me ni sambil menyembang sambil geleng-geleng kepala dalam hati okeh hahahaha...sedapppp...
Kuah dia pekat, secukup rasa sangat-sangat (kalah Giant Seksyen 13, Shah Alam dah ni)....
Me makan ni memang tak suka letak telur okeh sebab nak menikmati kuah tu seadaanya...huwaaa tengok ni ngences sendirik okehhhh.........








Mijon kan dia tamak tau....kemain siap order set nasi dengan Pari dan Sotong Bakar nih, pastu tak makan, pastu tertinggal dalam kereta me...adoilaaaaaaa....
Iolls pun nyaris nak tamak okeh....niat lepas makan Yee Mee tu nak amik Yong Tau Foo pulak...tapi perut dah ketat hahahaha....kalau tak memang me beli.....
Dah sudah...tengok gambar-gambar ni terliur la pulak.....adoilaaaaa....nak kena gi sana lagi ke camne nih?Mijonnnnnnnn helpppppppp!!.....










LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...