Tuesday, July 11, 2017

Juadah Raya Wajib hehe......

Entri wajib tetiap tahun nih hehe....
Gambar pun lebih kurang sama jek....
Citer apatah lagik hahaha nasiblah sapa yang rajin baca nih.....





Hari Sabtu, sehari sebelum Aidilfitri tu Iolls bangun awal....
Awal maksudnya Iolls siap set alarm HP bangun awal dari selalu jelah pun hahahaha....
Bangun awal sikit tu niatnya nak tolong Emak siapkan barang-barang nak masak....
So bangun dalam pukul 9 (pukul 7 tadi tidur balik lepas sahur hihi).....tengok-tengok barang-barang nak masak dah ada (Ana bawakkan Emak gi pasar), tapi Emaknya takdelah pulak.....
So me ni blur-blur hayam belasah jelah buat apa yang reti....
So me sangai dulu kacang tanah nih....
Banyak jugak okeh...taktaulah berapa kg....me belasah je sangai seplastik tu....nasibla hahahaha.....
Sangai ni lama jugak okeh....sebab me memang suka guna api paling slow sekali didonia eh......
Tapi betul...nak sejam setengah jugaklah me mengerjakan kacang tanah ni jek....
Kacang tanah ni bila dah masak kena sejukkan kejab, pastu blend pulak bagi hancur......







Elok siap kacang tu, barulah Emak balik....fuh legaaaa....
Emak sampai rumah nak pukul 12 ye..korang bayangkan berapa lama me tunggu??
So bila dah sampai me just mintak Emak pilih berapa banyak barang dia nak suruh me kopekkan....
Tu dia sebesen kau...nasib baiklah besen kecik je huhuhu.......






Nak dekat sejam jugaklah menyetelkan benda alah nih hahahaha....
Mencabar okeh sebab bulan puasa tekak jadi pijau dok bau bawang banyak-banyak nih.....
Tapi legalah..setel dah bahagian yang nih kan.......







Dipendekkan cerita.....
Malam dah pukul 12 lebih baru me start merebus ketupat....
Lambat sebab me setelkan benda-benda lain dulu....pastu baru boleh setelkan ketupat pulak...
Lagipun dapur penuh..so memang kena dikemudiankan jugaklah ketupat-ketupat ni jadinya....
Jadi lambat tu sebab me yang tukang ketatkan semua-semua ketupat tu sorang-sorang...pastu isi beras sorang-sorang jugak....lambat okeh....tu yang slow-mo jadiknya.........







Kaedah makcik Su mengetos ketupat hahaha....
Tempat nak gantung takde..so ginilah jadinya...
Ni sebab nak tidur okeh..kalau tak me letak jelah dalam bekas berlubang tu...









Warna pucat je kan?
Jenuh nih Iolls menunggu sampai pukul 3 suku....
Kalini ketupat ada dua jenis....ketupat bawang dengan ketupat satey....
Ni Atie dengan Azrul yang mengayam...diaorang anyam kat rumah...petang baru sampai huhuhu..tu yang kena postpond rebus tu.....bila petang macam-macam nak masak dah kan....
Me rebus dalam 35 ketul jek..jadilah..tu pun berlebih....lain kali memang rebus 20 ketul jelah gamaknya..membaziaq okeh.....






Orang lain makan ketupat rendang pagi raya, me makan Nasi Goreng Kampung dengan Rendang Daging dulu hehehe....
Nasik ni sebenarnya untuk berbuka...tapi boleh tak Emak lupa nak hidangkan?hahaha...
So me jelah makan buat sarapan pagi.....
Me kan dah makan nasik goreng ni pastu dah lupa dah nak makan ketupat..ayoyoyo...dah balik dari kubur baru teringat eh tak makan ketupat lagilah hahahahaha.....








Ketupat dengan nasi impit....
Emakla nih...orang cakap tunggulah Atie sampai hantar kelongsong ketupat tu...dia taknak...habis sebungkus nasik impit tu dia rebus...pastu terbuang?(sedihlah makanan buang-buang camnih).........










Menu wajib setiap kali Aidilfitri dan Aidiladha hehehe...........








Kuah Kacang kalini hodoh sikit sebab me gi blend kacang tu tak rata...ada yang hancur sangat..pastu ada yang terkasar sangat..adoilaaaaa......
Lauk ni semua Emak yang masak tau...Iolls ni tolong buat prep jek.....









Wajib jugak ada Kari Ayam.....sedap nih okeh....









Up lagi sekali ye hehehe.....
Ketupat Palas tu acik blok depan yang bagi....alhamdullillah.....
Rendang Daging ada...tapi malas nak up sebab daging dia kalini hancur sangat....pastu bau daging tu kuat giler okeh....sedap tu memang sedap okeh....serius tak tipu...
Emak me cakap rencah dengan santan terkurang...oooo...nganga jelah Iolls sebab Iolls tak retik hahahaha......











No comments:

Post a Comment

Orang yang yummy....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...